Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    2

    Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?

    Hej, jag är ny när det kommer till allt som har med MC att göra och ska ta kortet kommande sommar.

    Jag har fått möjlighet att köpa en som nämts ovan Suzuki xn85 som är totalrenoverad för några år sedan och nu också nyservad och besiktad utan några som hällst anmärkningar, skall påstått gå klockrent. Snubben vill ha 35000:- men ja har inget begrepp om vad som är rimligt och inte så tänkte kolla om det goda folket här kunde hjälpa mig med problemet?

    Om det skulle vara något lurt så undrar jag även om ni vet om en som är smidig att köra samt billig att äga då ja tänkt byta ganska omgående efter att kortet är klart. Får gärna vara lite kul att köra medans man lär sig också. Tänker mig en budget på max 30 000:-

    //MVH
    Kryckan90

  2. #2
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    35K känns för mycket... kolla blocket vad de ligger i för pris för att få en uppfattning.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  3. #3
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Nu vet jag inte exakt hur denna hoj ser ut men som övningshoj så är priset onödigt högt. Har även själv en övningshoj till salu, Kawasaki zr7 750 2001, perfekt för tungt körkort, besiktigad för en månad sedan utan anmärkning, smidig och lättkörd och anpassad för uppkörningsövningar, vill ha 27.000:- , när du väl fått körkortet så är det bara sälja vidare och köpa den hoj du vill ha om du nu inte blir förälskad i den här. Finns billigare hojar att köpa men se upp så du inte skaffar ett lik och se till att den är anpassad för uppkörning, allt duger inte.

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    lite bilder vill du kanske ha
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Suzuki XN85 Turbo är en mycket ovanlig cykel. 1153 ex tillverkades på 1980-talet.
    Googla så får du se. Fann bl a den här länken http://www.xn85turbo.com/index.html
    Obs att sidan är "urgammal"! (från 2007! :-) ) så priser mm lär inte vara up to date.

    Skall man köpa en turbohoj från 1980-talet så skall man nog vara entusiast eller duktig på hojar eller helst både och.

    Som första hoj? För övingskörning? Nja... hade nog valt något annat. Något "vanligare" och lättkört, med ABS, bra reservdelsförsörjning ifall du vurpar eller skrapar något...osv! Kawasaki ER6? BMWs GS 700? Finns flera lättkörda hojar som är bra att lära sig på (=kortare resa till mc-kortet).

    Sen kan du ju köpa en Suzuki XN85 i alla fall om du vill. den verkar ju ball! Men den är kanske inte den optimala övningshojen?

  6. #6
    Tänkte sälja min hoj jag haft och övningskört på. Säger inte att du ska köpa min men jag rekommenderar modellen.
    Det är en Yamaha Fz6-s. Det känns som en bra allround hoj. Pigg så det räcker för bus och bekväm att åka långt på.
    Nu vet jag inte om alla är lika pigga då min har en powercomander som jag inte brytt mig om att kolla om den är inkopplad.
    Hur som så har den vart toppen

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Mitt tips, jag är kanske färgad redan. Men en riktigt bra första hoj, lättservade, bra funktion, billig att äga och kul att köra BMW R850R. Kan verka tråkigt val. Själv blev jag återfallsknutte på en FZS600 Fazer, jag blev aldrig riktigt nöjd med den och köpte en R1200R. Skulle jag välja igjen skulle jag nog satsat på en R850R. Det du sparar på försäkring kan du lägga på amortering iställe och köpa en dyrare hoj. Själv sparade jag ca 4000 pr år i försäkring genom att byta från en FZS600 från 2002 till en R1200R 2007.

    Lycka till!

  8. #8
    Mitt tips är att kolla försäkringar innan köp ! Om du nu ska spara på de
    Äventyrs/offroad brukar vara bra mycke billigare ! Gäller även äldre hojar om du kan classiker försäkra dom

  9. #9
    XN85 som övningskörningshoj är kanske inte optimalt, men bortsett från att den säkert är lite tyngre än modernare hojar inte så pjåkig. Det går inte heller att jämföra väghållningen med modernare, men den är nog ingen katastrof heller. Går väl att classicförsäkra = billigt. Är man rädd om en XN har man en kul hoj för rätt små pengar som dels lär stå sig rätt bra i värde och som man definitivt är rätt ensam om. Bara plus i mina ögon 👍

    Har du frågor om XN så kolla med Göran Kölborn på Classic Suzuki's forum. Han vet nog det mesta som är värt att veta om dom, även ett ungefärligt värde.

    http://www.classicsuzuki.com/hem.html

    Stromma
    Senast redigerat av Strömma den 2016-02-05 klockan 00:37.

Liknande ämnen

  1. Frågor och råd för en nybörjare
    Av Cire i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 23:42
  2. Två små frågor.
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-02-11, 19:58
  3. frågor om el
    Av kwimmm i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 21:50
  4. Lack frågor
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •