Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Lf250-4 bobber-bygge

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9

    Lf250-4 bobber-bygge

    Tjenare allihop!
    Första inlägget och antagligen tusende besöket under åren!

    Köpte mig en Lf250-4 då den var billig.
    Köptes in vid 31 mil för 3300kr och har nu rullat 29x.

    Har nu bestäm mig för att bygga om henne till en trevlig liten bobber så kanske jag slipper bli omkörd hela tiden!

    Har god erfarenhet utav dessa asiatiska cruisers men aldrig monterat ner en i syftet att "bygga" om den!

    Vad borde jag börja med?

    Tack på förhand!

    P.S uppdaterar givetvis med bilder under loppets gång!
    Mer information om hojen finns att läsa här!:http://http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=60

  2. #2
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Det finns inte mycket färdiga delar att montera på den. Men detta är egentligen inte ett problem då en bobber är ett bygge och därmed någonting du skapar eller modifierar delar till.

    Fundera vilket stuk du vill ha på den för det första.
    Sen kollar du vilka begränsningar som finns med hojen. Allting går ju att modifiera om du vill, men vissa saker är enkla och andra är svåra.
    Sikta inte för högt med bygget. Bättre att göra mindre förändringar och ha den rullandes än att riva ned allt i molekyler och montera ihop den om något år.

    Jag skulle nog sikta på så strippat som möjligt och en dragbar på det.
    Det är en liten hoj och gör man den ännu lägre och mindre blir den cool.
    Tänk Suzuki LS650 Savage.
    Lite så här: http://i.imgur.com/keqWhEW.jpg

    Bakstänkan bör väl tas bort och ersätta med en snyggare.
    Kolla hur du kan fästa den och vart. Skall den sitta thight vid däcket måste den fjädra tillsammans med däcket och inte med ramen. Så vart du fäster den spelar roll.

    Bort med stora speglar och på med små bar-end speglar.
    På med minimala och bra led-blinkers.
    Lite roligare avgassystem och sen lindar du det i avgasbandage.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tack för svar!

    Står just nu med verktyg i hand och har monterat bort bakre stänkskärm, väskor, toppbox, ruta, sidospeglar och redan börjat montera ihop henne smått för att se om viktändringen gjorde något markant då sakerna väger 30-35 kilo tillsammans...

    Ska även lägga stål-epoxy runt bensintankens kant då den svettas lite soppa.
    Monterade även en snabb-koppling från Biltema för att undvika onödigt spill vid montering/demontering av tank.

    Har även varit nere i förgasaren och bytt till 113 munstycke från 100 original, tagit bort den överdrivna luftburken, skurit till gummistycke som bakre stänkskydd för motorn.

    Lampan fram har blivit nedflyttade 6 cm och fått en mer "på-marken" ljusbild då original var ställd åt helvete för högt!

    Ska även redan ikväll kapa avgasrören då man enkelt kan tejpa ihop dem tack vare sina två fint placerad fästen & linda dem med aluminium-bandage.

    Tänkte mest på kabelmattan då den är stor och komplex...

    Blinkers avger ljud när man använder dem - byta relä?
    Varningsblinkar vid inbromsning både fram och bak broms - byta relä eller räcker det att koppla ur denna funktion och ta bort kablarna?

    Vilka miniblinkers bör man skaffa?
    Samt vilken baklampa fungerar bäst?
    Tänkte montera den under reg-skylten så en ganska platt har jag bestämt mig för.

    Uppdaterar med bilder imorgon!

    Tackar!
    Senast redigerat av Greywind den 2015-07-13 klockan 19:17.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    När kreativiteten flödar går saker fort!

    http://www.ladda-upp.se/bilder/eufslbjbrzxtv/

    http://www.ladda-upp.se/bilder/xstxtduvxhkump/

    Valde att kapa rören ojämnt då de blev tjockare vid olika punkter, och för att kunna montera ihop igen utan problem.

    Ursäktar dålig kamera o ljus, men sådant får man ta när man har full utrustning för testkörning!

  5. #5
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Står just nu med verktyg i hand och har monterat bort bakre stänkskärm, väskor, toppbox, ruta, sidospeglar och redan börjat montera ihop henne smått för att se om viktändringen gjorde något markant då sakerna väger 30-35 kilo tillsammans...
    Väg gärna sakerna sen. Kan ju vara roligt att se hur mycket som bantas.
    Det eller väg hojen när den är klar. I regbeviset står ju typvikten som referens.

    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Ska även lägga stål-epoxy runt bensintankens kant då den svettas lite soppa.
    Lite tveksam ifall det håller i det långa-långa loppet. Bensin är aggressivt mot det mesta. Men det märks nog i sådana fall.
    Tror helt rätt metod hade varit någon form av tanksealer.
    Men epoxyn är nog en nödlösning som löser problemet tillfället en stund.

    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Ska även redan ikväll kapa avgasrören då man enkelt kan tejpa ihop dem tack vare sina två fint placerad fästen & linda dem med aluminium-bandage.
    Ehh.. den där är jag klart tveksam till. Men såg i inlägget nedanför att du redan hunnit göra det.
    Aluminiumtejp/bandage kommer inte att hålla. För att avgasrör skall hålla vid skarvar, som inte träs in i varandra eller låses på annat sätt, måste de svetsas.
    Aluminiumtejp är alltså aluminiumfolie med ett lager klister. Går att använda på plastkåpor för att reflektera bort en del av värmestrålningen. Inte på avgasrör.

    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Vilka miniblinkers bör man skaffa?
    E-märkta blir bra.
    Underlättar vid besiktning.
    Kolla runt på E-bay eller ta Biltemas minsta. De är ganska snygga faktiskt.

    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Samt vilken baklampa fungerar bäst?
    Tänkte montera den under reg-skylten så en ganska platt har jag bestämt mig för.
    En baklampa med bakljus och bromsljus.
    Men där också, surfa runt efter en snygg variant och köp.
    E-märkt är bra där med så slipper man problem vid besiktning.
    Uppdaterar med bilder imorgon!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Väg gärna sakerna sen. Kan ju vara roligt att se hur mycket som bantas.
    Det eller väg hojen när den är klar. I regbeviset står ju typvikten som referens.
    Ska definitivt göras sedan när bantningen är färdig!


    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Lite tveksam ifall det håller i det långa-långa loppet. Bensin är aggressivt mot det mesta. Men det märks nog i sådana fall.
    Tror helt rätt metod hade varit någon form av tanksealer.
    Men epoxyn är nog en nödlösning som löser problemet tillfället en stund.
    Har en 125cc Sym Husky med blåsta ventiler samt en lf250-4 med skev bakaxel så reservdelar finns det gott om. (Borde nämnt detta tidigare!)
    Lagar denna tank så att jag kan använda den under testkörningar istället för att behöva slita på de hela.

    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Ehh.. den där är jag klart tveksam till. Men såg i inlägget nedanför att du redan hunnit göra det.
    Aluminiumtejp/bandage kommer inte att hålla. För att avgasrör skall hålla vid skarvar, som inte träs in i varandra eller låses på annat sätt, måste de svetsas.
    Aluminiumtejp är alltså aluminiumfolie med ett lager klister. Går att använda på plastkåpor för att reflektera bort en del av värmestrålningen. Inte på avgasrör.
    De hela avgasrören kommer monteras vid behov

    Insåg att jag uttryckte lite klumpigt - ska givetvis laga rören ordentligt med svets och sedan förfina det med ljuddämparbandage som härdar utav värme om jag känner så.

    Jag har bara blivit så trött på puttrandet och kan direkt säga att det har varit det trevligaste jag någonsin gjort tillsammans med det jag hann med ikväll! (Inget luftfilter, anpassat stänkskydd bak, lättad, bytt munstycken, höjt trottelnålarna, styckat avgasrör)


    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    E-märkta blir bra.
    Underlättar vid besiktning.
    Kolla runt på E-bay eller ta Biltemas minsta. De är ganska snygga faktiskt.


    En baklampa med bakljus och bromsljus.
    Men där också, surfa runt efter en snygg variant och köp.
    E-märkt är bra där med så slipper man problem vid besiktning.
    Ska se vad Biltema och Ebay/Aliexpress har att erbjuda!


    Hur lågt får man sänka bak innan någon blir petig?
    Funderar på att sätta in stag istället för fjädring då det inte finns farthinder på de vägar jag använder.
    Jag kan troligen få ner henne 17-20cm innan det blir för nära sätet i mitt tycke, även om det skall placeras plexiglas där senare (har liggandes, därav valet).


    Tack för alla svar!
    Senast redigerat av Greywind den 2015-07-14 klockan 00:47.

  7. #7
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Inget luftfilter
    Någon variant av luftfilter bör du ha. Den kan vara av den öppnare varianten ifall du ändå matar på med mera bränsle, men något skydd mot skit i förgasarna bör finnas.
    Finns ju ganska snygga eftermarknadsfilter som skall oljas in som fungerar bra i sammanhanget.
    Biltema hade ju vevhusfilter som kanske skulle kunna passa?

    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Hur lågt får man sänka bak innan någon blir petig?
    Funderar på att sätta in stag istället för fjädring då det inte finns farthinder på de vägar jag använder.
    Jag kan troligen få ner henne 17-20cm innan det blir för nära sätet i mitt tycke, även om det skall placeras plexiglas där senare (har liggandes, därav valet).
    Så länge det är körbart så brukar ingen på vägen anmärka. Besiktningen anmärker ifall du sätter dit stag.

    Sätter du dit stag så tänk på att du måste ha fjädring någonstans. Om det sedan är i sadeln eller annanstans.
    Köra helt utan fjädring blir jobbigt. Alltså riktigt JOBBIGT. Det är inte bara fråga om fartgupp nu. Allt på vägen slår igenom så fort du är över 20 km/h.
    Jag skulle säga att den blir helt okörbar då.
    Fjädrad sadel hjälper lite.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Greywind Visa inlägg
    Ska definitivt göras sedan när bantningen är färdig!




    Har en 125cc Sym Husky med blåsta ventiler samt en lf250-4 med skev bakaxel så reservdelar finns det gott om. (Borde nämnt detta tidigare!)
    Lagar denna tank så att jag kan använda den under testkörningar istället för att behöva slita på de hela.



    De hela avgasrören kommer monteras vid behov

    Insåg att jag uttryckte lite klumpigt - ska givetvis laga rören ordentligt med svets och sedan förfina det med ljuddämparbandage som härdar utav värme om jag känner så.
    Du skall nog försöka ha lite fjädring i alla fall. Jag körde en hel del hojar utan bakfjädring i min ungdom och det var för jäkligt.

    Jag har bara blivit så trött på puttrandet och kan direkt säga att det har varit det trevligaste jag någonsin gjort tillsammans med det jag hann med ikväll! (Inget luftfilter, anpassat stänkskydd bak, lättad, bytt munstycken, höjt trottelnålarna, styckat avgasrör)




    Ska se vad Biltema och Ebay/Aliexpress har att erbjuda!


    Hur lågt får man sänka bak innan någon blir petig?
    Funderar på att sätta in stag istället för fjädring då det inte finns farthinder på de vägar jag använder.
    Jag kan troligen få ner henne 17-20cm innan det blir för nära sätet i mitt tycke, även om det skall placeras plexiglas där senare (har liggandes, därav valet).


    Tack för alla svar!
    Skall du göra hojen hel stel, så har du lämnat allt vad som framkommit de senaste 70 åren.
    Då är det ju lika bra att du skaffar en sparkcykel i stället, för hojåkning är det ju inte.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-07-16 klockan 08:45.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Bantningen fortsätter, nu däremot lite långsammare då jag gett mig på kabelmattan!
    Matchande färger i el? Aldrig hart talas om! Blå har alltid gått ihop med röd..., iaf enligt denna hoj!
    Får nog byta ut hela skiten om jag vill ha någon sorts koll på det hela.

    Blinkers och baklampa har blivit införskaffat, även filter till förgasarna som får klippas för att passa.

    Det som är gjort sedan sist:
    Regskylt, blinkers bak & baklampa har blivit flyttade 10 centimeter till mot sätet.
    Lite utav elen har blivit gömd inuti ramen bak.

    Nästa steg:
    Byta lampor & blinkers
    Flytta ner framlampa till gaffeln
    Flytta volt & varvtalsmätare innanför styret
    Dra helt nya kablar till _allt_
    Ta bort fler fastsvetsade muttrar & ersätta dem

    Skall köpas till:
    En ny gummiduk
    Gummin till förgasaren då den drar tjuvluft


    På begäran lade jag även upp ljud på tomgång/gas.
    Röken på filmen är inte från hojen

    http://http://www.ladda-upp.se/bilder/rlnsaydpthszue/
    http://www.ladda-upp.se/bilder/beaupzkeyrpxyw/
    http://www.ladda-upp.se/bilder/kkhfsohcldgdp/

    https://www.youtube.com/watch?v=IWyL...ature=youtu.be

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skall du göra hojen hel stel, så har du lämnat allt vad som framkommit de senaste 70 åren.
    Då är det ju lika bra att du skaffar en sparkcykel i stället, för hojåkning är det ju inte.
    Göm dej under din sten igen tack.
    Bara för att DU inte gillar stela hojar betyder inte det att ALLA ska följa vad du säger.
    Jag tycker stela hojar är bra mycket snyggare än dom med fjädring.
    Tydligen så är jag inte ensam med det heller då det faktiskt finns hojbyggare som tänker lika som mej.
    Så ta och göm dej under din lilla sten igen Olle Å och kom inte ut därifrån förens du lärt dej att alla tycker olika...

Liknande ämnen

  1. Trial-bygge.
    Av pentti01 i forum Min hoj
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-11, 00:54
  2. Flickornas bygge
    Av Zpin i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-15, 00:10
  3. Bobber bygge på Shadow 750
    Av LinusE i forum Min hoj
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 09:52
  4. Streetfighter bygge
    Av livewire i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 17:08
  5. bobber-bygge
    Av mallesan i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •