Sidan 8 av 18 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 174

Ämne: Japanska vs Amerikanska choppers?

  1. #71
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Japanska vs Amerikanska choppers?

    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Angående ljudet, såg jag en lite kul engelsk beskrivning av ljudet vid tomgång.

    HD säger, Potato! Potato! Potato! Potato! Potato!

    Yamaha XV650 säger, doggie doggie doggie doggie doggie.


    Då måste jag tyvärr avslöja att en Triumph parallell Twin låter bäst, för jag läste någonstans att den låter ....

    Triumph,TriumphTriumphTriumph,

    Och det måste väl ändå låta bättre än både Potato och doggiestyle?

    Här en beskrivning in English på varför en Harry Davidson låter som det gör (och ett ljuvligt ljud är det, i alla fall i mina öron)

    http://www.wildwestcycle.com/f_firing.html





    //Janne

  2. #72
    Medlem Seventy7s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    9
    För mig handlar skillnaden om kvalitet. Jag har under mina år som mc-förare aldrig sett en enda japanare stå vid vägen, oavsett hojtyp. Det har man dock gjort många, många... många gånger när det gäller Harley. Hjälpt en hel del att komma i kontakt med försäkringsbolag och bärgare har man också gjort för förarna har konstigt nog nästan aldrig mobiltelefonen med sig.

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Seventy7 Visa inlägg
    För mig handlar skillnaden om kvalitet. Jag har under mina år som mc-förare aldrig sett en enda japanare stå vid vägen, oavsett hojtyp. Det har man dock gjort många, många... många gånger när det gäller Harley. Hjälpt en hel del att komma i kontakt med försäkringsbolag och bärgare har man också gjort för förarna har konstigt nog nästan aldrig mobiltelefonen med sig.
    Att det är dålig kvalitet på HD köper jag inte då den motorcykel som klarade Motorrads 5000 mila test bäst var just en Road King.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...wertung/298481

    Själv så har jag aldrig sett en HD stå vid vägen i ej körbart skick men om så skulle ske beror det ofta på att kreti och pleti varit där och skruvat. En original HD av nyare modell håller helt okej kvalitet och är tämligen driftsäker. Vad gäller Shovelhead och äldre kan det finnas undantag och detta dåliga rykte lever olyckligtvis kvar inom vissa kretsar. Vi pratar då om motorcyklar som är över 30 år gamla. Nyare Twin Cam maskiner har snarare ett rykte om sig att vara relativt skottsäkra förutsatt att man inte skruvar sönder dem.

  4. #74
    Håller med !
    Har plockat upp många hojar ut med vägen !
    Där är väl inget märke som vart bättre eller sämre !
    Punka o elfel har de vart på dom flesta

  5. #75
    Medlem Seventy7s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Att det är dålig kvalitet på HD köper jag inte då den motorcykel som klarade Motorrads 5000 mila test bäst var just en Road King.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...wertung/298481

    Själv så har jag aldrig sett en HD stå vid vägen i ej körbart skick men om så skulle ske beror det ofta på att kreti och pleti varit där och skruvat. En original HD av nyare modell håller helt okej kvalitet och är tämligen driftsäker. Vad gäller Shovelhead och äldre kan det finnas undantag och detta dåliga rykte lever olyckligtvis kvar inom vissa kretsar. Vi pratar då om motorcyklar som är över 30 år gamla. Nyare Twin Cam maskiner har snarare ett rykte om sig att vara relativt skottsäkra förutsatt att man inte skruvar sönder dem.
    Intressant är att så fort Harley kritiseras så kommer detta test upp som om det vore fakta för att Harley på något sätt är "bäst" eller inte alls går sönder, eller inte har en sådan haverifrekvens som märket faktiskt har enligt min erfarenhet. Jag kan inte svara för vad folk gör med sina hojar utan bara skriva om mina erfarenheter och jag har som sagt sett många, många Harleyägare stå efter vägen som jag också hjälpt.

    På tal om Twin Cam så kan detta vara intressant att beskåda.

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Jag har inte hävdat att "Harley är bäst". Givetvis har de sina brister precis som alla andra märken. Men hade de nu varit så usla som en del påstår så hade Road Kingen i testet knappast klarat sig så bra som den gjorde.

    Enligt de återförsäljare jag har talat med som säljer både HD och andra märken så är inte HD överrepresenterade vad gäller haverifrekvens utan ligger på ungefär samma nivå som övriga fabrikat.

    Av någon anledning finns det rätt många som gillar att smutskasta HD så jag har svårt att ta den där videon du länkar till så särskilt seriöst. TwinCam är givetvis inte 100% felfri utan kan precis som alla andra maskiner haverera om man har otur. Men sköter man servicen och inte skruvar sönder dem så vill det i regel mycket till om man inte ska få ut många problemfria mil ur motorn innan det är dags för renovering.

  7. #77
    Medlem Seventy7s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Jag har inte hävdat att "Harley är bäst". Givetvis har de sina brister precis som alla andra märken. Men hade de nu varit så usla som en del påstår så hade Road Kingen i testet knappast klarat sig så bra som den gjorde.

    Enligt de återförsäljare jag har talat med som säljer både HD och andra märken så är inte HD överrepresenterade vad gäller haverifrekvens utan ligger på ungefär samma nivå som övriga fabrikat.

    Av någon anledning finns det rätt många som gillar att smutskasta HD så jag har svårt att ta den där videon du länkar till så särskilt seriöst. TwinCam är givetvis inte 100% felfri utan kan precis som alla andra maskiner haverera om man har otur. Men sköter man servicen och inte skruvar sönder dem så vill det i regel mycket till om man inte ska få ut många problemfria mil ur motorn innan det är dags för renovering.
    Hela ditt argument handlar om ett enda test som är till din fördel, du har länkat till det flera gånger. Allt annat ignorerar du, kallar det för smutskastning, att inte vara seriöst etc. Du använder också återförsäljarens försäljningssnack som argument. Finns liksom inget att diskutera då när du lever i en bubbla.

  8. #78
    Han skriver klart o tydligt att han inte hävdar att HD är bäst !
    Frågan är väl vem som lever i en bubbla !
    Har själv två stycken HDen med EVO spisar !
    På chopper har jag renoverat växellåda pga oljeläckage men så är ju lådan från 1946 .
    Personligen tycker jag att de är bra kvalite

  9. #79
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Han skriver klart o tydligt att han inte hävdar att HD är bäst !
    Frågan är väl vem som lever i en bubbla !
    Har själv två stycken HDen med EVO spisar !
    På chopper har jag renoverat växellåda pga oljeläckage men så är ju lådan från 1946 .
    Personligen tycker jag att de är bra kvalite
    Är väl lite partisk då jag har en japs. Vill nog säga att kvalité hänger ihop med att man servar hojen ordentligt. Då menar jag inte att man måste stå på verkstan och betala en massa luftpengar utan att hojen sköts om lika bra hemma. Har råkat ut för märkesverkstäder som bluffat ganska rejält. Den ena servade både HD och Honda och den andra Kawasaki. Det svåraste är nog ventiljustering i många fall.
    Som sagt, så kan ett fel eller ett ras uppstå av olika orsaker. Köpte en Dominator för länge sedan, som helt plötslig började dra en massa olja. Visade sig senare att insugningsgummit blivit fel ditsatt så att motorn drog mycket tjyvluft mellan filter och förgasare. Eftersom den hojen gick väldigt mycket på grusvägar, så var det inte konstigt.
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-02-15 klockan 09:38.

  10. #80
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kul läsning i denna tråd; det blev just ett "sticka pinnen o ett getingbo" som någon påpekade
    Har egentligen ingen åsikt i saken , kan bara framföra att jag kommit i kontakt med knuttar som bytt bort japsen mot HD och vice versa,,,

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Icke japanska hojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:29
  3. Choppers och andra byggen på MC Collection museum
    Av MC Collection museum i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:06
  4. Besök hos Orange County Choppers
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 10:39
  5. Frisco bay choppers
    Av föddfri i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •