Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 51

Ämne: Smörjintervall ?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Skiljer det mycket på olika kedjor vad dom tål...??
    Vad tänkte du på? Menar du märke eller hur dom är tätade?(x-ring, o-ring etc)

  2. #12
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vad tänkte du på? Menar du märke eller hur dom är tätade?(x-ring, o-ring etc)
    Tänkte nog i största allmänhet...Vad är bäst jämfört med pris...? och skiljer något beroende på om det är en sporthoj eller custom ,slitage och så..

  3. #13
    Ja, du mena så

    Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

    En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

    Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

    Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.


  4. #14
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, du mena så

    Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

    En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

    Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

    Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.
    En Heavy Duty kedja för 119:- kan väl inte vara nåt att ha ändå..?

  5. #15
    Jag har ju "Heavy Duty" kedjor från JT med prislapp från 79:- men det är då alltså kedjor utan tätning och ämnade i första för crossar.
    Nej, inget för en gatcykel.

    (menade inte att kedjan inte behöver vara av känt märke, bara att jag tycker att drvens kvalite är snäppet viktigare)

  6. #16
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag har ju "Heavy Duty" kedjor från JT med prislapp från 79:- men det är då alltså kedjor utan tätning och ämnade i första för crossar.
    Nej, inget för en gatcykel.

    (menade inte att kedjan inte behöver vara av känt märke, bara att jag tycker att drvens kvalite är snäppet viktigare)
    Ok då är jag med.. Tack för det.!

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    brukar smörja två - tre gånger per sesong, har en x-ringkedja på en Kawa 750 och smörjer med torr olja med vax.
    Funkar utmärkt och skvättar inget, kört ca 10.000km per sesong.
    För mycket smörjning är mer skadligt än för lite, tredje sesongen nu och inga behov än att byta drevpaket - kör dock bara asfalt.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Läser en del underliga inlägg och varför skall alltid någon skriva om kardan i kedjetrådar.....
    Varför smörja en tätad kedja? jo av två anledningar, det ena och minst viktiga är att se till att tätningarna inte spricker och mister sin tätningsförmåga som håller fettet kvar i rullarna men det är sällsynt så länge man inte tvättat kedjan med bensin eller andra starka medel eller av ålder helt enkelt.
    Det andra och viktigaste är som alla vet sliter metall mot metall (rulle mot kugge) varav man smörjer för att få en bärande hinna i mellan, ju klibbigare eller starkare skikt man får ju längre intervaller får man ganska naturligt , det går inte smörja för ofta men det går inte heller lägga lager på lager så när man ser att framför allt kuggarna är blanka eller torra är det dags, ju bättre man sköter sin kedja ju längre håller den som allt annat.
    Om det är en O ring eller X ring har heller inget att göra med styrkan av kedjan utan enbart olika sätt att täta, O ring två anliggnings ytor tack vare sin radie en på¨insidan och en på utsidan, X ringen har fyra två på vardera sidan och är något bättre på att hålla kvar smörjmedlet i rullarna. Kedjor utan tätningar får smörjas oftare och då helst med smörjmedel som har förmåga att krypa in i mellan rulle och pinne och kräver mycket oftare service men har fördelen att den har mindre friktion är smalare och billigare, dragracing folk kör oftast med den typen då den även är lättare och starkare.
    Senast redigerat av racer den 2015-06-16 klockan 09:28.

  9. #19
    Nja, jag inbillar mig ju i alla fall att man kan nog smörja för mycket också? Tänkte speciellt på Olles kommentar om att han smörjer varje dag/30 mil. Kladdig kedja drar ju faktiskt åt sig smuts, smågrus etc etc. (förutsätter att han kör med tätad kedja)
    ....och vad smuts, grus etc gör med drivpaket vert ju alla

  10. #20
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nja, jag inbillar mig ju i alla fall att man kan nog smörja för mycket också? Tänkte speciellt på Olles kommentar om att han smörjer varje dag/30 mil. Kladdig kedja drar ju faktiskt åt sig smuts, smågrus etc etc. (förutsätter att han kör med tätad kedja)
    ....och vad smuts, grus etc gör med drivpaket vert ju alla
    De e ju bara att titta på en kedja som är för mycket smord...hur ser den ut på utsidan...? naturligtvis har samma mängd grus och damm passerat hela kedjan,så smörja för mycket är ju av den anledningen inte så bra då...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •