Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Läcker från bensinkranen!

  1. #1

    Läcker från bensinkranen!

    Hej.
    Jag är ganska nyligen köpt min första hoj. Kawasaki Z550 från 82.
    Skruvat isär den litegrann för att plocka bort luftboxen och har nu satt dit nya luftfilter.

    Nu när jag satt ihop den igen läcker det från bensinkranen! Alltså inte från slangen eller från tanken. Det läcker liksom från själva "reglagespaken".
    Kan den ha blivit skadad på något sätt? Har vart ganska försiktig tycker jag.
    Hojen startar och så, inga problem, men det droppar bensin från bensinkranen.

    Finns det någon därute som har haft samma problem eller vet vad jag kan göra?

    Mvh, Niclas
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Om du nu inte monterat ihop allt fel, eller ev skadat nån packning, så brukar det finnas kompletta packningskit för bensinkranar att köpa för en tämligen ringa penning......

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av dojk Visa inlägg
    Hej.
    Jag är ganska nyligen köpt min första hoj. Kawasaki Z550 från 82.
    Skruvat isär den litegrann för att plocka bort luftboxen och har nu satt dit nya luftfilter.

    Nu när jag satt ihop den igen läcker det från bensinkranen! Alltså inte från slangen eller från tanken. Det läcker liksom från själva "reglagespaken".
    Kan den ha blivit skadad på något sätt? Har vart ganska försiktig tycker jag.
    Hojen startar och så, inga problem, men det droppar bensin från bensinkranen.

    Finns det någon därute som har haft samma problem eller vet vad jag kan göra?

    Mvh, Niclas
    Som LowTec skriver, köp nya packningar. Dom åldras och tappar sin flexibilitet med åren. Kanske dina packningar är 33 år gamla. Har själv haft samma problem med läckande packningar.

  4. #4
    Tack för svar!
    Då blir det till att köpa nya packningar.

    Sen har jag en fråga till. Har inte med läckage att göra, men vet ni någon bra guide över hur jag ställer in förgasaren nu när jag bytt luftfilter?
    Är som sagt nybörjare och är lite rädd att den ska hetta över eller liknande.

    Tack tack!

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tjing,
    När det gäller packning i kranen är det sannolikt som någon redan nämnt att det är gamla trötta packningar, som inte längre håller tätt..
    Det kan kanske gå om man har tur att plocka isär och rengöra och dra grejerna lite för sy gå det tätt, med risk att paja dem mer förstås..

    När det gäller förgasare blir det lite krångligare, eftersom det är viktigt att det totala flödet är anpassat.
    Man brukar därför få ombestycka förgasare eftersom de med ett sannolikt med ett öppet filter får större mängd luft än vad de anpassats för original.. Så för att koll kontra mängden luft, öppnare munstycken..

    Är du med?
    Finns massa bra på Youtube som hjälp..





    //Janne

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av dojk Visa inlägg
    Tack för svar!
    Då blir det till att köpa nya packningar.

    Sen har jag en fråga till. Har inte med läckage att göra, men vet ni någon bra guide över hur jag ställer in förgasaren nu när jag bytt luftfilter?
    Är som sagt nybörjare och är lite rädd att den ska hetta över eller liknande.

    Tack tack!
    Det är så här. Hojen har en grundinställning från fabriken som i första hand skall ge den ett långt liv utan att ta ut alla hästar i motorn.

    Det är ingen fara att manipulera lite grann. Dessa saker hör ihop: Om du sätter på ett öppnare luftfilter skall du även bestycka om förgasaren (-na) och öppna ljuddämparen lite.

    Du kan inte bara göra en grej för att öka effekten.
    Öppnare luftfilter ger bättre snurr på lägre varv
    Bara större munstycken går den sämre av
    Bara öppnare ljuddämpare låter bara mera på en standardhoj ( gäller väl inte strypta sporthojar)

  7. #7
    Tack så mycket för era kommentarer!
    Jag har helt klart blivit lite klokare.
    Ska ta och ge mig på förgasaren i veckan.

    Tack / Niclas

  8. #8
    Vad var syftet med att byta filtren? Var det för att det var snyggare eller enklare?

    Är det bara filtren du bytt(inte på avgassidan) så brukar det normalt inte vara någon fara med bestyckningen. Håll lite koll bara på stiftens färger.

Liknande ämnen

  1. Vakum styrd bränslekran läcker!
    Av Dalle__ i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-20, 09:22
  2. Yamaha xj 400 -82 läcker bromsvätska
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 17:21
  3. Läcker bensin
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 00:41
  4. Ooh... Läcker!
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 11:32
  5. Hondan läcker olja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •