Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Köpa begagnad bil (pålitlig, men med låga kostnader)

  1. #11
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Är inte bilar ganska dyra att köpa i Soumi pga av att man också köper försäkringen? Eller omfattar det bara nya bilar?

    Är ju inte svar på din fråga, men kanske det ger oss bilköpsrådgivare :-) en bättre idé.

    Skulle jag köpa en bil av den kaliber du siktar efter så hade nog Skoda legat ganska högt på listan, följt av VW och Toyota kanske?
    Svårt att tipsa om något som man själv inte är ute efter eller har någon erfarenhet om.
    Vet att min pappa hade en Toyota Corolla som han var nöjd med och en f.d kollega som kör en Toyota Yaris som han är väldigt positivt inställd till (och då är han en bilkille)

    Lycka till med ditt köp och hoppas du hittar något som passar dig för dina behov

  2. #12
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Alla budgetbilar är väl bullriga? När man bygger bilar och ska spara in på kostnaderna är väl isoleringen nr1? VAG-koncernen är inget undantag utan rankas Skoda, Volkswagen, Audi (bullrigast längst till vänster). Tror det blir svårt att komma undan bullret om du inte satsar på någon gammal merca, BMW som är billig för att den gått långt.

    Annars tror jag Ford focus går att få billigt. Låga driftskostnader och tillförlitlig. Har faktiskt en själv från 2004 som gått 25000 mil och det enda som hänt är att batteriet dog i somras samt ett läckage i vattenpumpen (=superenkla problem).

  3. #13
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Är inte bilar ganska dyra att köpa i Soumi pga av att man också köper försäkringen? Eller omfattar det bara nya bilar?

    Är ju inte svar på din fråga, men kanske det ger oss bilköpsrådgivare :-) en bättre idé.

    Skulle jag köpa en bil av den kaliber du siktar efter så hade nog Skoda legat ganska högt på listan, följt av VW och Toyota kanske?
    Svårt att tipsa om något som man själv inte är ute efter eller har någon erfarenhet om.
    Vet att min pappa hade en Toyota Corolla som han var nöjd med och en f.d kollega som kör en Toyota Yaris som han är väldigt positivt inställd till (och då är han en bilkille)

    Lycka till med ditt köp och hoppas du hittar något som passar dig för dina behov
    Jag har nog aldrig hört att man köper försäkringen. Vid köp av äldre bilar tecknar man nog försäkringen själv. Trafikförsäkringen är obligatorisk. Sedan väljer man resten, beroende på vad som lönar sig. Så gick det till när jag köpte hojen också, åkte direkt efter köpet till försäkringsbyrån. Och jo! Det är som med allting här i Finland, dyrt. Kanske man borde ta sig härifrån. Haha! Fast visst kan man ha tur. Syster min kom över en volvo, för 1000 € (aldrig något krångel med den). Fast själv letar jag nog efter ett bensinsnålare alternativ.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kan bara rekommendera volvo 850, drar lite soppa visst men tamejfan nästan oförstörbar.
    Har en 94 turbo som vägrar dö trots extremt tung högerfot.....bytt en bränslepump och ett hjullager på 12 år.

    Men i Finland kanske stora bilar är löjligt dyra?

    /Janne

  5. #15
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Vill du ha billigt o driftsäkert så är det kanske toyota du ska titta på.
    Kostnaderna på bilägande i Finland och Sverige är ungefär det samma. Kostnaderna är bara olika fördelade.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Köp en gammal Nissan Patrol 3.3 Td 4x4 så väglag och terräng har ingen betydelse.Den är stor och tung så du åker säkert med.Dom vanligaste slitdelarna går att få tag på ifall det behövs.Min har gått 43000mil och kopplingen bytte jag efter 42000 mil annars inga problem..Startar och går JÄMT..Hört att det finns en del sådana i Finland.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-08-30 klockan 10:01.

  7. #17
    Som någon skrev ! Kolla på Ford !
    Mor har kört Toyota så de tipsar jag ingen om !

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Som någon skrev ! Kolla på Ford !
    Mor har kört Toyota så de tipsar jag ingen om !
    Ford? Är inte det ett ord som betyder fel. Vet inte, men min erfarenhet av märket är att allt som krånglar blir j - a dyrt..
    Ove

  9. #19
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ford? Är inte det ett ord som betyder fel. Vet inte, men min erfarenhet av märket är att allt som krånglar blir j - a dyrt..
    Det är inte min erfarenhet. Tvärtom.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    2
    Mina erfarenheter efter 30 år av väl använda bilar av diverse fabrikat.

    Bilmärket har inget att göra med driftsäkerheten. Det gäller att hitta rätt exemplar. Var inte rädd för udda märken. Sök info på nätet, massor av folk som gärna delar med sig av erfarenheter. Citroën har ett av det bästa forumen enligt mig. Jag skruvar och underhåller själv, kan du inte det så är det viktigaste att hitta en bilverkstad som du kan lita på och som förstår att det inte lönar sig att bara byta komponenter på en gammal bil. Ofta går det att hålla dem rullande med lite klassiskt mekande. Undvik märkesverkstäderna, lyssna i bekantskapskretsen, gå på rekommendationer. Mindre enpersonsverkstäder utanför stadskärnan. Är det ordning i verkstaden? Rent o snyggt? Backar de inte för att smörja upp bromsok istället för att byta eller att svetsa lite på ett avgassystem för några hundra har du hittat rätt.
    Utbudet av bilar är enormt stort, finns massor av fina bilar för 5-10000 kr. Priset visar inget om kvalitén. Gör en bedömning av tidigare ägare och bilens skick. En välvårdad bil är bättre än en som just renoverats. Verkar han/hon trovärdig, är slitdelar bytta spelar milen inte så stor roll även om jag gärna köper lågmilare. Rost är aldrig bra. Välj en annan.
    Lycka till!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Laga punktering?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-02-12, 02:39
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 19:20
  3. Kostnader för en lätt mc
    Av Azap i forum Street
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 19:00
  4. fortkörning - kostnader
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 07:28
  5. Begagnad HD
    Av Boogieman i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •