Sidan 5 av 18 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 174

Ämne: Japanska vs Amerikanska choppers?

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    H-D kommer med mer o mer plast lite olika på olika modeller och det kan man ju säga vad man vill om, rostar inte lägre vikt osv men jag tycker inte det är gedigen kvalité men så länge skärmar är av plåt är jag nöjd. Dom flesta är expert tyckare men om man som mekaniker skruvar med japansk vs amerikanskt så är det som jag varit inne på redan enorm skillnad där japanerna lägger tex kamaxlarna rakt i gjutna säten i aluminium toppen, mycket enkelt billigt och funkar tills det krånglar och då är det skrot för det är inte renoveringsbart det är inte kvalitet men håller nere priset medans H-D har lagerbrons eller nållager överallt dyrt bra och renoveringsbart, vidare sitter det hydraler till vippor o ventiler och inte shims som japs kör med vilket höjer service kostnader med motsvarande det är billigt att tillverka så oavsett vad man tycker är det stora skillnader på kvalitén om man djupdyker lite grann och får en helt annan förståelse för varför H-D är dyrare
    Japanarna är smarta på det sättet att dom lägger krutet på det man ser och soppar skiten under mattan så att säga.
    sen kan man ibland bli förundrad över varför tex ett fäste under hojen till ett bromspump är av gjutgods och väger 2 kg och inte som om japsen hade byggt den av plåt och vägt 1kg så i bland kan den höga kvalitén gå i överdrift om man får tycka lite också
    Senast redigerat av racer den 2015-07-16 klockan 06:42.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Enligt ovanstående resonemang borde ju en HD vara närmast outslitlig. Men min fundering gäller då vad händer under hojarnas vanliga livstid. Jag funderade på 10000 mil förut, men får kanske dra ner till 5000 mil i stället Vilka hojar har flest verkstadsbesök? Då kanske den användbara kvalitén kommer fram och inte den teoretiska.
    Kan i föbigående nämna två hojar jag haft. De gick ca 10000 mil vardera. Förutom vanligt underhåll blev det endast en ventillkoll av vardera hojen. Den ena enstånka och den andra en v-Twin, japanska.

  3. #43
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Var å en skapar sig tillit till något hojmärke. Själv har jag haft tur med mina BMWar som brukar få gå långt i min ägo. Min nuvarande GS har passerat 11000 mil å jag har ingen plan att byta den. Har kompisar som kört 30000 mil med sina Guldvingar. Miltalen för våra hojar är mycket längre än vi ofta tror. Om man sen vill byta ofta så är det en annan sak.
    Jan

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Var å en skapar sig tillit till något hojmärke. Själv har jag haft tur med mina BMWar som brukar få gå långt i min ägo. Min nuvarande GS har passerat 11000 mil å jag har ingen plan att byta den. Har kompisar som kört 30000 mil med sina Guldvingar. Miltalen för våra hojar är mycket längre än vi ofta tror. Om man sen vill byta ofta så är det en annan sak.

    Jo, visst är det så. Men tilliten kommer inte gratis. En av mina allra första hojar var en Yamaha V-Max, alltså den med ett chassi som fick ett gummiband att verka bergstadigt. Och även fast jag redan innan visste vad för slags hoj det var, så tog det mig ändå flera år att sedan överhuvudtaget närma mig en Yamaha igen. Orättvist? Javisst. Men väldigt mänskligt. Tilliten kan ibland vara ett hästjobb att bygga upp och går blixtsnabbt att riva ner. Och sedan finns det förstås notoriska märken som man bara måste beundra - som bara levererar år efter år utan några särskilda åthävor. Ingen nämnd, ingen glömd.

  5. #45
    Är väl inget svårt o ta ut på 10000mil på japs eller HD utan verkstads besök ;-)
    Är servicen gjord bara så ;-)
    Vad jag vill ha sagt att jag tror alla märken spottar ut ett fordon som inte är färdig testad !
    BMW = drivningen på endel
    Honda = kamaxlar på endel
    Suzuki = ventiler
    Kawa = kamkjedja
    Finns säkert mer men dessa har jag fått lära mig !
    Tror fortfarande det är brist på rätt service dessa fel uppkommer

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Janu4ri Visa inlägg
    ljudet?

    hör ingen skillnad på min kawasaki 1500cc och en Harley.. man får helt enkelt byta insug och avgas bara.. finns inget som gör att harley skiljer sig ifrån mängden där..
    De flesta motorerna i Harleys sortiment har 45 grader mellan cylindrarna. Dessutom sitter vevstakarna fästa i samma punkt. Skulle vevtapparna sitta förskjutet skulle vinkeln spela mindre roll men nu tänder den ena cylindern vid 315 grader och den andra vid 405 grader. Det är detta som ger den karakteristiska gången som H-D har och detta ljud går inte att åstadkomma genom att byta avgassystem på en japansk glidare.

    Mig veterligen finns det inga andra motorcykeltillverkare som använder sig av samma konstruktion. Anledningen till att de har konstruerat motorn på detta vis är för att den bakre cylindern ska kunna monteras exakt bakom den främre utan förskjutning i sidled. Med andra ord en utseendemässig orsak. Det är även detta som gör att en Harley vibrerar relativt mycket på vissa varvtal.



    Gällande kvalitet så står sig H-D rätt bra. Den Road King som Motorrad testade i 5000 mil klarade testet bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar så som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Triumph, BMW och Ducati.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...wertung/298481

    http://www.motorradonline.de/dauerte...oad-king/90733

    Finns även en V-Rod med längre ner i listan. Klarade sig inte lika bra men absolut inte sämst.

    I slutändan är det ändå skötsel som är viktigast. Den här snubben har kört över 160.000 mil med sin H-D och den är still going strong. Dock så har han renoverat motorn flertalet gånger.

    http://www.bikernet.com/pages/First_...yDavidson.aspx

    Gällande bromsar och vägegenskaper som en del ofta klagar på så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika H-D modeller. En V-Rod har helt okej Brembo bromsar och relativt modern motorkonstruktion. Det går även att få Dyna modeller med dubbla skivor fram, exempelvis Fat Bob. Jag har en Fat Bob 2013 års modell själv och den har helt okej bromsar tycker jag. Vägegenskaperna är även de helt klart godkända, skrapar inte i alls lika lätt som exempelvis en Softail Fat Boy med fotplattor.

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    I slutändan är det ändå skötsel som är viktigast. Den här snubben har kört över 160.000 mil med sin H-D och den är still going strong. Dock så har han renoverat motorn flertalet gånger.

    http://www.bikernet.com/pages/First_...yDavidson.aspx

    .
    Du kan ta ett snack om detta med Goldwinggurun i Bromma..
    Hittills över 50 000 mil.
    Inte öppnat motorn..

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Tycker det räcker med denna bilden


  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Tycker det räcker med denna bilden
    100 000 mi på två år? 8000 sv mil/år....?

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Han verkar ha kört ganska mycket ja. "The bike has seen 105 rear tires and 65 front tires, 17 stators, 9 seats and Zien has worn out 13 pairs of engineer boots."

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Icke japanska hojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:29
  3. Choppers och andra byggen på MC Collection museum
    Av MC Collection museum i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:06
  4. Besök hos Orange County Choppers
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 10:39
  5. Frisco bay choppers
    Av föddfri i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •