Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Nordkapförsök, stort äventyr i liten skala.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18

    Nordkapförsök, stort äventyr i liten skala.

    Goddagens!

    Tänkte göra ett försök att ta mej till Nordkap
    Undrar om ni som varit där både en och flera gånger kommer ihåg hur det ser ut med tankställen och eventuella tält/campingplatser när man närmar sej norrrut?

    Min plan är att som ensamåkare ta mej från Vagnhärad - Nordkap ToR på monkey (gorilla)
    Har ju stora tanken på , 8liter, och reservdunken är med men det kan vara lite intressant att veta vad man ev. kan vänta sej.
    Har ni något annat kul eller bra att tänka på/veta så dela gärna med er

    Mvh Ronnie

  2. #2
    Jag har varit i Nordkap ett antal gånger + dom flesta vägänden där uppe, senast i midsommar. Håller du dig efter sk turiststråken så finns det gott om campingar och bensinstationer. Gissar spontant att typ max var 10-15:e mil finns det soppa att få.

    Jag har varit till Nordkap även med moped(5 liters tank + 5 liters dunk) samt med 125 Innova(3,7 liters tank + 5 liters dunk). Inte en tanke på att man skulle bli utan soppa.

    Trevlig resa!

  3. #3
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Skall nog upp dit jag med om någon vecka med någon av hojarna.

    Min planering består följande:
    1. åk till nordkap
    2. åk söderut via Norge

    Det är ungefär så mycket jag planerat det hela.

    Tänkte fricampa där jag känner för och ta camping när jag vill ha dusch och regnar det för mycket kan det nog bli en stuga/hytte eller vad de nu heter.
    Det mesta andra får bli spontangrejer.
    Brukar kunna bli roligast så.

    Kom ihåg och stanna och njuta av vyerna däruppe. Det är vykortsbilder överallt.
    Akta dig för fåren och rendjävlarna btw.
    De gillade visst att sova i tunnelöppningen på morgonen märkte jag.
    Senast redigerat av Wiseguy den 2015-07-22 klockan 18:50.

  4. #4
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Du måste förresten dokumentera det hela sen. Bild eller video och en massa text.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18
    Ska se vad jag kan åstadkomma.

    Ger mej iväg imorgon bitti. Håller mej nog i östra halvan av landet på uppvägen, inget är dock spikat. Några av dom finaste/roligaste vägarna har jag stött på är under "felkörningar" så man får se vart man hamnar

    Skulle väl haft med en bild här på knarren men har nog ingen med komplett paket. Ekipaget består av en Monkey med släp iallafall

    Mvh Ronnie

  6. #6
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Ron Visa inlägg
    Skulle väl haft med en bild här på knarren men har nog ingen med komplett paket. Ekipaget består av en Monkey med släp iallafall
    Spontant är ju helt rätt
    En Monkey med släp måste du ju lägga upp bilder på.
    Annars är det ju bara knäppa random bilder med mobilen under färd.
    Tänkte själv spamma ned mitt instagram sen när jag drar iväg.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18
    Minnet är bra men allt för kort

    Resan gick alldeles utmärkt. Trots mestadels regn så var det en helt fantastisk resa! Och man träffar på alla möjliga intressanta människor!

    Visste att det skulle bli ca 400 mil ToR så jag tänkte att om jag kunde snitta 50 mil om dagen så skulle jag ha att göra i 8 dagar +lite fadäser så jag räknade med 10 totalt (tänkte att man kanske behövde vila arslet någon dag, monkeyn är ju inte så stor även om min är en "Mr Hyde")

    Då jag klarade mig utan större haverier och det var så fruktansvärt kul att köra och se omgivningarna så betade jag av 411 mil på 6 dagar

    Av dom 6 dagarna så var 2 helt ok vädermässigt medans 4 hade R-E-G-N! Men det är man väl lite som van vid.

    Ska se om jag kan få till någon liten berättelse med bilder. Är inte överrens med datorer och bilder, men vet själv hur kul det är med bilder till historier.

    Ronnie

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ron Visa inlägg
    Minnet är bra men allt för kort

    Resan gick alldeles utmärkt.
    Kul!

    Har själv en slags ”eremitresa” som jag drömmer om, kuska runt i Sverige och då främst upp till Norrbotten och tillbaka, ha minimalt med packning, eller ombyten som jag inte är så rädd om (ändå dags att kasta) så kan man när man byter kläder slänga de slitna gamla kläderna vartefter. Och hoppas för övrigt att man verkligen räknat rätt så man slipper resa hem i rena rama mässingen.

    jag skulle tycka det vore grymt skoj att resa runt och se på sevärdheter i vårt avlånga land, måste ju finnas nåt intressant att se på, stanna vid och äta, att campa vid etc. Hitta en skog där man rullar in och slår upp tältet för natten och har bara djuren runt sig. Aaah.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Finns så mycket att uppleva i vårt eget land. När man börjat resa runt brukar det eskalera och man åker längre och längre hemifrån. Min första utlandsresa gick till Danmark 1978. Sen har det rullat på...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Nina

    , ha minimalt med packning, eller ombyten som jag inte är så rädd om (ändå dags att kasta) så kan man när man byter kläder slänga de slitna gamla kläderna vartefter. Och hoppas för övrigt att man verkligen räknat rätt så man slipper resa hem i rena rama mässingen.
    Jag tycker det är så kul; trots att jag åkt/kört Mc i x antal år , lär jag mig alltid nått nytt !
    Vill förresten aldrig bli fullärd på något i livet, då får jag ju aldrig uppleva nått nytt?
    Tack för tipset Nina, det ska jag tänka på nästa gång det blir en lång tur !!

Liknande ämnen

  1. Följ Anders äventyr runt jorden
    Av Jochen i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 16:28
  2. Här snackar vi äventyr
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 10:01
  3. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 14:46
  4. Äventyr till Skottland
    Av tommysollen i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 22:36
  5. Diverse äventyr inklusive varg!!
    Av Gurrag i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •