Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Hösttur till norska fjällen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Hösttur till norska fjällen

    En resa nu på hösten för att se de färgsprakande fjällen i Norge. Liten kort beskrivning.
    Utgår från Värmland den 17/10 och kommer hem 19/10
    Turen kommer att gå genom Rjukan, södra delen av Hardangervidda , vidare mot Vinje oxch sedan hemåt. 2 nätter i Hytte blir det. Ganska korta dagsetapper , men kommer att svänga in på diverse mindre vägar med grus.
    Träffas hemma hos mig för övernattning fredag kväll.
    Max tre deltagare.
    Reservation för dåligt väder. Om det är riktigt dåligt väder i Norge hjälper knappast bra kläder.
    Anmäl dig eller ställ frågor till olle.borgvik@tele2.se

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Hej! Olle Smider själv planer på att köra till Rjukan & övernatta där från lördag till söndag. Vi kommer att köra från Lysekil på lördag morgon och vidare mot Rjukan, där vi övernattar. Vi kanske ses det vore trevligt.. Kör snyggt. )

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Hej! Olle Smider själv planer på att köra till Rjukan & övernatta där från lördag till söndag. Vi kommer att köra från Lysekil på lördag morgon och vidare mot Rjukan, där vi övernattar. Vi kanske ses det vore trevligt.. Kör snyggt. )
    Trevligt att det inte är alla som bangar ur när löven faller. Vilken väg kör ni mot Rjukan ?
    Passerar ni förbi Gaustatoppen? Den skall ni åka förbi på ditvägen för att få bästa perspektiv över toppen och framför allt nerfärden och vyerna över Rjukan.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Trevligt att det inte är alla som bangar ur när löven faller. Vilken väg kör ni mot Rjukan ?
    Passerar ni förbi Gaustatoppen? Den skall ni åka förbi på ditvägen för att få bästa perspektiv över toppen och framför allt nerfärden och vyerna över Rjukan.

    Tänkte färjan Moss/Horten vidare Sauland Tuddal och Gaustatoppen, och vidare till Rjukan, undrar bara om underlaget är asfalt hela vägen, något som du vet Olle? Sen hänger det ju på vädret det är ju en viktig faktor. Kollade på dmi.dk kanske snö knappt plusgrader,,Hmm // ha de bra.

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Tänkte färjan Moss/Horten vidare Sauland Tuddal och Gaustatoppen, och vidare till Rjukan, undrar bara om underlaget är asfalt hela vägen.....
    Ja, det är asfalt hela vägen. Tänker på en annan sak när jag ser din rutt på kartan. Är inte E134 Kongsberg-Notodden-Sauland en ganska trist historia med en hel del trafik? Vill minnas det. (Eller minns jag fel??)

    Jag hade kört väg 40/37 Kongsberg-Jondalen-Gransherad-Sauland istället. 37:an är en riktigt trevlig väg och ett bra val. Lite trafik och många goa kurvor.

    Vägen över Tuddal/Gausta är kul och passagen över kalfjället en häftig upplevelse. Har kört den i båda riktningarna. 1100-1200 m ö h? Minns inte så noga. Men högt och kallt var det!

    (Man kan även köra öster om Tinnsjön också. Kurvigt och trevligt, men riktigt dålig asfalt som sabbar mycket av körupplevelsen (körde där augusti 2015). Och så missar du ju Gaustatoppen...)
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-10-03 klockan 16:57.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Såg på NRK att det varit stora problem med parkerade bilar på väg till Gaustatoppen och man har satt in bussar för dom som vill opp. Kanske bara ett helgproblem men värt att kolla upp så ni inte blir besvikna.
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Såg på NRK att det varit stora problem med parkerade bilar på väg till Gaustatoppen och man har satt in bussar för dom som vill opp. Kanske bara ett helgproblem men värt att kolla upp så ni inte blir besvikna.
    Knappast att dom står kvar om tre veckor.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ja, det är asfalt hela vägen. Tänker på en annan sak när jag ser din rutt på kartan. Är inte E134 Kongsberg-Notodden-Sauland en ganska trist historia med en hel del trafik? Vill minnas det. (Eller minns jag fel??)

    Jag hade kört väg 40/37 Kongsberg-Jondalen-Gransherad-Sauland istället. 37:an är en riktigt trevlig väg och ett bra val. Lite trafik och många goa kurvor.

    Vägen över Tuddal/Gausta är kul och passagen över kalfjället en häftig upplevelse. Har kört den i båda riktningarna. 1100-1200 m ö h? Minns inte så noga. Men högt och kallt var det!

    (Man kan även köra öster om Tinnsjön också. Kurvigt och trevligt, men riktigt dålig asfalt som sabbar mycket av körupplevelsen (körde där augusti 2015). Och så missar du ju Gaustatoppen...)
    Vi skall försöka att komma till Rjukan mitt på dagen, hoppas jag. Eftersom det finns planer att åka upp på högfjället norr om Rjukan senare på dagen. Därför blir vägen till Notodden ren transportsträcka.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Minns inte riktigt 32:an och 40:an från Horten till Kongsberg. Men den ser hygglig ut på kartan. Har nog kört där, men minns inte, som sagt.

    Däremot är Dröbak-Drammen-Kongsberg (23/E134) inte så kul. Undvik!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Minns inte riktigt 32:an och 40:an från Horten till Kongsberg. Men den ser hygglig ut på kartan. Har nog kört där, men minns inte, som sagt.

    Däremot är Dröbak-Drammen-Kongsberg (23/E134) inte så kul. Undvik!
    Har kört den sträckan många gånger och tycker den inte är så besvärlig. Som sagt transportsträcka.

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Fjällen (Sverige)
    Av Tjita1 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 23:25
  3. Norska "Primustreffet"
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 11:37
  4. Ingen hösttur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 12:35
  5. Hösttur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •