Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Lämplig förstahoj för längre personer

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6

    Lämplig förstahoj för längre personer

    Hej på er!

    Jag är ny här på forumet och det börjar nu närmar det sig tid för uppkörning för min del. Har kollat runt på olika tänkbara första-motorcyklar, men blir inte riktigt klok på alla tips och råd man läser sig till på alla möjliga håll och kanter så jag gör ett försök att specificera lite närmare vad jag är ute efter och hoppas på bra tips och råd från er medlemmar. När jag kikar runt på forumet här är min känsla att är att det onekligen verkar finnas en hel del inbitna motorcyklister här och det kanske kan leda till bra tips och råd och att jag blir klokare

    Jag är främst ute efter en hoj som lämpar sig för att köra lite längre sträckor med (exempelvis dagsutflykter), utan att för den delen kännas klumpig i stadskörning. Bekymret jag upplever är att det är svårt att hitta någon i vettig storlek - är 196 cm lång och väger 95 kg.
    Min budget ligger mellan 20 000 - 30 000 kr, men skulle kunna sträcka mig till strax över 30 000 kr om jag hittar en hoj som känns för bra för att inte köpa. Ett av de råd jag tidigare fått är att satsa på en 600-700 cc för att bli mer van vid att köra innan jag eventuellt skaffar mer kubik. Har sneglat lite på Yamaha FZ6 2005 och tycker dess estetik faller mig i smaken, men många hävdar att den kan upplevas som för liten för längre människor. Andra hojar jag också kollat på är Suzuki GSF650 2005-2008 och Kawasaki Versys 650... Är det någon av tidigare nämnda hojar ni skulle rekommendera eller finns det andra alternativ ni tycker jag bör titta närmare på?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Honda Transalp, Suzuki v-strom 650. Du får leta länge innan du hittar någon som har något kritiskt att säga. Transalpen är lite högre tror jag. Ett aktivt och trevligt XL- forum medföljer...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av mel Visa inlägg
    Honda Transalp, Suzuki v-strom 650. Du får leta länge innan du hittar någon som har något kritiskt att säga. Transalpen är lite högre tror jag. Ett aktivt och trevligt XL- forum medföljer...
    Ja, v-strom har jag kikat lite på bl.a. på blocket.se. Känns spontant som ett alternativ också.
    Leta länge innan jag hittar någon som har något kritiskt att säga? Hur menar du då?

  4. #4
    Medlem Baja192s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54
    Skulle föreslå en Yamaha BT1100 Bulldog.
    Långa personer brukar hylla sittställningen, ingen fartmaskin och mycket fartvind blir det.
    Trivs bäst på krokiga 70-90 vägar. Otroligt trevligt forum på köpet www.bt1100.se

    Ligger oförskämt lågt i pris, skottsäkra, billig försäkring och underhåll.

  5. #5
    1,96 är lång, mycket lång. Ta inte med kompisen och be han fota och sen kika på bilderna för du kommer att tycka att du ser ut som du sitter på en moped

    Ordförande för internationella Varaderoforumet började mer eller mindre sin hojkarriär på en Transalp. Sedermera gick han över till en Varadero 1000. Han här 2,11 lång, kompisen hans som också kör Varadero(lite osäker om han gör det mer) är ännu längre....

    Dvs, nu snackade vi om fåfänga....nog så viktigt.

    Budegeten 30´räcker gott till en Vardero 1000. Dock, intervjua mer säljaren(hans kunskap om hojen) än stirra dig blind på denna vackra fula anka....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Jag menar att det är två modeller som hyllas av sina ägare. Saarela har en bra ide med Varaderon. Storebror till Transan och det naturliga steget när man vill "växa".

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mel Visa inlägg
    Jag menar att det är två modeller som hyllas av sina ägare. Saarela har en bra ide med Varaderon. Storebror till Transan och det naturliga steget när man vill "växa".
    Ungefär så mel

    Själv har jag aldrig gillat V-Strom 1000. Tyckt med åren att den haft lite smårackel. 650:an av den modellen är jag dock stormförjust i. Billig i inköp, samma chassi som 1000, 150 bakdäck, snål på soppa, billig i inköp. Utan att ha koll på viss saker, men....har för mig att det är bara sadeln som skiljer sadelhöjden....och det finns att köpa till en högre?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Ja och det var ju en förstahoj och smidig hoj som var aktuell så jag håller fast vid mina första förslag .

  9. #9
    Prova, prova och prova och strunta i att redan nu välja exakt vilken sorts mc du vill ha. Skulle dock avråda från Transalp, har haft en sån och den var INTE kul.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Wow, det här var mer respons än jag hade väntat mig redan första dygnet - tackar ödmjukast!
    Har fått några tips på hojar jag ska kika närmare på och jag tar till mig det som RobbeS skrev. Självklart ska jag prova mig fram, men det känns alltid bra med några tips på vad som kan tänkas vara möjligt. Känns som det skulle göra det hela lättare än att famla i djungeln.

    Citat Ursprungligen postat av Baja192 Visa inlägg
    Skulle föreslå en Yamaha BT1100 Bulldog.
    Långa personer brukar hylla sittställningen, ingen fartmaskin och mycket fartvind blir det.
    Trivs bäst på krokiga 70-90 vägar. Otroligt trevligt forum på köpet www.bt1100.se

    Ligger oförskämt lågt i pris, skottsäkra, billig försäkring och underhåll.
    Apropå Bulldog gillar jag utseendet skarpt på den, men såg att den "bara" har 65 hk. Jag är förvisso inte ute efter någon fartmaskin, men är det inte i lägsta laget vad gäller effekt? Vill ju ändå att det händer något när man drar på...

Liknande ämnen

  1. Begagnade motorcyklar för långa personer
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-27, 03:41
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 22:12
  3. MC-ställ för långa personer?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 21:17
  4. Förstahoj med ABS - tips?
    Av rickythefox i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 22:30
  5. Bra förstahoj för 10k som passar mig?
    Av riktigadavid i forum Street
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •