Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Lanesplitting, är det lagligt i Sverige?

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag kör där det känns säkrast, oftast ligger jag i kö medbilisterna. Men det är kanske för att jag är en feg gubbe ?

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag kommer 40 min före kollegorna till jobbet, då kör jag om dem i köerna. Tänker inte stå så med hojen. Men den hoj jag har nu är långt ifrån optimal i köerna. Min XJ400 hade kortare hjulbas (i alla fall kändes det så) samt väger 70 kg mindre. Definitivt mer lättmanövrerad i köerna.
    /Erik

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Men - och detta är viktigt - du måste vara först/snabbast iväg vid grönt ljus. Annars blir det pinsamt. Tänk dig själv att först köra förbi 25 bilar i en kö, och sedan vara så långsam i starten så att de pressar på bakifrån för att du inte är snabb nog. Inte bra.

    Exakt så. Det är verkligen en villkorad rättighet att ta sig fram mellan bilarna vid trafikljusen. Som snabbt övergår till en skyldighet. Begriper man inte det har man inte i trafiken att göra. Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte. Särskilt inte om de så där i största allmänhet har besvär med att få tummen ur arslet. Inte sällan bildas det ju ett lämmeltåg av andra hojar bakom. En pajas-Skalman längst fram sätter ju alla andra på pottkanten. Det är så fantastiskt respektlöst mot andra tvåhjulingsåkare att man tar sig för pannan…

  4. #14
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Exakt så. Det är verkligen en villkorad rättighet att ta sig fram mellan bilarna vid trafikljusen. Som snabbt övergår till en skyldighet. Begriper man inte det har man inte i trafiken att göra. Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte. Särskilt inte om de så där i största allmänhet har besvär med att få tummen ur arslet. Inte sällan bildas det ju ett lämmeltåg av andra hojar bakom. En pajas-Skalman längst fram sätter ju alla andra på pottkanten. Det är så fantastiskt respektlöst mot andra tvåhjulingsåkare att man tar sig för pannan…

  5. #15
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Vet inte hur det är i Sverige, men gör du det i Finland åker du på en fet j***a bot. Därför har jag aldrig prövat på det. Jag behöver mina pengar.

  6. #16
    Mikki ! " Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte"
    Nu menar du väl scooter o 30-moppe ?
    Dom två kategorierna släpper inte jag fram ! Senila o nördar som fattar noll om trafiken åker sånt

  7. #17
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Innan jag tog A-kort åkte jag mycket moppe. Klart som fan att man snirklade sig fram med moppen! Med den är det även lagligt att åka om på höger sida. Hände ibland att man hamnade bredvid en MC vid rödljuset, och jag var nog snabbast iväg, men bara de första 50 cm. Sedan låg man i lä, och sedan var det lämpligt att hålla så långt till höger som möjligt om det inte var en lastbil efter.

    Åkte ofta Huddingevägen, rätt hetsigt tempo där men jag kom fram före de flesta då man kom långt förbi vid varje rödljus.
    /Erik

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Mikki ! " Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte"
    Nu menar du väl scooter o 30-moppe ?
    Dom två kategorierna släpper inte jag fram ! Senila o nördar som fattar noll om trafiken åker sånt
    Tack för den!
    Ove

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Mikki ! " Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte"
    Nu menar du väl scooter o 30-moppe ?
    Dom två kategorierna släpper inte jag fram ! Senila o nördar som fattar noll om trafiken åker sånt
    Ribba ut!

  10. #20
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Mikki ! " Vad exempelvis en glidare eller en 30-moppe överhuvudtaget har där att göra begriper jag inte" Nu menar du väl scooter o 30-moppe ? Dom två kategorierna släpper inte jag fram ! Senila o nördar som fattar noll om trafiken åker sånt
    Ahhh..! Det är det funkar, det är så man blir senil nörd!
    Borde ha fattat det efter 15 år på scooter och strax över 1000 mil per år på (olika sorters) hoj...

Liknande ämnen

  1. "varsel/parkerings-ljus" i blinkers? Lagligt?
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 14:48
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:27
  3. Södra Sverige
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:29
  4. Fördelningspolitiken i Sverige
    Av DearHunter i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 21:51
  5. Lagligt att ha olika däcktyper fram och bak?
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •