Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Risker vid provkörningar

  1. #1

    Risker vid provkörningar



    Risker vid provkörningar - Hur gör ni?
    En artikel i Expressen Motor tar upp riskerna i samband med att någon provkör
    en motorcykel man har ute till försäljning. Varje år byter tiotusentals motorcyklar
    ägare och i samband med det brukar det ofta provköras.

    Skulle personen försvinna med motorcykeln finns alltså en risk att försäkringen
    inte gäller. Anledningen är att ett brott av det slaget kan komma att klassas som
    förskingring istället för stöld, vilket inte alla MC-försäkringar täcker. Tipset är,
    ska du sälja, kontrollera med ditt försäkringsbolag innan.

    Som säkerhet är det vanligt att den som provkör får lämna sitt körkort i pant
    under provturen, men ett av de ledande försäkringsbolagen menar att risk finns
    att det är förfalskat och att man istället bör be om hela eller en större del av
    köpesumman.

    Hur brukar ni göra?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    I mitt fall så beror det helt och hållet på hur köparen beter sig!

    Om någon ger hojen 5 minuter och sedan vill provköra så vill jag gärna ha både körkort och 1/3 utav summan annars full köpesumma om ej körkort.

    Däremot om köparen ordentligt går igenom hojen med allt vad det innebär så godtar jag körkortet.

  3. #3
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    mitt garage är tillräckligt stort för att provköra, inga problem med varken körkort eller pengar, välter dom hojen så är den såld. men som sagt man får ha lite koll på vad det är för köpare, man ska inte lita för mycket på folk längre,alldeles för många skojare i farten, tyvärr

Liknande ämnen

  1. provkörningar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •