Sidan 11 av 18 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 174

Ämne: Japanska vs Amerikanska choppers?

  1. #101
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy;102913Harley Davidson har för övrigt [B
    inte[/B] patent på ljudet. De försökte få det men de nekades det då det inte är unikt. Just det... inte unikt.
    VAAA är det verkligen sant,,,, wha ha ha ha,,,

    Annars är MITT tycke i frågan ; ljud . Jag har fått för mig att en v-Twin med stor kubik samt lång slaglängd ger bästa ljudet !!

    Annars har jag en "annorlunda" syn på högt avgasljud ; vill inte längre ha det själv men njuter av andras härliga muller ( muller EJ bålgetingar)

  2. #102
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Annars är MITT tycke i frågan ; ljud . Jag har fått för mig att en v-Twin med stor kubik samt lång slaglängd ger bästa ljudet !!
    Fast nu är det inte det som ger en HD motor sin speciella ojämna karaktär för stora V-Twin med lång slaglängd finns det fler av. Utan snarare att den tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum på grund av konstruktionen med 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna fästa i samma punkt. Mig veterligen finns det inga andra som har den konstruktionen?

  3. #103
    Medlem Seventy7s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vad ska man säga. Provade en ny Fatbob för ett par år sedan. Tror den kostade runt 170 tusen, inget överpris.
    Inget överpris? Du betalar i runda slängar 40,000 kr mer än jämförbar japanare bara för att det står Harley på. Det slutar inte där då du måste bänka hojen vilket kostar tusentals kronor om du vill att den ska gå optimalt. Harley kan alltså inte ens leverera sina hojar optimala från fabrik till kund utan man måste betala för det.

    Merparten av kunderna skaffar också Steg 1 för att få fler hästkrafter och vrid då prestandan från fabrik inte är där. Viktiga saker som bromsar och fjädring ligger allt som oftast också en bra bit efter japanarna. När fjädring från t.ex. Showa används så är det oftare den enklaste varianten som används. 3 års kortare garanti får man också på hojen.

    Surfa man in på valfritt Harleyforum så kan man läsa om helt nya hojar som går sönder, hojar som blivit lagade för samma fel om och om igen, nya hojar som börjar rosta och mycket mer. Styraxeln i underkronan och rost inuti ramen verkar vara vanligt här i Europa. Mycket prat om rostporer i stålet under kromet och att man bör spruta in rostskyddsmedel i hålrummen i ramen då dessa är helt obehandlade, diskuteras också flitigt. Så det bara osar kvalitet, eller hur.

    På tal om kvalitet. Jag har aldrig ägt en Harley men min erfarenhet är att kvaliteten ligger långt efter japanarna då jag som sagt har sett många, många stå efter vägarna när man varit ute och kört, men aldrig en japanare. Och då ska man tänka på att jag har kört hoj i många år.

    2013 var det senast som jag hjälpte en Halreyägare och detta var ett par kilometer utanför Genève. Närmaste auktoriserade verkstad låg i Raron 2 timmar bort men där hade man över 1 veckas väntetid. Den näst närmaste fanns i Steffisburg (över 2 timmar bort) men där hade man 3 dagars väntetid och med tanke på att killen precis som jag var på semester och på genomresa med aktiva hotellbokningar så gick inte det. Vi letade vidare och hittade till slut en verkstad i Huenenberg (osäker på stavningen) som hade tid och plats. Det blev över 3 timmar i trång bärgningsbil för honom. Hans hoj var knappt 1 år gammal så han ville nyttja en auktoriserad verkstad för garantin, annars hade han kunnat nyttjat valfri ”Macken”-verkstad som fanns närmare.

    Inte överpris? Jo, om man ser till vad man får för pengarna. Men alla är vi olika. Vissa vill betala extra för märket, en livsstil som inte finns här i Sverige (även om ägarna tror det), uppenbar sämre kvalitet etc.

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har provkört det mesta och INGEN Japansk custom kommer i närheten, ljud, vrid.
    Prova t.ex. Suzuki M1800R som med sina 125 hk, 160 Nm och kolvar på 112 mm får Harley att låta som en elmotor. Här talar vi dunka-dunka. Sedan så låter japanarna visst likadant om man jämför samma kubik, luft och buller etc. Att påstå annat är bara löjligt.

  4. #104
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Fast nu är det inte det som ger en HD motor sin speciella ojämna karaktär för stora V-Twin med lång slaglängd finns det fler av. Utan snarare att den tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum på grund av konstruktionen med 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna fästa i samma punkt. Mig veterligen finns det inga andra som har den konstruktionen?
    Förstå mig rätt ; jag är ingen "måste vara H-D"-man, jag gillar ljudet av allt som mullrar

  5. #105
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    *bortklippt!*Annars har jag en "annorlunda" syn på högt avgasljud ; vill inte längre ha det själv men njuter av andras härliga muller ( muller EJ bålgetingar)
    OT: Då har du inte hört min trippel 955:a med öppet slip-on vid 9500 varv! Det ylar såååå vackert. Man får snudd på ståpäls...
    (Det största problemet med 9500 varv är att det går så j*kla fort då.... Alldeles för fort för mig, egentligen. )

    Sorry för OT!
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-02-18 klockan 16:30.

  6. #106
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Seventy7 Visa inlägg
    Sedan så låter japanarna visst likadant om man jämför samma kubik, luft och buller etc. Att påstå annat är bara löjligt.
    För att en japanare med samma kubik ska låta likadant som en HD måste den vara konstruerad på samma sätt med 45 grader mellan cylindrarna och ha vevstakarna fästa i samma punkt så att den tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum. Svårare än så är det inte.

    Som en liten parentes kan det vara värt att nämna att äldre HD har ett tämligen simpelt tändsystem där bägge tändstiften ger gnista samtidigt. Detta kan vid tomgång resultera i att en extra helt onödig tändning som bara ger ljud uppstår. Den främre cylindern antänder med öppen avgasventil i det läge då den bakre ska tända. Det ger det så kallade tre-takt "potato potato" ljudet.

    https://www.youtube.com/watch?v=JMvsiy734qY

    Hörs ganska tydligt även i det här klippet. Lägg märke till att tre-takt ljudet försvinner när man börjar belasta motorn.

    https://www.youtube.com/watch?v=LdDSa-jZoDI

  7. #107
    Medlem Seventy7s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Delerium Visa inlägg
    Svårare än så är det inte.
    Det blir säkert bra.

  8. #108
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av Seventy7 Visa inlägg
    Det blir säkert bra.
    Kom med en teknisk förklaring som bevisar din tes om att en motor som tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum låter likadant som valfri japansk V-Twin om du nu hävdar detta. Sunt förnuft talar emot det, likaså normalt fungerande hörsel vid en direkt jämförelse.

    Låt mig förtydliga att jag inte på något vis påstår att en HD låter bättre (även om jag personligen gillar ljudet). Bara att du omöjligt kan få samma ljud ur en japansk V-Twin eller någon annan V-Twin heller för den delen om den inte är konstruerad på samma sätt.

  9. #109
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Seventy7 Visa inlägg
    Inget överpris? Du betalar i runda slängar 40,000 kr mer än jämförbar japanare bara för att det står Harley på. Det slutar inte där då du måste bänka hojen vilket kostar tusentals kronor om du vill att den ska gå optimalt. Harley kan alltså inte ens leverera sina hojar optimala från fabrik till kund utan man måste betala för det.

    Merparten av kunderna skaffar också Steg 1 för att få fler hästkrafter och vrid då prestandan från fabrik inte är där. Viktiga saker som bromsar och fjädring ligger allt som oftast också en bra bit efter japanarna. När fjädring från t.ex. Showa används så är det oftare den enklaste varianten som används. 3 års kortare garanti får man också på hojen.

    Surfa man in på valfritt Harleyforum så kan man läsa om helt nya hojar som går sönder, hojar som blivit lagade för samma fel om och om igen, nya hojar som börjar rosta och mycket mer. Styraxeln i underkronan och rost inuti ramen verkar vara vanligt här i Europa. Mycket prat om rostporer i stålet under kromet och att man bör spruta in rostskyddsmedel i hålrummen i ramen då dessa är helt obehandlade, diskuteras också flitigt. Så det bara osar kvalitet, eller hur.

    På tal om kvalitet. Jag har aldrig ägt en Harley men min erfarenhet är att kvaliteten ligger långt efter japanarna då jag som sagt har sett många, många stå efter vägarna när man varit ute och kört, men aldrig en japanare. Och då ska man tänka på att jag har kört hoj i många år.

    2013 var det senast som jag hjälpte en Halreyägare och detta var ett par kilometer utanför Genève. Närmaste auktoriserade verkstad låg i Raron 2 timmar bort men där hade man över 1 veckas väntetid. Den näst närmaste fanns i Steffisburg (över 2 timmar bort) men där hade man 3 dagars väntetid och med tanke på att killen precis som jag var på semester och på genomresa med aktiva hotellbokningar så gick inte det. Vi letade vidare och hittade till slut en verkstad i Huenenberg (osäker på stavningen) som hade tid och plats. Det blev över 3 timmar i trång bärgningsbil för honom. Hans hoj var knappt 1 år gammal så han ville nyttja en auktoriserad verkstad för garantin, annars hade han kunnat nyttjat valfri ”Macken”-verkstad som fanns närmare.

    Inte överpris? Jo, om man ser till vad man får för pengarna. Men alla är vi olika. Vissa vill betala extra för märket, en livsstil som inte finns här i Sverige (även om ägarna tror det), uppenbar sämre kvalitet etc.



    Prova t.ex. Suzuki M1800R som med sina 125 hk, 160 Nm och kolvar på 112 mm får Harley att låta som en elmotor. Här talar vi dunka-dunka. Sedan så låter japanarna visst likadant om man jämför samma kubik, luft och buller etc. Att påstå annat är bara löjligt.
    Dom kommer aldrig låta lika, inte ens i närheten. 130000 får jag ingen ny Japanare för. Ska ha nytt och Japanskt åker jag nu. Intruder 1800 har jag kört, inget speciellt med den. Går rätt bra rakt fram men när det svänger så är det godnatt. Lånade en ny Fatbob, helt orginal.Gick bra som den är. Inge större skillnad mot 1800,an
    Senast redigerat av engström67 den 2016-02-18 klockan 20:08.

  10. #110
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Innan det så att säga går "troll" i tråden, så måste jag bara skriva att oavsett vad ni andra tycker, så tycker jag hd låter väldigt gött..
    Då menar jag helt bara koncentrerat ljud utan några åsikter om pris, bra, dåligt, sämre...osv..

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Icke japanska hojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:29
  3. Choppers och andra byggen på MC Collection museum
    Av MC Collection museum i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:06
  4. Besök hos Orange County Choppers
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 10:39
  5. Frisco bay choppers
    Av föddfri i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •