Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 51

Ämne: Smörjintervall ?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
    Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

    Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-
    För att återgå till smörjintervall oavsett priser, så sliter blöta grusvägar kedja och drev väldigt hårt. Olja och grus bildar en mycket effektiv slippasta som knäcker drivlinan ganska fort. De som kör Dakarrallyt tex. byter kedja varje dag. Som Saarela skriver, så nöts inte drivlinan speciellt då man håller sig på asfalten eller heller ej på hårda grusvägar.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
    Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

    Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-
    Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
    Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
    Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.

  3. #33
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
    Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
    Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.
    Däcksmaskin...? Hur va det me att hålla sig till Fakta.! eller smörjer du Kedjan på den också..? Blir man bra på att smörja när man har en däcksmaskin ?

  4. #34
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Håller med Benny Intruder ; ämnena vill gärna spåra ut , allt för ofta på detta forum,,
    Tillbaka till ursprungs ämnet; jag fortsätter att tvätta o smörja kedjan "lite då o då" när jag känner för det !

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Jag har en tjejkompis som sliter två fram däck på varje bakdäck som ännu inte bytt drivpaket på 5000 mil men så kör hon väldigt försiktigt och har en motors svag hoj som underhållet inte är det bästa på heller så det är väldigt svårt att jämföra.
    Jag har en verkstad som jag gör en del jobb åt andra av olika slag senaste investeringen var en däckmaskin så min erfarenhet är ganska stor över hur hur hojar sköts, utan att överdriva har nog 90% inte ens kollar luften i däcken och än mindre smörjt kedjan men det är ju bara bra för mig förstås det blir bara mer klirr i kassan.
    Min egna hoj från 2012 och har rem original men eftersom jag ökat effekten ganska mycket dels med turbo håller inga remmar tyvärr. dreven du hittat passar tyvärr inte på min, oftast får man vad man betalar för men kan inte svara på hur kvalitén är på en kedja för 600 kr men eftersom det är en av dom viktigaste sakerna på hojen även säkerhetsmässigt köper jag kedjor av känd beprövad kvalitet men det är ju upp till var och en förstås.

    Hojen jag gjorde testet på har 95 hästar, så motorsvag är den väl inte direkt. Du kanske håller bara på med Harley(som har mestadels rem), men dom som är lite motorintresserade av annat märke än dom med remmar och lika så om drev, kedjor etc vet att JT är ett bra drev, sitter på från fabrik bl a på Honda.
    Kedjorna är JT, EK, RK, Regina......kända märken det också.

    Kan inte Sportsterhistorian men, dom hade väl kedja upp till början av 90-talet? Jag kommenterade bara det du sa om vad drev och kedja kostar till din hoj.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Benny Intruder
    Senast redigerat av racer den 2015-06-17 klockan 08:12.

  7. #37
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Låter som en viss herr Benny Intruder tog illa upp
    Hahaha...ingen risk.de va nån som Gnällde om en KARDAN, och som kände ett behov av att berätta sitt livs historia om en verkstad som troligtvis inte går så bra,vad det nu har med smörja en kedja att göra...( Har också en verkstad,fast av lite annan kaliber men inget jag har behov av att lägga ut HÄR) för jag lagar inte brorsans tjejs kusins hoj i den.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Hahaha...ingen risk.de va nån som Gnällde om en KARDAN, och som kände ett behov av att berätta sitt livs historia om en verkstad som troligtvis inte går så bra,vad det nu har med smörja en kedja att göra...( Har också en verkstad,fast av lite annan kaliber men inget jag har behov av att lägga ut HÄR) för jag lagar inte brorsans tjejs kusins hoj i den.
    Kommer ihåg hur det var för länge sedan innan O-ring eller X-ringskedjor fanns. Då var ju en del rekommendationer att kedjan skulle tas av , borstas ren i fotogen och sedan gärna kokas i tjock olja. Då höll de ganska länge.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Sitter det kedjelås och jag gör en större service på kundhojar har jag lagt kedjan i fotogen i plastbalja o sölat fast med gott resultat, numera har jag en smådelstvätt som underlättar jobbet regält
    Är kedjan väldigt skiten går det faktiskt fortare och med bättre resultat så tycker jag.

  10. #40
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo,som sagt,alla blir vi saliga på vårat sätt, vi ska dock vara snälla och inte hacka varann bara vi gör saker olika.
    Ja tycker att om kedjan är riktigt skitig så byter jag den hellre än lägger massa jobb att få den ren, då är den troligen sliten ändå och betala för jobbet att få den ren kan kosta lika mycket som en ny kedja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •