Sidan 1 av 18 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 174

Ämne: Japanska vs Amerikanska choppers?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41

    Japanska vs Amerikanska choppers?

    Hur ser in på skillnaden på traditionella Amerikanska choppers/custom eller vad man nu vill kalla det vs Japanska liknande lok t.ex. Kawasaki, Honda, Suzuki osv.? Liksom hur känns Japanerna att köra, märker ni någon avsevärd skillnad? Byggda annorlunda typ motor eller liknande? Bättre/sämre ljud? Bara generellt nyfiken. Alla insikter välkomna.

  2. #2
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Att ge synpunkter om märken startar lätt världskrig, men detta är mina åsikter

    Äldre HD är lite bonniga och har lite traktor över sig, men har en karaktär som många gillar. Sämre mekanik och inte direkt förfinade på någon punkt.
    Nyare HD har ryckt upp sig och är ofta, inte alltid, en helt ok produkt. Sista 10 åren har HD kunnat leverera både kvalitet och förfining.
    HD är ju dock "ursprunget" när det gäller glidare så det är ju måttstocken liksom.
    Sen att de som snöat in sig helt på HD inte vill ha utveckling är ju en helt annan historia. Men HD har ju numera till och med vattenkylning på vissa modeller. Den kallas iofs Twin-cooled så att man slipper säga water cooled.

    Japanska glidare har utvecklats ganska fritt till det som marknaden efterfrågat. De har vågat testa lite olika koncept och hittat ganska bra former på hur man skall göra.
    Mekaniskt sett så är nästan alla japanska glidare skottsäkra från slutet på 90-talet och framåt. Även innan det höll kvaliteten högre nivå än snittet.
    Numera har de även rätt "känsla" för de mest inbitna fantasterna. Detta skulle iofs inte en HD-älskare aldrig erkänna. Står det inte Harley på tanken är det inte rätt känsla.
    Konstigt vad märket kan spela roll.

    Vad det gäller ljudet så är ju det ganska mycket upp till vilket avgassystem du har och vilken luftburk/filter som sitter på.
    En riskokare kan låta bra och en HD kan låta dåligt.

    Vad det gäller väghållning och köregenskaper så får jag nog säga att japsglidarna är bra mycket bättre än HD. Visst finns det undantag, men har man USD-gaffel och vettiga bromsar så blir körningen oftast roligare redan från start.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av hokhok99 Visa inlägg
    Hur ser in på skillnaden på traditionella Amerikanska choppers/custom eller vad man nu vill kalla det vs Japanska liknande lok t.ex. Kawasaki, Honda, Suzuki osv.? Liksom hur känns Japanerna att köra, märker ni någon avsevärd skillnad? Byggda annorlunda typ motor eller liknande? Bättre/sämre ljud? Bara generellt nyfiken. Alla insikter välkomna.
    Nu har du satt pinnen i ett getingbo.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Att ge synpunkter om märken startar lätt världskrig, men detta är mina åsikter

    Äldre HD är lite bonniga och har lite traktor över sig, men har en karaktär som många gillar. Sämre mekanik och inte direkt förfinade på någon punkt.
    Nyare HD har ryckt upp sig och är ofta, inte alltid, en helt ok produkt. Sista 10 åren har HD kunnat leverera både kvalitet och förfining.
    HD är ju dock "ursprunget" när det gäller glidare så det är ju måttstocken liksom.
    Sen att de som snöat in sig helt på HD inte vill ha utveckling är ju en helt annan historia. Men HD har ju numera till och med vattenkylning på vissa modeller. Den kallas iofs Twin-cooled så att man slipper säga water cooled.

    Japanska glidare har utvecklats ganska fritt till det som marknaden efterfrågat. De har vågat testa lite olika koncept och hittat ganska bra former på hur man skall göra.
    Mekaniskt sett så är nästan alla japanska glidare skottsäkra från slutet på 90-talet och framåt. Även innan det höll kvaliteten högre nivå än snittet.
    Numera har de även rätt "känsla" för de mest inbitna fantasterna. Detta skulle iofs inte en HD-älskare aldrig erkänna. Står det inte Harley på tanken är det inte rätt känsla.
    Konstigt vad märket kan spela roll.

    Vad det gäller ljudet så är ju det ganska mycket upp till vilket avgassystem du har och vilken luftburk/filter som sitter på.
    En riskokare kan låta bra och en HD kan låta dåligt.

    Vad det gäller väghållning och köregenskaper så får jag nog säga att japsglidarna är bra mycket bättre än HD. Visst finns det undantag, men har man USD-gaffel och vettiga bromsar så blir körningen oftast roligare redan från start.
    +1

    ser man sen till "bang-for-the-buck" faktorn.. så har inte HD mkt att komma med då dessa kostar betydligt mkt mer både vid inköp och sedan även reservdelar eller tillbehör.

    därav var valet av glidare för mig mkt enkelt.

    men givetvis, hade fickorna varit hur djupa som helst.. hade jag oxå köpt mig en HD.. det är ju faktiskt lite coolare och ger gärna lite högre status i vissa kretsar.. but who cares.. right?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Att ge synpunkter om märken startar lätt världskrig, men detta är mina åsikter

    Men HD har ju numera till och med vattenkylning på vissa modeller. Den kallas iofs Twin-cooled så att man slipper säga water cooled.
    Jag har inte heller vattenkylning på min japanare. Men den går bra i alla fall...

  6. #6
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag har inte heller vattenkylning på min japanare. Men den går bra i alla fall...
    Betvivlar jag inte det minsta
    Var mest ett sätt att belysa att även HD vågar sig på moderna saker, även om man nu måste döpa det till något annat än det egentligen är för att accepteras.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Betvivlar jag inte det minsta
    Var mest ett sätt att belysa att även HD vågar sig på moderna saker, även om man nu måste döpa det till något annat än det egentligen är för att accepteras.
    Det blir dock intressant att man å ena sidan kritiserar HD för att dom gör som dom gjort i snart hundra år med marginella förbättringar men hyllar Japanerna för att dom gör allt för att efterlikna just HD:s motorcyklar. Jag menar inte att du kritiserat HD men en hel del andra människor verkar leva för att tala om hur dåliga och efter HD är istället för att vara nöjda med det dom själva kör.
    HD är tradition och ska enligt de märkestrogna så förbli. Vill man ha modernare grejer så finns ju japsar som alternativ.

    Om jag skulle köpa Amerikanskt så skulle det dock bli en Indian.

  8. #8
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Det blir ju lätt så när folk låser fast sig vid specifika märken eller typer av hojar.
    Själv tycker jag man skall vara öppen mot allt och testa sig fram. Vem vet vad som är bra innan man provat liksom.

    Skulle gärna själv äga en HD själv, men tycker just nu det inte är värt priset för att få HD loggan på tanken.
    En Victory eller Indian vore lika coola de med, men ack för dyra just nu

  9. #9
    Skit i fabrikatet gå på det som passar bäst för dig själv och kroppen kan acceptera.
    Det bästa med HD är ljudet.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Skit i fabrikatet gå på det som passar bäst för dig själv och kroppen kan acceptera.
    Det bästa med HD är ljudet.
    ljudet?

    hör ingen skillnad på min kawasaki 1500cc och en Harley.. man får helt enkelt byta insug och avgas bara.. finns inget som gör att harley skiljer sig ifrån mängden där..

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. Icke japanska hojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:29
  3. Choppers och andra byggen på MC Collection museum
    Av MC Collection museum i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 19:06
  4. Besök hos Orange County Choppers
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 10:39
  5. Frisco bay choppers
    Av föddfri i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •