Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: SIDOVAGNSHOJ

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det blir kul att få läsa om dina öden och äventyr med nya ekipaget. Har en kompis som ägde ett kinesiskt sidvagnsekipage. För att uttrycka det milt var kvaliteten minst sagt svajig.

    Hoppas och tror att ryssarnas BMW-kopior håller bättre klass. Du lär aldrig få tråkigt i alla fall eftersom din förmåga att improvisera och hitta på lösningar på ständigt nya problemställningar kommer att sättas på prov!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det blir kul att få läsa om dina öden och äventyr med nya ekipaget. Har en kompis som ägde ett kinesiskt sidvagnsekipage. För att uttrycka det milt var kvaliteten minst sagt svajig.

    Hoppas och tror att ryssarnas BMW-kopior håller bättre klass. Du lär aldrig få tråkigt i alla fall eftersom din förmåga att improvisera och hitta på lösningar på ständigt nya problemställningar kommer att sättas på prov!
    Tror du har rätt ang. skruvandet. Det blir nog en del. men eftersom det finns många Dnepr och ural sedan 60 och 70-talet som fortfarande rullar, så går det nog att få en som är från 91 och gått få mil, att hålla några år till.
    Det blir väl annorlunda gentemot Hondorna där man knappast skruvade någonting. Nu får man väl bli en rullande verkstad förmodar jag.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Antar att du behåller Hondorna också, eller i alla fall den ena?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror du har rätt ang. skruvandet. Det blir nog en del. men eftersom det finns många Dnepr och ural sedan 60 och 70-talet som fortfarande rullar, så går det nog att få en som är från 91 och gått få mil, att hålla några år till.
    Det blir väl annorlunda gentemot Hondorna där man knappast skruvade någonting. Nu får man väl bli en rullande verkstad förmodar jag.
    Tror nog att en runda med Loctite och momentnyckel kan öka driftsäkerheten med några hundra procent. Som jag själv anat av olika berättelser om hojar som upplöser sig själva och Kim Mortensens ord om att hojarna levereras utan att bult och skruv är fastdragna så finns det nog anledning att göra en genomgång vilket jag tror på att Olle kommer att göra.
    Ove

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tror nog att en runda med Loctite och momentnyckel kan öka driftsäkerheten med några hundra procent. Som jag själv anat av olika berättelser om hojar som upplöser sig själva och Kim Mortensens ord om att hojarna levereras utan att bult och skruv är fastdragna så finns det nog anledning att göra en genomgång vilket jag tror på att Olle kommer att göra.
    Får nog se till att använda diverse vibrationshämmande brickor till muttrar och bultar. Loctite har den nackdelen att det låser väldigt hårt, men som tur är kan det släppa vid uppvärmning med värmepistol
    Nu får ju hojen en genomgång före leverans, så det blir väl till att kolla lite och komplettera hojen med lite extra utrustning.
    Vintern är räddad

  6. #26
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Får nog se till att använda diverse vibrationshämmande brickor till muttrar och bultar. Loctite har den nackdelen att det låser väldigt hårt, men som tur är kan det släppa vid uppvärmning med värmepistol
    Nu får ju hojen en genomgång före leverans, så det blir väl till att kolla lite och komplettera hojen med lite extra utrustning.
    Vintern är räddad
    Kan bli en bra Norgehoj, 82 km/tim. Räkna med att bli tvåa upp till Blåhöj nästa gång.
    Jan

  7. #27
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Du menar att den kommer att ramla isär som den här? För övrigt en av de bästa filmer som finns. Min typ av humor och väldigt mycket bra musik. Enligt extramaterial med intervjuer på DVD så är det den enda musikal som inte kallas musikal...

    /Erik

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Kan bli en bra Norgehoj, 82 km/tim. Räkna med att bli tvåa upp till Blåhöj nästa gång.
    Den skall nog inte köras så mycket fortare än 82 km/tim. Jag kommer nog att ha Transalpen kvar i alla fall, men Dominatorn kommer att säljas.

    Hm. Kanske tvärtom. Transalpen är ju " ready for touring ", så det är ju bara att lasta på grejerna och dra iväg.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Undrar om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av dessa rysshojar förutom Borken som har en, men jag vet inte om han kör något med den. Kan bli roliga kommentarer om dessa hojar.

  10. #30
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Låter som ett kul köp! Skall bli kul att följa dina äventyr med den. Hoppas vi får se några bilder när den är levererad.
    Don't grow up, it's a trap!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •