Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Eluppvärmda handskar

  1. #1

    Eluppvärmda handskar

    Någon som har någon erfarenhet av eluppvärmda handskar?
    Var rädd om dig, kör Trike

  2. #2
    Nilsson
    Gäst

    Eluppvärmda handskar

    du som har golvvärme , kan du inte dra upp det till styret med?

  3. #3

    Eluppvärmda handskar

    Citat Ursprungligen postat av Nilsson
    du som har golvvärme , kan du inte dra upp det till styret med?
    > Svårt att få tag på rörkrökare :P
    Var rädd om dig, kör Trike

  4. #4
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Eluppvärmda handskar

    Citat Ursprungligen postat av Kanten
    Någon som har någon erfarenhet av eluppvärmda handskar?
    Nej , men strumpor och dem var kanon . Där låg värmeslingor under tårna och det var varmt och gott när man har arbetsskor med stålhätta och trampskydd.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #5

    Eluppvärmda handskar

    Citat Ursprungligen postat av Kanten
    Någon som har någon erfarenhet av eluppvärmda handskar?
    Nu har jag fått erfarenhet ;D ;D

    Har funderat mycket kring mina ”kalla fingrar” och hur bästa och effektivaste lösningen skulle se ut för att kunna köra hoj bekvämt även vid temperaturer under 15-10°C plus.
    Fryser nästan alltid om händerna och då framförallt den vänstra.

    Har testat lite olika handskar, men efter en ½ timma är man blåfrusen ändå, funderade även på eluppvärmda handtag, men kunde inte förstå vitsen med dom. Tror säkert att de hjälper till lite genom att hålla dessa varma, men det är trots allt överdelen på handen som får ta största smällen och jag var fundersam på om det skulle räcka till för mig. :-\

    Nej, för mig var nog lösningen med eluppvärmda handskar det bästa alternativet, problemet var bara att de var relativt dyra. :P
    Så efter att ha funderat under hösten, så tog jag till slut kontakt med företaget Warm and Safe Heated Gear som levererar eluppvärmda kläder via postorder.
    Fick möjlighet att göra ett besöka hos företaget och blev förevisad de olika grejerna de saluförde.
    Handskar och styrenheterna såg ut att hålla en mycket hög kvalité, så det blev affär direkt. Köpte en styrenhet som klarar att reglera 2 olika enheter, vilket innebär att man kan ha den uppvärmda jackan eller 2 par handskar anslutna. ;D

    Valde en ”halvfast ” variant så att det inte blev lösa sladdar som hänger och slänger. Installationen tog ca 2-3 timmar och det mesta av tiden åtgick att fundera ut hur det skulle kopplas in på ett bra och ”osynligt” sätt.

    Så idag var det med spänning det hela skulle testas, vädret var det bästa tänkbara, med tanke på årstiden. Strålande solsken 8), 3-3,5°C varmt.

    Startade Triken som mullrade igång direkt, pluggade in sladden till handskarna, vred ”termostaten” i botten, och jag kände direkt hur värmen strömmade ut i handskarna, blev lite väl varm och ställde termostaten på halvfart. Körde lugnt några mil, tills motorvägen uppenbarade sig. Drog på lite, hastighetsmätarnålen ställer sig på lagstadgade 110 km/h, fortfarande varmt och mysigt. ;D
    Höjer termostaten lite och låter nålen ramla ned till kl. 15,00 och ber en stilla bön att länsman sitter och fikar någon annan stans. :P

    Efter 14-15 mil var jag åter hemma utan att ha upplevt att det var kallt vid något tillfälle och fryser man inte om händerna, så klarar sig resten av kroppen sig bättre också.

    Så detta är faktiskt något som jag ”varmt” kan rekommendera.
    Finns det då inga nackdelar då? Jodå, man blir lätt svettig om händerna, och så det här med att man har en sladd som skall pluggas in, men det tar jag så gärna.
    För övrig, så är handskarna betydligt smidigare än mina ordinarie ”vinterhandskar”

    Mötte ingen annan MC, å andra sidan, så kör väl inte Blekingar och Skåningar så här långt norrut den här årstiden. 8) ;D
    Var rädd om dig, kör Trike

  6. #6

    Eluppvärmda handskar

    Jag tror att du har rätt att eluppvärmda handskar är bra men vi tål ju alla olika kylan. Jag själv hade problem med kalla fingrar även mitt under sommaren men efter en del justerande med styrets vinkel så blev det mycket bättre för mig. När vi kör hoj så är det en statisk belastning av handen, efter som man sitter stilla med händerna i samma läge hela tiden, har jag då lite sämre blodcirkulation så är ju risken stor att frysa. Jag vill inte på något sätt mena att elhandskar inte är bra utan det kan ju i en del fall räcka med att ändra styret.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Eluppvärmda handskar

    Jag brukar få problem med höger hand men det beror nog mera på att jag kniper åt så hårt runt gasen med den. Kommer jag på mig själv och släpper lite på greppet så brukar det hjälpa. Jag såg att Wunderlich m fl som säljer godis till BMW, att de har vantar man kan sätta på styret under vintern. Jag har kåpor på mina handtag, de hjälper lite i alla fall.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Köpte för flera år sedan uppvärmda hanskar och likaså värmda sockor. De regleras via en termostat . En kabel från hojen till termostaten, som man kan ha i fickan och 4 sladdar till händer och fötter. Separat reglering till fot och hand.
    Körde heldagsturer i Norge förra hösten i temp. runt 6-8 grader- utan några problem. Körd hemikring för två vintrar sedan i ca 12-14 grader kallt.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Även om det låter lite bökigt så låter det intressant. Vad kostade kalaset?

  10. #10

Liknande ämnen

  1. Nya handskar
    Av Mats Liifv i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 19:12
  2. handskar?
    Av jaggajao i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 20:23
  3. Nya handskar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 06:50
  4. Vattentäta handskar
    Av CPHB i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:31
  5. Eluppvärmda sockor
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •