Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 56

Ämne: Påbörjat bobberbygge.

  1. #1
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68

    Påbörjat bobberbygge.

    Nu har jag påbörjat mitt bobberbygge. Mycket jobb men ganska kul. Tyvärr så fick jag problem med frambromsen när jag monterade mitt "mini aphäng". Skulle lufta systemet när jag märker att skruvarna till huvudcylindern sitter som fan så nu har jag rundat dem. Hur fasiken ska jag nu få loss dem? Tips?

  2. #2
    Medlem Dankens avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    17
    1: borra o använd "grispitt"
    2: slå in en nyckel storleken över
    3. Svetsa på en mutter om det går o skruva ur

  3. #3
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Jag fick loss den. Jag borrade med skräck i blicken men det gick bra. Nu återstår bara luftningen. Får inte rätt på det.

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag har "räddat" luftningen med en ny/oanvänd oljekanna fylld med bromsvätska. Pumpade bakvägen opp till behållaren. Lite kladdigt blev det men det fungerade. Har ej provat de specialverktygen som säljs; de kanske är bättre o enklare?

  5. #5
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    När jag pumpar med öppen nippel är det inte meningen att vätska ska komma ut då eller har jag så mycket luft i systemet? Hur mycket behöver jag pumpa? Är det inte? "Pumpa upp tryck i slangen, öppna nippeln och släpp ut luft, stäng nippeln och pumpa upp tryck igen, öppna nippel släpp ut luft"? Repetera.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Postis Visa inlägg
    När jag pumpar med öppen nippel är det inte meningen att vätska ska komma ut då eller har jag så mycket luft i systemet? Hur mycket behöver jag pumpa? Är det inte? "Pumpa upp tryck i slangen, öppna nippeln och släpp ut luft, stäng nippeln och pumpa upp tryck igen, öppna nippel släpp ut luft"? Repetera.
    Du ska väl inte pumpa med "öppen nippel"
    "Luft" samlas i ändpunkter i systemet och med tryck bakom så trycks luften när du öppnar nippeln..

    Jag använder en pistolliknande pryl som man både kan suga och pumpa bromsvätska med.
    Man använder den metod som funkar bäst.
    Fungerar hyggligt..

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag brukar ta en slang, som man får tvingapå nippeln, slangen går sedan ner i en behållare med lite bromsvätska i så att man inte suger in luft den vägen om man skulle råka släppa av på handtaget innan nippeln dras åt.
    Sen pumpar jag upp tryck, öppnar nippeln låter trycket släppa, drar åt nippel. osv osv.
    Brukar göra så en stund tills jag är övertygad om att det inte är luft i systemet.
    Brukar få fylla på en del bromsolja i reservoaren under proceduren.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Men har man luft uppe i huvudcylindern (vid handtaget) så fick i alla fall jag pumpa en miljard gånger innan jag fick tryck. Nästa gång jag ska byta bromsvätska på hojen (har ny hoj nu) så kommer jag trycka upp den bakvägen med pump genom nippeln vid oket. Alternativt suga neråt.
    /Erik

  9. #9
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Men ska det inte gå att lufta på det "traditionella" viset, pumpa, håll inne, öppna nippel osv?

  10. #10
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Du ska väl inte pumpa med "öppen nippel"

    "Luft" samlas i ändpunkter i systemet och med tryck bakom så trycks luften när du öppnar nippeln..



    Jag använder en pistolliknande pryl som man både kan suga och pumpa bromsvätska med.

    Man använder den metod som funkar bäst.

    Fungerar hyggligt..

    Jag menar bara att om nippeln är öppen och jag pumpar ska det väl komma vätska från nippeln?

Liknande ämnen

  1. Bobberbygge och SBP
    Av eebee i forum Custom
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-09, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •