Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: Smörjintervall ?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    På utsidan (sidorna) kedjan gör ingen olja nytta.
    Börja med att göra ren kedjan med Wd40 eller liknande och torka den helt torr, därefter lägger man kedjeolja på rullarna från insidan slingan i måttlig mängd.
    Som i de flesta fal vare sig det gäller tvättmedel i tvättmskinen för kläder eller shampo i tvätthinken osv överdoseras det, det blir inte bättre av mer, bara om man håller rent och smörjer oftare, som jag skrev tidigare ju bättre man sköter sina saker ju längre håller det

  2. #22
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo, en geggig kedja är ingen rolig sak, skvättar och smutsar ner allt runt om.
    ett nytt drivpaket går under tusingen och är ingen större match att byta själv, allt slits oavsett om man smörjer eller ej ,så alla får bli saliga på sitt sätt, inga jättestora skillnader på slitagetiden. Gillar själv hellre att jobba med någorlunda rena grejer istället att gräva fram i oljegeggan.
    oljar mest av estetiska skäl, en rostig kedja ser inte snygg ut, och gillar inte heller om det börjar gnissla, men oljning varannan månad räcker gått.
    Ha en trevlig körsommar,man ska inte sitta för mycket i garaget när det är körväder. Har skaplig sesongstart med nästan 500 mil redan ( obs Bossen har bälte eftersom kedjan håller inte för vridet, bytesintervall för bältet 16.000mil och ingen annan underhåll än att kolla spänningen lite då och då, men det hade inget med tråden att göra, sorry )
    Senast redigerat av klaus den 2015-06-16 klockan 14:48.

  3. #23
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Läser en del underliga inlägg och varför skall alltid någon skriva om kardan i kedjetrådar.....
    Varför smörja en tätad kedja? jo av två anledningar, det ena och minst viktiga är att se till att tätningarna inte spricker och mister sin tätningsförmåga som håller fettet kvar i rullarna men det är sällsynt så länge man inte tvättat kedjan med bensin eller andra starka medel eller av ålder helt enkelt.
    Det andra och viktigaste är som alla vet sliter metall mot metall (rulle mot kugge) varav man smörjer för att få en bärande hinna i mellan, ju klibbigare eller starkare skikt man får ju längre intervaller får man ganska naturligt , det går inte smörja för ofta men det går inte heller lägga lager på lager så när man ser att framför allt kuggarna är blanka eller torra är det dags, ju bättre man sköter sin kedja ju längre håller den som allt annat.
    Om det är en O ring eller X ring har heller inget att göra med styrkan av kedjan utan enbart olika sätt att täta, O ring två anliggnings ytor tack vare sin radie en på¨insidan och en på utsidan, X ringen har fyra två på vardera sidan och är något bättre på att hålla kvar smörjmedlet i rullarna. Kedjor utan tätningar får smörjas oftare och då helst med smörjmedel som har förmåga att krypa in i mellan rulle och pinne och kräver mycket oftare service men har fördelen att den har mindre friktion är smalare och billigare, dragracing folk kör oftast med den typen då den även är lättare och starkare.
    Ja visst är det lustigt...Jag läste ett svar på frågan Vad man ska använda för strumpa på ett öppet filter i en annan tråd,Och gissa vad som blev svaret...? JO en hel installationsanvisning för ett insprutsystem för vatten,med bilder och allt..Vadå Underligt inlägg...Nähä..!

  4. #24
    Självklart har ju inte tätningen med hur stark kedjan är. Däremot så är utvecklingen som sådan att man för gatbruk generellt gör en x-ringskedjorna starkare än en o-ringskedja. Man mäter i sk dragstyrka i kilo(tensile strength)

    Kikar man på tex EK´s kedjor(DRZ2) för dragracing(ingen tätning) så ligger den klenaste kedjan på drygt 5200kg. En 180-200 hästars gathoj brukar väl generellt köra med en tätad x-ringskedja som har cirka 4800kg

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Mycket märklig inställning, gäller det fler saker som man kan skita i underhållet tro? bara för att man kan byta själv och det är billigt. för mig köper jag hellre bensin för pengarna, med rätt skötsel fördubblar du lätt livslängden på drivpaketet för en flaska kedjeolja för 120 kr och till en Sportster kostar ett framdrev 450 kr ett bakdrev 800 och en bra kedja 1200 kr, jag får jobba 2 dagar för att tjäna dom pengarna, då är det inte svårt att lägga lite tid på skötsel som dessutom är en del av hobbyn.

  6. #26
    För övrigt så.....som klaus nämnde också, ett drivpaket kostar cirka tusingen. En del bränner under drivpaketets livslängd smörjmedel på kedjan lika mycket som kedjan kostar....och det för att få ut typ 10-20% mer av kedjan.

    Jag gjorde ju ett kedjetest genom att smörja kedjan endast två gånger. Första gången vid 1060 mil, andra gången vid 1600 mil. Drivpaketet höll i alla fall 2442 mil och sen var den kronslut.

    Slutredovisningen såg ut såhär:
    Körda mil: 2442 mil
    Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
    Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
    Antal gånger tvättat kedjan:0
    Skick på drev bak: ser ok ut
    Skick på drev fram: kronslut
    Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

    Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Ja visst är det lustigt...Jag läste ett svar på frågan Vad man ska använda för strumpa på ett öppet filter i en annan tråd,Och gissa vad som blev svaret...? JO en hel installationsanvisning för ett insprutsystem för vatten,med bilder och allt..Vadå Underligt inlägg...Nähä..!
    Nja det var en förklaring för man skulle förstå att motorn inte mår dåligt av att få vatten i sig och att problemet var något annat, visst det kan verka märkligt om man inte förstår

  8. #28
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Nja det var en förklaring för man skulle förstå att motorn inte mår dåligt av att få vatten i sig och att problemet var något annat, visst det kan verka märkligt om man inte förstår
    Precis som att förstå att man inte behöver smörja en Kardan menar du då va..för att de inte är en kedja.. kan verka komplicerat om man inte förstår,även om båda börjar på K...!

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Alla har inte erfarenheten eller kunskapen om hur man sköter sin hoj eller kedja i detta fallet och då är det ju fantastiskt bra att det finns forum som detta, tror inte trådskaparen tycker det är bra tips att skita i underhållet för det blir ingen skillnad och det är så billigt att byta själv och huruvida en kardan är bra eller dålig har inte i tråden att göra.
    Sänk inte nivån utan hjälp i till i stället med dom frågor ställningar som ställs med fakta.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Mycket märklig inställning, gäller det fler saker som man kan skita i underhållet tro? bara för att man kan byta själv och det är billigt. för mig köper jag hellre bensin för pengarna, med rätt skötsel fördubblar du lätt livslängden på drivpaketet för en flaska kedjeolja för 120 kr och till en Sportster kostar ett framdrev 450 kr ett bakdrev 800 och en bra kedja 1200 kr, jag får jobba 2 dagar för att tjäna dom pengarna, då är det inte svårt att lägga lite tid på skötsel som dessutom är en del av hobbyn.
    Hur menar du att det är misskötsel. Jag smörjer nu var 400-500 mil. Ingen tvätt eller nåt sånt heller. Drivpaketet har nu gått 2200 mil och jag har inte ens spännt den ännu
    Ett komplett drivpaket till min hoj med x-ringskedja kostar från 1016:-

    Vet inte vad du har för årsmodell eller var du köper dreven och kedjorna ifrån men...Sportster upp till 90 års så kostar ett JT framdrev 250:-, ett bakdrev 370:- En bra 530 x-ringskedja går på från 600:-

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •