Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Köpa första hoj!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östgötska
    Inlägg
    4

    Köpa första hoj!

    Tja!


    Letar första hoj med min son (det blir en mellan hoj då han är bara 22). Då han ska övningsköra med mig så tänkte jag se om ni har några rekommendationer. Det han har hittat än så länge är en Yamaha virago 535. Någon som har erfarenhet av dom cyklarna?

    Jag har inte kört motorcykel sedan jag skada mig sedan slutet av 80 talet sen dess har det inte blivit av så detta ska bli även kul för mig.

    Han vill ha helst en sport eller custom hoj men budgeten ligger bara på 15-20.000:-

    Så alla tips och rekommendationer är välkommet.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ni kommer att få massor av förslag,, Mitt är att INTE börja med en 535a,, för liten o fel körställning, om ni frågar mig! Prova många hojar, gärna en "vanlig" med upprätt sittställning. Sen beror det ju mycket på hur mycket den får kosta? Hojar som är lämpliga enligt mig är ;
    Kawasaki ER-5 , Yamaha XJ600 Diversion och den typen av hojar.
    Men som sagt det är vad jag tycker!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östgötska
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ni kommer att få massor av förslag,, Mitt är att INTE börja med en 535a,, för liten o fel körställning, om ni frågar mig! Prova många hojar, gärna en "vanlig" med upprätt sittställning. Sen beror det ju mycket på hur mycket den får kosta? Hojar som är lämpliga enligt mig är ;
    Kawasaki ER-5 , Yamaha XJ600 Diversion och den typen av hojar.
    Men som sagt det är vad jag tycker!
    Ok Tack!


    Budgeten ligger mellan 15-20.000:-

    Han är 187 cm lång så en bra körställning är ju ett stort plus. Hittade en Yamaha XJ600 Diversion som vi ska kolla på.

    Men fler tips är alltid välkommet!

  4. #4
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Gsx 750, er6 n/f, ktm 390, ktm 640, honda hornet

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av ThomasJ Visa inlägg
    Ok Tack!


    Budgeten ligger mellan 15-20.000:-

    Han är 187 cm lång så en bra körställning är ju ett stort plus. Hittade en Yamaha XJ600 Diversion som vi ska kolla på.

    Men fler tips är alltid välkommet!
    Jag tycker att han bör kolla på en Honda Dominator 650, för att kunna åka överallt och känna sig för. sedan kan han ju ta den typ av hoj som han tycker verkar rätt.
    Jag körde ju själv en Dominator då jag fick återfall efter många års uppehåll. Körde den nog ca 10000 mil. Den hojen är mycket stryktålig och oöm med en mycket bra motor. Bytte sedan till en Transalp med samma egenskaper, eftersom jag fortfarande gillade att kuska runt på diverse småvägar också.

  6. #6
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Okej min story!

    Jag hade velat ha Mc kort sen jag lärde mig cykla i princip. Men sen kom det saker emellan och Mc-kort hade väldigt låg prio så att säga.

    En kompis gick i samma tankar så vi båda gjorde slag i saken.
    Så jag började läsa runt på diverse forum och bekanta vad man ska starta med för hoj.

    Jag ville ju naturligtvis ha en sporthoj, gärna en Kawasaki Ninja eller varför inte en Yamaha R1!
    MEN! Att skaffa en sporthoj för att börja lära sig köra på var liksom utdömt.
    Gasa och bromsa, växla och använda kopplingen kan ju vem som helst fixa men konbanorna skulle aldrig funka,
    och försäkringen då? HAHAHA!! Nej nej nej

    Så det som jag fick fram var ju att jag ska ha en touring-hoj. Ville ha en billig hoj som inte kosta skjortan i försäkring.

    här är några exempel på vad jag kika efter:
    Suzuki Sv 650
    Yamaha fz6
    Kawasaki ZR7

    Efter mycket sökande runt på blocket och mailande så fastnade jag för en Yamaha XJ600 Diversion N -99

    Den såg bra ut, lät bra, och ingen kåpa fast det hade kunnat vart lite skönt.
    Efter jag klara körkortet så hade jag kvar den ca en månad innan jag köpte min nuvarande.

    Jo förresten jag kikade på nån offroadare men jag kom från Motocross så jag kände att jag ville ha en landsvägshoj för att det skulle kännas på "riktigt"...

    Ahhh svårt att förklara men ja det är min historia iallafall....

    Lycka till med inköpet och uppdatera gärna
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  7. #7
    Du har fått många bra förslag !
    Mitt tips på custom sida är Suzuki Marauder 800 VZ
    Bra drag i spisen/bromsar o så är ju custom hojarna billiga o försäkra jämnfört mot sport hojar ;-)
    Både jag o min dam gillar den skarpt

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östgötska
    Inlägg
    4
    Tack för alla förslag!

    Vi kollar på allt ni skickar, det är lite skillnad sen jag började köra mc på min tid då hade man ju en Yamaha AS2 bara på 125cc och på den tiden tyckte jag det var mycket haha.

    Hur som helst så ska vi kolla på några av era tips i helgen så får vi se helt enkelt.

    Åker ner en del till Tyskland, tjänar man något på importera någon av dom ni har nämnt? Bara en tanke när man är ändå där nere med släp.
    Senast redigerat av ThomasJ den 2015-09-18 klockan 08:29.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av ThomasJ Visa inlägg
    Tack för alla förslag!

    Vi kollar på allt ni skickar, det är lite skillnad sen jag började köra mc på min tid då hade man ju en Yamaha AS2 bara på 125cc och på den tiden tyckte jag det var mycket haha.

    Hur som helst så ska vi kolla på några av era tips i helgen så får vi se helt enkelt.

    Åker ner en del till Tyskland, tjänar man något på importera någon av dom ni har nämnt? Bara en tanke när man är ändå där nere med släp.
    Priserna är ju lägre, men man riskerar att få en hoj som körts väldigt hårt trots få mil på mätaren.

  10. #10
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av ThomasJ Visa inlägg
    Tack för alla förslag!

    Vi kollar på allt ni skickar, det är lite skillnad sen jag började köra mc på min tid då hade man ju en Yamaha AS2 bara på 125cc och på den tiden tyckte jag det var mycket haha.

    Hur som helst så ska vi kolla på några av era tips i helgen så får vi se helt enkelt.

    Åker ner en del till Tyskland, tjänar man något på importera någon av dom ni har nämnt? Bara en tanke när man är ändå där nere med släp.
    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/se...&usedCarSeals=

    Kolla om det finns vad du är ute efter ca 6000 st under 2000 euro. Om det är lönsamt tveksamt. Har själv haft två importcyklar. Har en nu. Inga problem med det. Att vara rädd för import tror jag inte du behöver vara. Är du i Tyskland och hittar en till rätt pris, kanske det kan vara lönsamt. Transporten har du klar.

    http://svmc.se/upload/SMC%20centralt...import2011.pdf

    Här hittar du lite info om importen.

Liknande ämnen

  1. Köpa ny mc
    Av Pride i forum Custom
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 22:55
  2. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  3. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 08:22
  4. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •