Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Förgasare med öppet filter.

  1. #1
    Medlem Dalle__s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    10

    Förgasare med öppet filter.

    Tjena!
    Tänkte fråga er här om någon kör med öppet luftfilter på era hojar? Jag har mikuni BS 34 mm på min kawasaki z 750 1984 med öppet kn filter och dynojet kit. Avgas röret har jag ett hemma bygge med insats i. Den går för övrigt fint på tomgång och upp till 100 knyck men när jag kommer upp i 130 km/h så är det precis som all effekt är slut det vill säga den går inte fortare hur länge jag än drar den. Så jag undrar om det är att bränsle kontra luft blandning som blir fel så att höja nålen hade hjälpt eller om det blir turbulens inne i förgasaren så att trottelen inte lyfter som den ska? Gärna tankar och funderingar på vad ni hade / har gjort. Med vänlig hälsning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Dalle__ Visa inlägg
    Tjena!
    Tänkte fråga er här om någon kör med öppet luftfilter på era hojar? Jag har mikuni BS 34 mm på min kawasaki z 750 1984 med öppet kn filter och dynojet kit. Avgas röret har jag ett hemma bygge med insats i. Den går för övrigt fint på tomgång och upp till 100 knyck men när jag kommer upp i 130 km/h så är det precis som all effekt är slut det vill säga den går inte fortare hur länge jag än drar den. Så jag undrar om det är att bränsle kontra luft blandning som blir fel så att höja nålen hade hjälpt eller om det blir turbulens inne i förgasaren så att trottelen inte lyfter som den ska? Gärna tankar och funderingar på vad ni hade / har gjort. Med vänlig hälsning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ingen expert direkt,antar att det är kedja på den och rent spontant känns de som drevningen är lite fel,men de beror ju på om den varit så hela tiden,annars skulle nog jag tro på höja nålen...de med insatserna kan ju vara lite känsligt också...! de ska ju mätas noga om man ska dra det hårt...!inget man bara kastar in en skvätt plåtbitar precis..för då kan den ju gå hur dåligt som helst..!

  3. #3
    Googla på luftfiltrena ! Har för mig att dom är känsliga på de !
    Kan även tänka mig att högfarts munstyckena är för små

  4. #4
    Medlem Dalle__s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    10
    Jag har också tänkt på dreven men har original på dvs 13 fram och 33 bak men kan man behöva dreva upp när man har satt i dynojet kit? Jag har googlat på filterna men inte hittat nån info om vilket huvudmunstycke som de rekommenderar mer än att de säger att gå upp 2 till 3 storlekar. Enligt dynojet kittet så ska det "bara" vara att byta nål borra trottel och sätta i de medföljande munstyckena vilket där står 165 på men original är det 110. Om de nu mätar på samma sätt så ska ju de nya vara väldigt mycket större. Ska tilläggas att jag inte söker några enorma topp siffror eller så men borde kunna ge mer tycker jag?!



    Det är de luftfilter som sitter på.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du skriver att du har ett hemma byggt avgasrör.
    Hur öppet är det? Det gäller ju att hela flödet och också utblåset kan hantera flödet





    //Janne

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Du skriver att du har ett hemma byggt avgasrör.
    Hur öppet är det? Det gäller ju att hela flödet och också utblåset kan hantera flödet





    //Janne
    Lite skumt med öppna filter, speciellt om man inte vet om något är ändrat av tidigare ägare Hade tidigare en Honda Dominator , 650cc som fick KNfilter, 2 nr större huvudmunstycke och ett öppnare avgassystem. Gick mycket bättre över hela registret och klarade ett större framdrev.
    Satte på KNfilter på en Transalp 600cc, utan att göra något annat. Piggare på lägre varv, men tappade toppeffekt. Provade den även med öppen dämpare. Bara en massa oljud och otroliga avgassmällare. Slutsatsen blev att förgasarna måste ordnas om det hela skall vara i samklang.
    Som tidigare skrivits, insug, förgasare och utblås måste vara fixat tillsammans. Dyno Jet????

  7. #7
    Nu har ju inte drevningen något o göra om hojen varvar ut eller inte
    Är förgasarna synkade ????

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Nu har ju inte drevningen något o göra om hojen varvar ut eller inte
    Är förgasarna synkade ????
    Jo det har det visst. Om drevningen är för hög och förgasarinställningen är fel på så sätt att den inte får full kraft. så kan den inte varva ut ordentligt. Talar nu om högsta växeln.

  9. #9
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jo det har det visst. Om drevningen är för hög och förgasarinställningen är fel på så sätt att den inte får full kraft. så kan den inte varva ut ordentligt. Talar nu om högsta växeln.
    japp håller med..Om det handlar om högsta växeln..!!

  10. #10
    Medlem Dalle__s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    10
    Jag har inte synkat förgasarna sen jag bytte filter och avgas ska investera i synk klockor i vinter. Men om dem inte är i synk borde inte det märkas i hela registret och inte bara i femmans växel och full gas? Avgas röret har jag en insats av perfererad plåt på en 400 mm lång lindat med avgas matta. Men i helgen ska jag prova höja nålen se om det blir nån skillnad. Annars får jag skaffa synk klocka så jag kan kolla det också.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Byte av olja och filter på Dragstar 1100
    Av Profeteus i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-17, 10:42
  2. Byta Luftburk/filter
    Av Lillen i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 10:55
  3. Ny olja och filter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 19:53
  4. oljebyte och filter
    Av eljem i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 02:16
  5. Måste man byta filter varenda gång vid oljebyte
    Av lone wolf i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •