Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Huvudled? NOPE

  1. #1
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114

    Huvudled? NOPE

    Nu när jag övningskör med Motorcykeln märker jag att många säger upp sin rättighet att köra...

    Förklaring: När man kör på en gata som ser ut som en huvudled och är ganska trafikerad då de som kommer från höger stannar även om man antyder att man kan stanna. När det gäller den körprovs dagen så vet jag inte om trafikinspektören bryr sig om det.

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Generellt problem som eskalerar. Dessutom brukar väghållarna aktivt (medvetet eller omedvetet vet jag inte) medverka till att det beteendet blir vanligare.

    Utanför oss finns en något större väg som har blivit som en huvudled, med kommunens goda minne. Hur menar jag då? Jo, alla anslutande vägar (tror inte att det finns ett enda undantag) har efter olyckor eller bara ändå fått väjningspliktsskyltar. Men den som åker på den större vägen, har de fått skyltar? Nej, här bidrar kommunen aktivt till att förstärka ett dåligt beteende.

    Sätt upp huvudledsskyltar eller den med tarm på.

    Sedan har de dessutom ute på en ännu större väg, som är huvudled dessutom satt upp parkeringsförbudsskyltar, på samma stolpe som huvudlesskylten. Jag bara undrar varför, när det är parkeringsförbud på huvudled...
    /Erik

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Problem det där... På en del orter gäller att den som ska rakt fram har företräde i en korsning. Kommer det en med samma idé på en korsande gata så smäller det. Jag har själv nästan blivit nermejad på det sättet och speciellt farlig är lilla mamman med en stor bakvänd barnstol i framsätet - NOLL sikt åt höger.
    Ove

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    På min gata i stan, där är det precis likadant.

    Hade ju varit lite lättare i trafiken om alla hade samma regelbok..




    //Janne

  5. #5
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Det är likadant i det villaområde jag bor. Högerregeln tillämpas endast i en enda korsning - den första korsningen i området. I resterande korsningar tillämpas "den som kör rakt fram har företräde".

    Vill man hålla på högerregeln så kommer man få problem i mitt område och eftersom det inte finns några rättigheter i svensk trafik, endast skyldigheter, går det inte att köra enligt högerregeln utan att det får konsekvenser.

    Jag undrar hur en olycka skulle bedömas i en sån här korsning?

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Den skulle bedömas som den ska, sedan sätter väghållaren upp en väjningspliksskylt från det håll de tycker att det ska vara men skiter i skyltar från andra hållet, så att beteendet förstärks att den som ska åka rakt fram ska köra först. Alla andra stannar ju (väl?).
    /Erik

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, jäkla korkat är det i alla fall.
    Undrar när det blir så där.. alltså att det i ett område är vedertaget att den som kör rakt fram kör, även om det borde bara högerregeln?
    det kan ju inte ske över en natt?

  8. #8
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Korkat så in i norden. Utan skyltning så gäller högerregeln inget annat!
    Den som inte fattar det borde gå i körskolan igen.

    Man kan ju undra om de som bara kör när de kör rakt fram glömt eller missat det i teorin om trafikreglerna.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tja, det kan man ju undra över..
    Men..jag tror att de flesta ändå VET att de gör fel.. fast de gör de ändå, eftersom alla andra gör det.

    Men jag håller med beträffande körskolan.

    Farsgubben har en teori om att man borde för göra en mindre uppkörning och teoriprov vart 5 år.
    Bortsett från att det skulle medföra ökade kostnader för gemene man kanske iden inte är så tokig ändå :-)

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Korkat så in i norden. Utan skyltning så gäller högerregeln inget annat!
    Den som inte fattar det borde gå i körskolan igen.

    Man kan ju undra om de som bara kör när de kör rakt fram glömt eller missat det i teorin om trafikreglerna.

    Människan är ett vanedjur. Om alla alltid stannar på anslutande vägar befästs beteendet, även om det är felaktigt.
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •