Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: aprilia rxv

  1. #11

    SV: aprilia rxv

    Schyssta foton! Antar att du kom på hur man lägger till bilder?

    Har delat upp inläggen lite så att andra intresserade lättar hittar åt rätt ämne.
    Ang. power commander så finns det i följade tråd: Power Commander

    FMCK/militärhojar fick också en egen tråd här: FMCK/Militärhojar

    Bara säga till om ni hade föredragit en annan uppdelning.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #12

    SV: aprilia rxv

    Dom ser ju iaf helt klart bra ut måste jag säga, jag gillar utseendet på ljuddämparn, det lilla man ser av den.. Helt klart häftigt!

    Vore kul att testa en v-twin nångång, då du som många andra säger att dom ska vara mycket varvvilliga!..

    // Anders
    www.AndersMx.se

  3. #13
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: aprilia rxv

    TcAnders.

    Joomenvisst vi är helt överens om utseendet men jag kommer nog ändå att byta till Arrow:n (stavningen?) när "Lugi" fått iväg den från Italien och det beror på vikten. Orginalsystemet är en riktig klump gjord i rostfritt. Vore inte titan så jäkla dyrt skulle jag höra med "smeden" om att svetsa till ett orginal men i titan.
    11500 är toppvarvet men under inkörningsperioden bör man inte överskrida 8000 så jag vet inte var den riktiga effektpeaken kommer men vid ca 6k blir framhjulet lite sladdrigt hehe.
    Har du vägarna uppåt Sundsvall hör av dig ordnar jag en provkörning med min hoj eller lättare och bättre är det naturligtvis om du pratar med Eric på Bikeport i Hudiksvall. Dom är återförsäljare av Aprilia.

    // Karl B.

  4. #14
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: aprilia rxv

    jag håller med andersw, den ser bra ut!

    tack för recensionen, det är intressant att få höra av en "vanlig" användare och inte bara mc-recensenter.. den verkar ha gott om pulver! att den då är lite tyngre kanske jämnar ut sig.

    men annan bestyckning och vägdäck kanske den skulle göra sig bra som gatuhoj också?

  5. #15
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: aprilia rxv

    Turbo mfl.
    Njae jag hade inte alls tänkt att skriva ett test utan mera mina första intryck, men fingarna slinter lätt på mina tangenter när jag sätter mig vid datorn.

    Visst den är riktigt snygg och avgassystemet har har "Duccedrag" vilket är läckert.
    Precis som du antyder är oxå jag övertygad om att det kan bli en potent lekmaskin med motardhjul.
    Jag har motardhjul till KTM:n och med lite flyt kanske det går att få dom att passa. Tycker inte att det blev riktigt lyckat med kombinationen motard och Rekluse så de hjulen är istort sett oanvända.
    Men men efter vägen tror jag att vibrationer (vad jag vet saknas balansaxel och det är lite HD stuk med 77 grader vtwin på samma tapp) kan bli besvärande. Ute i skogen har man inte tid att tänka på det så där spelar det nog ingen roll.
    Min åsikt om vikten är att frånvaron av motorbromsen och därmed "armpumpen" väl kompenserar mervikten men det är för tidigt att fastslå det.

    En annan positivitet är den stora generatorn 340 W i orginalutförande. Det ger kräm för både riktig lyse, hjälmxenon samt handtagsvärme. Det kostade tusingar att bygga om KTM:n till 210 W,

    Lev och må // Karl B.



  6. #16

    SV: aprilia rxv

    Hej, nu har jag lyckats logga in jag också. Min nya 06:a skall ha några skillnader mot en 07:a enl Bike nr2 sid 50. Länkagets utväxling skall skilja, själv kunde jag inte se det med blotta ögat när jag jämförde dem. Sedan får man med lite mer plast och ett annat lyse med 07:an samt ett annat gashandtag. Saknar man de grejorna så kan man beställa dem. Färgen skiljer, röd och svart olika. Strukturen på sadeln, ingen tidlappficka på 06:an. Mappningen är densamma. Svårstartad när det är kallt. Har bytt till NGK CR8EK efter inrådan från försäljaren (fixar nog ett par CR8EIX också för säkerhets skull).Om ni står still på hög tomgång t ex vi varmkörning mellan 3000-3500 rpm så kan det hända att ni får fin röd färg på avgasgrenröret. Det skall man inte behöva oroa sig för, det är ett fenomen som uppstår på den här hojen enl försäljare. Men låt den gå på ett annat varvtal för säkerhets skull det dlir onödigt varm för kablar som finns i närheten.
    Jag som är van vid en 20-hästars, 135kg 80-talsteknik -hoj (läs hva 258) tycker att det här är en rackarns vass, trevlig och lättkörd hoj. Får jag bara vänja mig vid att det inte finns några stödskidor på sidan och att dubben faktiskt biter kan jag nog komma upp i hastghet med den här också. När det gäller träning av starter på den här hojen så handlar det inte om koppling och gaspådrag just nu. Utan det gäller och hitta den rätta startproceduren av motorn. Precis som grundkursen på mc258 där hojen skall stå rätt, choken, inget gaspådrag, styret, handbromsen, fotens vinkling och till slut den rätta snärten på kicken. Fast nu den här moderna varianten där man har gasrullen och startknappen (och några böner kanske). //Kalle S

  7. #17
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: aprilia rxv

    visst kom rxv:n först 2006? det brukar ju ofta ingå några barnsjukdomar när man serietillverkar en ny modell för första gången. att den är svårtstartad och blir lite glödga på grenröret verkar vara saker de byggt bort på nyare modeller.

    jag måste besöka aprilia till våren för en provkörning

    hittade en rxv med vägdäck på blocket:
    http://www.blocket.se/vi/13819021.htm?ca=2_s&last=1

    välkommen förresten kalle, kul att du hittat hit!


  8. #18

    SV: aprilia rxv

    Hej,
    Nu har vi tagit en tur på hojarna igen. Det är riktigt roligt att köra en modern enduro-hoj.
    6 grader kallt och bra underlag för en tur i skogen. Jag skrev tidigare om hva258, då uppgraderade jag tekniken på den utan att tänka mig för. Det är ju en 70-tals konstruktion och tillverkningsåret är 1980. Fast det är en riktigt bra konstruktion och den tål mycket stryk, det är en favorit-mc. FMCK och 258:an har verkligen varit och kommer att vara givande för mig så länge det finns. Men tillbaka till Aprilia. Idag var det inga problem att starta motorn (har hojen i kallgarage). Har nog kommit på hur den skall startas. Jag som inte väger så mycket ska ta och skruva lite på fjäderinspänningen på bakvagnen för att få den lite mjukare. Jag hade inga problem i stalpen på slingan vi körde men vill känna om det blir bättre fjädring om jag ställer in den enl konstens alla regler. Kompisen tog lite bilder när vi vilar lite (läs, jag hänger över styret). Får se om han lägger ut dem. // Vi hörs, Kalle S

  9. #19
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: aprilia rxv

    ;D ;D

    Man blir så himla glad av att åka enduro i isiga skoterspår och det har vi gjort idag minsann.
    Blev typ 30 km på slingan som finns precis i utkanten av samhället och nu är risken att träffa på griniga "korvgrillare" (skoteråkare som äger världen) liten för spåren lämpar sig inte alls för snöskoteråkning.

    Det är en varierad slinga med både högfartssträckor, 4:an/5:an på Aprilian, och riktigt jobbiga partier med sten, lite surhål och inte minst partier där det blivit "snömos" efter våran framfart. Men allra bäst gillar jag dom underbart stalpiga, hårdpackade högfartsdelarna.
    Det har slösats med adrenalin idag kan jag säga. Man är väl tokig som njuter av att det går så fort att omgivningen mest liknar en tunnel och att hundägarna som kryper in i buskagen med skrämd vovve i famnen bara uppfattas som en avvikande färgklick i det naturgråa vinterlandskapet.

    Fantasiskt följsam fjädring genom stalpen men kanske snötäcket hjälper till lite oxå att göra kursen stabil och kontrollerad. Möjligen är det så att fabriksinställningen av fjädring stämmer exakt för min vikt. Brukar inte labba så mycket med det för jag anser att det är gubben som är begränsningen på vårt ekipage.

    På följande bilder är det för tillfället just då och där definitivt gubben som är hindrar. Sällan har jag sett min gode vän Kalle så trött som idag ;D Synd att batteriet tog slut i kameran så jag fick inga bilder imman och ångan ur hans hjälm hehe.

    Mer snö från himlen just nu så imorgon blir det ännu jobbigare

    // Karl B.






    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer

  10. #20
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: aprilia rxv

    Hejsan hopp

    Så har vi, jag och min nya vän, Aprilia, haft vår första "näradöden" upplevelse. Det inträffade under dagens åkning i spåren från igår. Dom som var KUNG igår blev SADDAM idag tack vare nattens snöfall som gav ca 10 cm.
    Snömoset vi åstadkom sist tillsammans med snön från inatt förstörde all fart och
    glädje. Utan fart blir det bara paddlande med fötterna och på en sträcka av ca. 1 kilometer stod jag på öronen minst tre gånger. Snacka om att rensa blodomloppet.

    Nåja vi hittade roliga isbelagda vägar att åka och till slut oxå en liten crossbana som vi snodde runt en stund på.
    Bilder på Kalle på sin Aprilia och Patrik som styr en CRF 450 samt en Sebastian på min Aprilia.

    Rolig dag trots allt men jag fruktar träningsvärken i "gångjärnet" efter paddlingen idag.

    // Karl B.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer

Liknande ämnen

  1. Aprilia SportCity 250
    Av pewa i forum Scooter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-02-08, 18:47
  2. Aprilia RS 125
    Av erikholmgren i forum Street
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 20:54
  3. Aprilia Strada
    Av pannben i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:18
  4. Aprilia FV2
    Av turbo i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 20:09
  5. Aprilia Tuono
    Av pewa i forum Street
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •