Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: laddningsproblem på honda shadow

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12

    laddningsproblem på honda shadow

    jag har en honda vt750c shadow -00 och för en vecka sedan när jag var ute och körde märkte jag hur den missade några tändningar vid ganska hårt gaspådrag. när jag sedan stannade för att tanka så var batteriet helt tomt. jag startade cykeln med kablar och när jag kom hem så var batteriet fullt igen. efter det har cykeln fungerat som den ska i en vecka och nu är problemet tillbaka. Det verkar som om den laddar för lite eller bara ibland. batteriet är bara ett år gammalt och fungerar bevisligen. är det någon som har någon erfarenhet eller tips angående detta problemet?

  2. #2
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    kollat laddningen från statorn? kan vara den eller regulator som kan spöka
    Smc Medlem

  3. #3
    Kolla så inte en kabel glappar

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76

    laddningsproblem på honda shadow

    Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan. Jag kollade att det laddade som det skulle med ett mätinstrument. Det ska visa drygt 13v när motorcykeln är igång. I mitt fall var det batteriet trots allt.... Annars har du nog svaret från Seth...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mel Visa inlägg
    Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan. Jag kollade att det laddade som det skulle med ett mätinstrument. Det ska visa drygt 13v när motorcykeln är igång. I mitt fall var det batteriet trots allt.... Annars har du nog svaret från Seth...
    Ska nog visa lite mer...
    Jag skulle nog gå på kablarna först., kolla alla anslutningar och kontaktpressningar.
    Är ju iaf en femtor år gammal hoj, kan hända mycket med det elektriska under den tiden, både anslutningar och aktiv elektronik (ladd reg)
    En multimeter ansluten till batteriet och lite ryck-o-slit?

    Har du råkat ut för ett intermittenet fel, grattis....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12

    laddar nog helt enkelt för svagt

    till mitt stora förtret så funkade hojen idag igen efter att jag puttat igång den. jag ville ju att felet skulle vara kvar när jag började mäta men jag började mäta ändå och den laddar lite dåligt. strax under 12 volt och då rusade jag ändå lite så det känns alldeles för dåligt. kan det vara kolen om sådana finns?

    tack så mycket för hjälpen så långt

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av dalishenke Visa inlägg
    till mitt stora förtret så funkade hojen idag igen efter att jag puttat igång den. jag ville ju att felet skulle vara kvar när jag började mäta men jag började mäta ändå och den laddar lite dåligt. strax under 12 volt och då rusade jag ändå lite så det känns alldeles för dåligt. kan det vara kolen om sådana finns?

    tack så mycket för hjälpen så långt
    Mc-generatorer brukar vanligen sakna kol.
    Man har en fast stator lindad för trefas växelspänning och på motoraxeln en permanentmagnet, då behövs inga kol. (kol= underhållsbehov!)
    Vad du kan göra är att identifiera det tre (ofta gula) kablar som är utgången från statorn och resistansmäta mellan dem i alla tre möjliga kombinationerna.
    Skall var mkt låg resistans, <1ohm.
    Glöm inte att mäta mellan en gul och jord också, finns en viss risk för fel där..

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Njae, det beror nog på hur gammal den är eller modell? Är inte jätteinsatt i MC-världen då jag bara haft A-kort sedan 2012 (B-kort 1982).

    På min XJ400 fanns det en voltmätare i instrumenthuset, så där såg jag tydligt när min generator pajade.

    Kolla här: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7779
    /Erik

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Njae, det beror nog på hur gammal den är eller modell? Är inte jätteinsatt i MC-världen då jag bara haft A-kort sedan 2012 (B-kort 1982).

    På min XJ400 fanns det en voltmätare i instrumenthuset, så där såg jag tydligt när min generator pajade.
    Kolla här: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7779
    På gamla bilgeneratorer (likström) så skapades energin i rotorn, dvs HELA strömmen till fordonet gick genom kolen och kollektorn som dessutom var slitsad vilket ökade slitaget.
    Idag har man växelgeneratorer där enbart magnetiseringsstömmen går genom kolen, energien skapas i fasta delen, statorn, och då kan man använda oslitsade kollektorer och högre varvtal. Uteffekten styrs av magnetiseringsströmmen via regulatorn.
    På de flesta mc fuskar man lite, man har istället för styrd magnetisering av rotorn en fast roterande permanetmagnet och kör utan kol.
    Ett litet problem är att generatorn ständigt går på full effekt, magnetiseringen är ju fast.
    Löstes tidigare genom att "spilla bort" övereffekt ( som värme) idag genom att elektroniskt stänga av på trefassidan innan regulatorn.
    En bättre lösning om man inte behöver stora effekter.
    Vissa nyare stora hojar främst har riktiga generatorer av biltyp, BMW t ex om jag minns rätt, polisen har för sina hojar fö en ännu större generator än std !

    Suzukin i andra tråden är ett halvdant mellanting..

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12
    jag hittade felet så fort jag fick av svänghjulskåpan för då började det rinna ut olja jag har bara haft hojen i tre veckor så jag vet inte om det beror på att förra ägaren överfyllt motorolja någon gång eller om det är en packbox som är kass men det får framtiden utvisa. jag torkade och blåste ur all olja och lade statorn i avfettningsbad och sedan började han ladda som han ska igen. angående laddningen så har den här modellen inga kol utan en stator som beskrivs av Lowtech ovan. nu hoppas jag att den även fortsättningsvis laddar bra och att ingen olja läcker in i svänghjulet.

    tack så mycket allihopa för all hjälp

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 750 och 1100
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-19, 10:40
  2. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  3. honda shadow 750
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:11
  4. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58
  5. Honda vt600c shadow-92
    Av belgarath i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •