Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Lanesplitting, är det lagligt i Sverige?

  1. #1
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114

    Lanesplitting, är det lagligt i Sverige?

    Som rubriken säger, är det lagligt i Sverige?
    Gör ni det?
    Bryter man mot lagen?

    Jag gjorde det på centrala Göteborg och Mölndal när jag körde mopeden och fick olika reaktioner, visa flyttade bilen så att jag fick mer plats och andra gjorde tvärtom, ska man verkligen köa när det finns plats för att köra förbi?



    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av loquaz Visa inlägg
    Som rubriken säger, är det lagligt i Sverige?
    Gör ni det?
    Bryter man mot lagen?

    Jag gjorde det på centrala Göteborg och Mölndal när jag körde mopeden och fick olika reaktioner, visa flyttade bilen så att jag fick mer plats och andra gjorde tvärtom, ska man verkligen köa när det finns plats för att köra förbi?



    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
    Om du menar att köra i samma fil om det finns plats så är det ok.

  3. #3
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du menar att köra i samma fil om det finns plats så är det ok.
    Både att köra i samma fil om det finns plats och att köra mellan två filer vid kö.

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    OM du kör förbi på vänster sida så är det ok. Kör du om på höger så är det inte ok. Som vanligt får man köra om till vänster men inte till höger. Vilket innebär att det är lurigt att köra mellan köerna. Befinner jag mig till vänster i den högra kön eller till höger i den vänstra? Var finns hjulen i förhållande till mittlinjen? Är jag laglig eller ej?

    Sedan skall det göras med omdöme och försiktighet. Vilket gör det till en "bedömningssport" för polisen ifall de ser dig. De kan tycka att det är ok eller att det inte är ok. Svårt läge alltså!

    Stillastående köer eller köer som bara rör sig lite är mer ok. Köer som rullar snabbt är mindre ok, eller inte ok alls.

    Jag fildelar i stan. Lite väl generöst (mot mig själv) ibland. Då syftar jag på körningen mellan köerna som jag skrev ovan. Bilisterna är i regel ok eller lämnar rentav plats. Men inte alla. Det finns surskallar som inte vill släppa fram någon annan alls. Oavsett laglighet eller ej.

    Fast alla bilister borde egentligen vara glada åt fildelare. Om jag ställer mig i kön så tar jag upp en plats och gör kön ännu längre. Om jag då istället rullar mellan bilarna tar jag inte upp någon plats, och kön blir kortare än den annars hade varit. Alla vinner på det.

    Men - och detta är viktigt - du måste vara först/snabbast iväg vid grönt ljus. Annars blir det pinsamt. Tänk dig själv att först köra förbi 25 bilar i en kö, och sedan vara så långsam i starten så att de pressar på bakifrån för att du inte är snabb nog. Inte bra.

    Har varit med det någon enstaka gång när någon surskalle (ofta i en svart bil av tyskt märke, från München) tänker att "den där j*a scootern skall inte komma före mig!" Då blir det jobbigt med en blå-vit logga syns tätt bakom i båda backspeglarna... Men jag brukar då trösta mig med att den individen troligen har andra problem som är större som gör att han (det är i regel en han) gör som han gör!
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-09-29 klockan 22:35.

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    vet ej om lagligt, så den frågan får någon annan svara på, men jag kör så ibland när köerna blir jobbiga, och konstigt nog, av någon anledning är detta enklare att göra i våra grannländer undrar varför så många fler här ej släpper en fram


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    vet ej om lagligt, så den frågan får någon annan svara på, men jag kör så ibland när köerna blir jobbiga, och konstigt nog, av någon anledning är detta enklare att göra i våra grannländer undrar varför så många fler här ej släpper en fram
    Körde i Oslo för några år sedan Det var en mycket varm sommardag med en luftkyld hoj. Fick några motorstopp i värmen och stillastående i bland 4 filer. Inte alls kul. Då kom ett par norska hojar åkande mellan filerna och tog sig ut till bussfilen. Jag hängde på och violá, problemet löst. I Oslo får mc framföras i bussfilen, men varför inte i Stockholm?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    På en väg med 70 eller mindre får omkörningar göras till Höger.
    Linje brytning får ske om det inte är heldraget.
    Du får dock INTE köra om till höger ifall bilen redan ligger i höger fil ( köra i vägren )

    Vad folk sedan gör på sin mc är en helt annan sak.
    Men det va ju den lagliga aspekten som undrades.

  8. #8
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Körde i Oslo för några år sedan Det var en mycket varm sommardag med en luftkyld hoj. Fick några motorstopp i värmen och stillastående i bland 4 filer. Inte alls kul. Då kom ett par norska hojar åkande mellan filerna och tog sig ut till bussfilen. Jag hängde på och violá, problemet löst. I Oslo får mc framföras i bussfilen, men varför inte i Stockholm?
    På några ställen får du ju köra i bussfilen väl...? sen är det ju så att det handlar om Sverige å då blir det genast omständigt...!

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Som ecco skriver, du får "köra om" i annan fil. T ex högerfil/vänsterfil. Men du får inte köra om "till höger i samma fil". Det gäller inte bara högerfilen utan i alla filer. Dvs du får inte köra om "till höger i samma fil" i mittfilen eller vänsterfilen heller. Men det är ok till vänster, med vissa förbehåll (se tidigare inlägg).

    Köra i bussfilen är inte tillåtet. Det fanns under många år en sträcka i Sthlm där det var tillåtet. Häromåret så ändrades detta helt plötsligt utan någon bra förklaring. SMC har försökt påverka Sthlms stad att ändra tillbaka detta.

    Personligen tycker jag att det vore en bra idé att köra i bussfilen. Bättre för alla. Hojarna kommer bort från bilarna och lär inte hindra bussarna. Många håller med, bl a så skriver tidningen Bike då och då om detta och uppmanar/hetsar oss läsare till att köra där ändå. En smula civil olydnad...

    "Om en regel är tillräckligt dum så bryter man mot den och hoppas att beslutsfattarna till slut inser hur dum den är och ändrar regeln." Funkar ibland!

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag kör alltid i bussfilen på morgnarna E4 in mot sthlm södra sidan. Bussfilen från Bromma och inåt får man fortfarande köra MC i, men det kommer väl att tas bort fort som fan när de kommer på att det fortfarande är tillåtet.

    Men så har jag också förstått det, ska man vara laglig ska man hålla sig i samma fil och köra om på vänster sida. Inte alltid helt lätt när de tränger ut en. Vore enklare om de gjorde plats, men de är väl som skrivits tidigare avundsjuka.

    I Södra länken upp mot Gullmarsplan åker jag i vägrenen, egen fil och ingen risk för att krocka. Olagligt? Jajamensan, men säkrare där än att köra på vänstersidan av bilarna.

    Samma sak när jag ska hem. Från Södra länken mot E4 söderut är det två filer som går ihop till en. Köer? Japp, stillastående trafik. Där åker jag längst ut till höger och blixtlåsar mig in strax efter att bilarna gjort samma sak.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. "varsel/parkerings-ljus" i blinkers? Lagligt?
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 14:48
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:27
  3. Södra Sverige
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:29
  4. Fördelningspolitiken i Sverige
    Av DearHunter i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 21:51
  5. Lagligt att ha olika däcktyper fram och bak?
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •