Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 51

Ämne: Smörjintervall ?

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Va bråkar ni om pojkar - lite olja?

    Mina idéer, som naturligtvis inte är så mycket värd bland alla kunniga, är ungefär som följer:

    Torrt och sandigt (=öken) så torr kedja som bara går - inget fastnar.

    Blött och skitsprut olja för att hindra rost, visst kan det bli slippasta men det blir det redan av vatten och lort.

    Salt mot is och damm, alltså både sommar och vinter. Varför inte vax som sitter kvar bra och smörjer.

    Ove

  2. #42
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, du mena så

    Jo, det skiljer ju givetvis på hur man använder en hoj, en sporthoj går ju hårdare än en custom.

    En o-rings kedja är också lite klenare än tex en x-ringskedja. Dessutom så tycker jag att drev av bra kvalite är viktigare än själva märket på kedjan.

    Kompisen sabbade sin kvalitetskedja(halverade livslängden) med dålig kvalite(dreven hette Hi-Q) på dreven.

    Not slaket på kedjan. Den hölls slak medvetet eftersom den skar tillslut och vi ville bara komma hem.

    Ser ut att behöva tvättas

  3. #43
    Ja Jag tror att den är tvättad en gång och då blev den tvångstvättad. Dock, han använder hojen(Varadero) och är noga med det tekniska.
    I dagsläget har den gått 14.000 mil. Funkat bra, en bromsskiva byttes när den var nästan ny(fabrikationsfel). Minns att han bytt packbox framgaffel och bakstötdämparen lämnade en oljepöl vid 11,000 mil en morgon.

    Ventilerna har inte behövt justeras ännu, sitter fortfarande i samma iridiumstift som när den kom ut från fabrik.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Det har ju pratats om att man ska smörja med fett eller vax enbart för friktionens skull.
    Vad tror ni om att smörja med Dinitrol ?
    Det är ett tjockt, brunt, vaxartat medel som skyddar öppna ytor mot korrosion och slitage, nästan som Tectyl, men blir inte lika hårt och segt.
    Eller funkar det med Biltemas kedjefett?

    Hojen i fråga är en Honda Transalp 600 med O-ringskedja och kedjelås.
    Using Tapatalk

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Hade en CZ en gång, den hade ett helkapslat kedjeskydd, jädrar vad fin den kedjan var!
    Så det vore bra om helkapslat kedjeskydd var vanligare.
    En annan grej som jag tror på är droppsmörjning med tunn olja, då rinner överflödig olja av, samtidigt som den tar med sig smuts.
    Nu har jag igen kedja, skall inte använda ka-ordet i denna tråd, men om jag haft skulle jag nog kika på droppsmörjning.

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Tror inte Dinitrol är tillräckligt starkt som ett bärande skikt mellan rulle o kugge, gör man rätt så sölar det inte.
    Utgår man från att kedjan är helt ren så är det enklast om man kan lyfta hojen så man kan snurra hjulet ganska fort sen sprutar man ett lager på ett varv, allt utöver det gör ingen nytta och kommer förmodligen skvätta bort.
    Jag har provat många olika medel jag tycker Yamalube funkar mycket bra, en sprayburk räcket lätt för 2-3000 mil och med tanke på att de flesta inte kör mer en 500 mil per år så räcker den rätt länge

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Tror inte Dinitrol är tillräckligt starkt som ett bärande skikt mellan rulle o kugge, gör man rätt så sölar det inte.
    Utgår man från att kedjan är helt ren så är det enklast om man kan lyfta hojen så man kan snurra hjulet ganska fort sen sprutar man ett lager på ett varv, allt utöver det gör ingen nytta och kommer förmodligen skvätta bort.
    Jag har provat många olika medel jag tycker Yamalube funkar mycket bra, en sprayburk räcket lätt för 2-3000 mil och med tanke på att de flesta inte kör mer en 500 mil per år så räcker den rätt länge
    Det fick bli Biltema ikväll då jag har det till sonens cross, men jag ska försöka inhandla lite medel i veckan och ska absolut försöka få tag i Yamalube.
    Jag tänkte faktiskt ta av kedjan och tvätta den i ATF-olja, så man kan börja på ny kula och sköta det ordenligt.
    Jag har inte en aning hur förra ägaren skött det eller vad han använt för medel.
    Using Tapatalk

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Det fick bli Biltema ikväll då jag har det till sonens cross, men jag ska försöka inhandla lite medel i veckan och ska absolut försöka få tag i Yamalube.
    Jag tänkte faktiskt ta av kedjan och tvätta den i ATF-olja, så man kan börja på ny kula och sköta det ordenligt.
    Jag har inte en aning hur förra ägaren skött det eller vad han använt för medel.
    Se bara till att den inte är blöt av ATF-oljan så den blir uppblandad, måste vara torr när du lägger på. Du kommer att se en grå färg på kuggarna och när det blir blanka fläckar har filmen brustit och det är dag för ny omgång efter ca 70-80 mil och efter regn brukar funka för mig.

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Se bara till att den inte är blöt av ATF-oljan så den blir uppblandad, måste vara torr när du lägger på. Du kommer att se en grå färg på kuggarna och när det blir blanka fläckar har filmen brustit och det är dag för ny omgång efter ca 70-80 mil och efter regn brukar funka för mig.
    Jadå, torr ska den vara.
    Ska passa på och ta det samtidigt som jag byter däck, så kan man göra rent drevet också.
    Tack för tipset.
    Using Tapatalk

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Det blev en flaska med Fuchs Silkolene Pro Chain.
    Helt perfekt, blir seg när den torkat och sitter bra.
    Using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •