Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Hösttur till norska fjällen

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har kört den sträckan många gånger och tycker den inte är så besvärlig. Som sagt transportsträcka.
    Det blir nog så att vi svänger av vid Kongsberg, om tiden räcker till, och tar väg 37 till 361 och ner på E 134 en liten bit väster till Sauland och rakt norrut till Rjukan.

    Gör nog en ändring i programmet och stannar två nätter i Rjukan i stället för att flänga iväg. Ägnar då söndagen till några fjällturer med utgång från Rjukan. Finns en slinga norr om Rjukan jag varit nyfiken på ganska länge. Den slingan är ganska lång och slutar på fjället alldeles norr om Rjukan.
    Det blir säkert ca 10 mil. Tror att man ser ner i dalen vid slingans slut.
    Nu är det bara frågan om det är någon som vill följa med????
    Eftersom jag inte vet i vilket skick vägarna uppe på kalfjället är, så tror jag att hoj typ Offroad eller Touring är att föredra.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-10-06 klockan 17:07.

  2. #12
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Låter som en härlig tur! Tyvärr har jag själv inte möjlighet att hänga med, jag får drömma mig bort istället och tänka på när jag vandrade i de områdena i sommras istället.
    Don't grow up, it's a trap!

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Såg på NRK att det varit stora problem med parkerade bilar på väg till Gaustatoppen och man har satt in bussar för dom som vill opp. Kanske bara ett helgproblem men värt att kolla upp så ni inte blir besvikna.
    Brukar vara en hel del bilar parkerade efter vägen där uppe.Inga problem att ta sig förbi med mc.Dom har ju inte parkerat mitt i vägen,men skulle inte bli förvånad

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Brukar vara en hel del bilar parkerade efter vägen där uppe.Inga problem att ta sig förbi med mc.Dom har ju inte parkerat mitt i vägen,men skulle inte bli förvånad
    Gaustatoppen är ju det fjäll i södra delen av Norge som har den finaste utsikten. Tar ca 2,5 tim att vandra upp. Hm , jag och frugan vandrade upp för några år sedan och blev lite ledsna över att molnen drev in och hindrade oss att se så långt. Lättade som tur var lite grann på nervägen. Nu är ju början på leden i bättre skick, så nu har den blivit mycket mera populär. Mycket dåligt med p-platser vid vägen förbi, vilket förklarar ett visst trafikkaos. Detta gäller ju sommartiden.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gaustatoppen är ju det fjäll i södra delen av Norge som har den finaste utsikten. Tar ca 2,5 tim att vandra upp. Hm , jag och frugan vandrade upp för några år sedan och blev lite ledsna över att molnen drev in och hindrade oss att se så långt. Lättade som tur var lite grann på nervägen. Nu är ju början på leden i bättre skick, så nu har den blivit mycket mera populär. Mycket dåligt med p-platser vid vägen förbi, vilket förklarar ett visst trafikkaos. Detta gäller ju sommartiden.
    Tur bussen tar sig dit då.Jo det är väldigt vackert där.Bergstoppar så långt ögat når

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Tur bussen tar sig dit då.Jo det är väldigt vackert där.Bergstoppar så långt ögat når
    Jo visst är det vackert där, fastän det kan vara lite äventyrligt. Körde vägen förbi gustatoppen för kanske 7 år sedan. Det var i början av December, så det var vinter och blåste så otroligt hårt så jag fick lägga ner hojen ordentligt mot vinden. Tänkte då att om det slutar blåsa tvärt, så blir jag ju liggande. Vägen var ju isbelagd, så dubben kom verkligen till användning då.
    Jag hade ju hoppats på att någon Hojenbesökare skull vilja följa med till dessa trakter nu i Oktober, men intresset verkar vara svalt.

  7. #17
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    ....Jag hade ju hoppats på att någon Hojenbesökare skull vilja följa med till dessa trakter nu i Oktober, men intresset verkar vara svalt.
    Kanske lite tufft för de flesta att åka till fjälls i oktober, det är kallt nog som det är på hemmaplan... + 7 när jag körde iväg i morse kl 6.30. Blir förstås varmare framåt dagen!

  8. #18
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Vilken värmebölja... Vi hade -4,5 hemma hos mig.
    /Erik

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Kanske lite tufft för de flesta att åka till fjälls i oktober, det är kallt nog som det är på hemmaplan... + 7 när jag körde iväg i morse kl 6.30. Blir förstås varmare framåt dagen!
    Verkar vara på upphällningen med värmegrader över norska fjällen. Nästa helg kan vara den sista för i år som det är plusgrader uppe på höjderna.
    Att köra hoj när tempen drar sig ner mot nollan och lite därunder kräver ju lite utrustning. Det är en väldig skillnad på 10+ och o grader.
    Ett tips för er som kör då det är lite kyligt är ju att lägga ett fårskinn på sadeln, ett sånt som moppeknuttarna hade förr.

    på g

  10. #20
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Så kan det noga vara. Sista chansen menar jag alltså.

    Redan i mitten av augusti var det nära nattfrost i fjälltrakterna i Norge. Vi hade +4 som kallast när vi klev ut ur vår hytte kl. 7.30 en augustimorgon. Mellan 7 och 10 grader på fjällövergångarna (mer än 1100 m ö h som högst). Samtidigt som det kunde vara +22 nere i dalen - just den augustihelgen!

    Så passa på innan det blir kallt "på riktigt"!

    Körde för övrigt en tur i norra Halland i går (15-20 mil). +11 och tidvis soligt - helt ok med mycket kläder på sig. Så säsongen behöver inte vara slut än på ett tag. I vart fall inte i landets södra delar.

    EDIT: Fårskinn är bra. Det hade jag på min Puch Dakota!
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-10-11 klockan 09:41.

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Fjällen (Sverige)
    Av Tjita1 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 23:25
  3. Norska "Primustreffet"
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 11:37
  4. Ingen hösttur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 12:35
  5. Hösttur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •