Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Diversion 600 -99 skrammel

  1. #1

    Diversion 600 -99 skrammel

    Ja efter 12 år är den tillbaka i familjens ägo och står bredvid R1:an. Den har gått 3500 mil vilket ju inte skall vara så farligt för en sådan hoj.

    När man kallstartar den rasslar den men när den blivit varm så försvinner det, även på tomgången alltså. Ger man gas efter kallstart är det heller inget missljud, alltså bara på tomgång med kall motor. Har hört att det kan vara kamkedjesträckaren men beter den sig så (temperaturberoende). Drar man in kopplingen så är ljudet kvar så jag tror inte det kan vara kopplingskorgen.

    Någon med en XJ som haft liknande problem?

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tror nog på kedjesträckaren, har haft samma syndrom själv på några hojar. Lätt fixat o inget farligt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    tibro
    Inlägg
    19
    Kan det vara osynkade förgasare kanske, hade liknande på min suzuki sv650 som skramlar mindre efter synkning.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Tror nog på kedjesträckaren, har haft samma syndrom själv på några hojar. Lätt fixat o inget farligt.
    Jag har tittat på den i Haynes, som jag fattar kan man väl inte laga den utan det är bara att skaffa en ny?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av freiman Visa inlägg
    Kan det vara osynkade förgasare kanske, hade liknande på min suzuki sv650 som skramlar mindre efter synkning.
    Har hört att det kan vara en orsak men den går ju rent (i alla fall såvitt jag kan bedöma).

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Sträckaren brukar väl vara fjäder belastad ? om du har en sådan, ta reda på vilket läge motorn ska stå i, släpp på låsningen o dra fast igen. Så brukar de funka; typ själv sträckande.
    Glöm ej låsa sträckaren innan du startar hojen!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    tibro
    Inlägg
    19
    Min gick oxå fint innan synkning, gjorde det för säkerhets skull efter ombestyckning. Är ju inte så svårt att börja med iaf.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Sträckaren brukar väl vara fjäder belastad ? om du har en sådan, ta reda på vilket läge motorn ska stå i, släpp på låsningen o dra fast igen. Så brukar de funka; typ själv sträckande.
    Glöm ej låsa sträckaren innan du startar hojen!
    Nu hänger jag inte med, sträckaren är väl bara en fjäderbelastad arm (kuggstång) som trycker en styr/glidskena mot kamkedjan. Vad spelar det för roll i vilket läge kammarna står om man bara tar loss själva sträckaren?

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Man brukar tycka att hojen går väldigt jämt å fint, men när man synkat inser man att den visst kunde gå ännu jämnare..

    Använder man musikörat när man synkar hör man en tydlig skillnad..

    Bra första steg att ta..




    //Janne

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Nu hänger jag inte med, sträckaren är väl bara en fjäderbelastad arm (kuggstång) som trycker en styr/glidskena mot kamkedjan. Vad spelar det för roll i vilket läge kammarna står om man bara tar loss själva sträckaren?
    Jo, det finns ett läge där kamkedjan är lite slakare än annars.

Liknande ämnen

  1. Packa om framgafflar XJ 900 Diversion 98
    Av SkateBlind i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-05-01, 20:18
  2. Xj900s Diversion swingarmslager
    Av Solidsnake i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-13, 10:17
  3. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  4. xj 600 Diversion, växellådsproblem
    Av linkan62 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •