Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Blända av ?

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Blända av ?

    Har upplevt nu på sensommaren när jag kört i mörker; många bilister bländar inte av vid möte,,, !? Visst det händer ju även vid bilkörning men inte alls lika ofta .
    Inte kan det väl vara så att bilisterna som missar detta, tror att dom möter en moped,,?
    För man ska ju blända av även för dem !!

    Synpunkter på detta ?

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Folk kör kass helt enkelt och saknar helt omtänksamhet för sina medtrafikanter..

    De e så dåligt.. Lika dåligt som tecken i cirkulationsplats




    //Janne

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Kör som sagt 1000tals mil i mörker och tycker inte det är så farligt.Visst händer det.Bara att skicka 10 xenon i plytet tillbaka så blir det lungt.Med hoj vet jag ej.Kör inte i mörker.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Har upplevt nu på sensommaren när jag kört i mörker; många bilister bländar inte av vid möte,,, !? Visst det händer ju även vid bilkörning men inte alls lika ofta .
    Inte kan det väl vara så att bilisterna som missar detta, tror att dom möter en moped,,?
    För man ska ju blända av även för dem !!

    Synpunkter på detta ?
    Kan det vara så att de "automatiska" avbländningssystemen helt enkelt inte noterar en mc?

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    inget försvar för dumma bilister ,men har du kollat din egen lyse så den är inte för högt med den lasten du kör med

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kör som sagt 1000tals mil i mörker och tycker inte det är så farligt.Visst händer det.Bara att skicka 10 xenon i plytet tillbaka så blir det lungt.Med hoj vet jag ej.Kör inte i mörker.
    Är det någon gång man är snabb på att blända av är det när man möter en lastbil.
    Man vet ju att de har en utomjordisk extraljusramp på 200 TW som de drar i nyllet på en annars, så ser man inget mer den kvällen.

    Brukar i mörker köra med ena handen så placerad att jag har två fingrar på omkopplaren, så att jag snabbt och lätt skall kunna blända av, och på EFTER mötet, inte innan som en del verkar lärt sig när det tog 20 sekunder att tända trådarna vid helljus.

    Säkert så att de här självavbländande makapärerna inte är lika snabba som det mänskliga ögat och bländar kanske därför av senare.

    Har dock åkt med förare som sagt Oj! 88 ggr/ mil för att de missar att blända av vid möte vilket föraren i det mötande fordonet påvisar genom att blinka..

    Nä, det är inte lätt att hinna med att göra allt man skall göra när man kör bil samtidigt som man skall facebooka, ta kort på sig själv essemessa och välja musik på Spotify osv osv.

    Jag må låta som gubben grin, men alldeles för många åker bil och sysslar med annat istället för att köra bil och koncentrera sig på det.


    Sedär, nu blev jag förbannad också!! Hela helgen förstörd!

    Men för att svara på TS fråga så kan jag inte svara på om det är ngn skillnad eftersom jag inte kör MC i mörker.

    Trevlig helg

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Är det någon gång man är snabb på att blända av är det när man möter en lastbil.
    Man vet ju att de har en utomjordisk extraljusramp på 200 TW som de drar i nyllet på en annars, så ser man inget mer den kvällen.

    Brukar i mörker köra med ena handen så placerad att jag har två fingrar på omkopplaren, så att jag snabbt och lätt skall kunna blända av, och på EFTER mötet, inte innan som en del verkar lärt sig när det tog 20 sekunder att tända trådarna vid helljus.

    Säkert så att de här självavbländande makapärerna inte är lika snabba som det mänskliga ögat och bländar kanske därför av senare.

    Har dock åkt med förare som sagt Oj! 88 ggr/ mil för att de missar att blända av vid möte vilket föraren i det mötande fordonet påvisar genom att blinka..

    Nä, det är inte lätt att hinna med att göra allt man skall göra när man kör bil samtidigt som man skall facebooka, ta kort på sig själv essemessa och välja musik på Spotify osv osv.

    Jag må låta som gubben grin, men alldeles för många åker bil och sysslar med annat istället för att köra bil och koncentrera sig på det.


    Sedär, nu blev jag förbannad också!! Hela helgen förstörd!

    Men för att svara på TS fråga så kan jag inte svara på om det är ngn skillnad eftersom jag inte kör MC i mörker.

    Trevlig helg
    Håller med dig i allt

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med dig i allt

    Det måste jag berätta för frugan




    //Janne

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tror inte att Engström och frugan är av samma kön, så det argumentet biter nog inte...
    /Erik

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tror inte att Engström och frugan är av samma kön, så det argumentet biter nog inte...
    Nä, det är nog sant..men jag fick ju vara glad en liten stund i alla fall ..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •