Sidan 2 av 17 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 161

Ämne: My Road to MC-kort

  1. #11
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    2015-06-12 The number 8 can make u dizzy!

    This was the best lesson so far, Har upptäckt att lektionerna på morgonen är mycket bättre än på eftermiddagen, man är fräsch och alert om då mina lemmar är bättre anslutna till min hjärna... Idag är en fint morgon, solen skiner, himlen är blå, live is good, jag fick övningsköra med en kille som hade kört mindre eller lika mycket som jag och denna gången fick jag köra mc:n till övningsplatsen, yeah baby! I´m driving in the morning rush hour of Göteborg... det var kul att kunna känna på the real deal, det var en liten kort resa till hamnen, där fick vi börja med krypkörning, det är inte lätt, hålla balansen-gasa-bromsa-gasa-koppling-tappa-balansen-Repeat, det gick bra och efter ett tag fick jag börja att köra i cirklar och sedan köra nummer 8, det gick lite så där i början med sedan fick jag tekniken att fungera och jag bara rullade på som en galen, jag såg att läraren pekade på mig medans han förklarade för den andra elev, vet ej om han sade "så här gör man" eller "Never do as he is doing", men jag fick svängen och gas-tekniken och bara snurrade i mina tankar och min mc, så läraren sade till mig att jag skulle ta en paus för att jag kommer att bli snurrigt...

    Nästa övning var att köra runt hamnen där vi kunde tillämpa bla. växling upp och ner, anpassa hastigheten genom vänd zonen med gas och kopplingen för att sen accelerera ut från kurvan, det var så roligt, sen sade läraren nåt som gjorde mig glad och gjorde att my hope in humanity and trafikskolor got restored: "okey boys kör ett tag hur ni vill och ha kul, det är viktigt för mig att ni ha lite kul" ohh that was awesome. Vi gick tillbaka till skolan och då fick den andra elev köra hojen, men jag var mycket nöjd med dagens lektion.

    Det går framåt. Väntar på att Schenker levererar mina Mc-brallor, har bokat en tid till Risktvåan i Agusti.
    Jag vill ha en Offroad eller en allround MC, har tittat på 2st. en KLR 650 och en Honda Dominator 650 men de var inte så fräscha, så jag söker vidare. Kanske ska titta på en idag.


    Adios amigos!

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag tog ju bara 4 dubbellektioner, så det blev inte så mycket. Men första gången ville han se vad jag kunde så då tog vi några varv på gocartbanan Tuvängen i Södertälje där de övar bromsning och krypkörning. Han hade inte haft någon elev som var så gasvillig första lektionen

    Efter jag tog kortet så har jag varit där på Knix-kurs också, det kan jag rekommendera. Anordnas av SMC överallt i Sverige.
    /Erik

  3. #13
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag tog ju bara 4 dubbellektioner, så det blev inte så mycket. Men första gången ville han se vad jag kunde så då tog vi några varv på gocartbanan Tuvängen i Södertälje där de övar bromsning och krypkörning. Han hade inte haft någon elev som var så gasvillig första lektionen

    Efter jag tog kortet så har jag varit där på Knix-kurs också, det kan jag rekommendera. Anordnas av SMC överallt i Sverige.
    4 lektioner bara? Det var lyckad. Hade du kört cross? Eller övningskörde du privat? Ja har kört 4 dubbellektioner och känner att jag har långt kvar.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Mycket moppe från 15-18, på den tiden fanns i princip bara manuellt växlade moppar. När dottern blev 15 upptäckte jag igen att moppe var kul. Den här gången blev det en kinamoppe. 1000 mil senare ville jag ha något som gick fortare. Pga olika anledningar så var ekonomin ansträngd och jag ingen att köra med privat. Körde upp i oktober närapå exakt 30 år efter att jag tog B-kort.
    På våren efter fick jag tag på en hoj för 5500 inkl. alla kläder. Ångrar bara att jag inte tog A-kort tidigare.
    /Erik

  5. #15
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    2015-06-15 Black out in the hill!

    Idag körde jag med en trevlig elev som heter Markus, han ville köra runt på staden och öva på placering och sedan lite teknik, det passade bra för mig också, jag fick köra först och han satt med läraren, vi åkte runt mest på ett tätort och diskuterade placeringen, höger regler, väjningsplikt osv. Testade att starta i uppförsbacke och det gick kanon, förutom en korsning där jag fick stanna i motlut, de kom en bil bakom, det fanns 2 killar som stirrade (säkert med en smula avundsjuka) då blev katastrof, black out, panik, hängde på kopplingen och gassade som en galning, skulle sätta på blinkers och kom åt tutten, hjärtat bultade och tiden stod stilla, men i övrigt gick det bra. ;

    Vi gick på en parkering plats och tränade lite teknik och det känns igen som att man behöver många timmar för att hantera den dumma och tunga hojen, den andra killen tapade motormotorcykeln men det var odramatiskt. Jag fick köra tillbaka till skolan och det var roligt igen att glida fram genom staden ännu en väker dag.

    Startpakett är snart slut-pakett men det har gjort sitt syfte och det är att gå from never riden a motorcycle to I can do it!

    Snart hoppas jag på att köpa en hoj och börja köra privat, men innan dess så ska jag köra en gång till på skolan...

    Tack och hej!
    Senast redigerat av loquaz den 2015-06-21 klockan 17:32.

  6. #16
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    The Dominator
    Jag har köpt en hoj! Wow this is going fast
    A Honda dominator 650 1996

    Handledare sökes!

    Om du bor i Mölndal Kållered Lindome, eller någonstans i Gbg. och känner att du vill hjälpa en wannabe mc åkare, jag skulle behöva träna lite, du behöver inte oroa dig för att lära mig (självklart tar jag gärna emot tips och idéer) den endast jag behöver är någon som står bredvid mig eller kör bredvid och har ett papper som säger Handledare. Vi tar nån tur eller stannar på en parkeringsplats, du får mat om du är hungrig eller dricka (non alcoholic) om du är törstig och jag tankar din hoj. Jag får den mängden träning jag behöver utan att bli hemlös och du får den otroligt må bra känsla som man får när man hjälper en medmänniska i nöd!

    Som bonus: för varje handledare jag får ska jag skänka 50 kronor till Röda Korset :-)

    Låt mig veta om du finns!

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
    Senast redigerat av loquaz den 2015-06-23 klockan 10:12.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=loquaz;102618]The Dominator
    Jag har köpt en hoj! Wow this is going fast
    A Honda dominator 650 1996

    Handledare sökes!

    Om du bor i Mölndal Kållered Lindome, eller någonstans i Gbg. och känner att du vill hjälpa en wannabe mc åkare, jag skulle behöva träna lite, du behöver inte oroa dig för att lära mig (självklart tar jag gärna emot tips och idéer) den endast jag behöver är någon som står bredvid mig eller kör bredvid och har ett papper som säger Handledare. Vi tar nån tur eller stannar på en parkeringsplats, du får mat om du är hungrig eller dricka (non alcoholic) om du är törstig och jag tankar din hoj. Jag får den mängden träning jag behöver utan att bli arbetslös och du får den otroligt må bra känsla som man får när man hjälper en medmänniska i nöd!

    Som bonus: för varje handledare jag får ska jag skänka 50 kronor till Röda Korset :-)

    Låt mig veta om du finns!

    Tror inte det är så enkelt. Har för mig att både handledare och elev skall gå någon sorts utbildning tillsammans. Kurser brukar hållas på körskolorna.:roll

  8. #18
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Hej Olle,
    Tack för ditt svar! här är reglerna för att vara Handledare när det gäller mc övningskörning :

    Handledare vid övningskörning
    2008-12-30.
    Om du har ett körkort från något av EES-länderna
    får du vara handledare
    åt någon som vill övningsköra bil eller motorcykel.
    Du ansöker om att få vara handledare hos Transportstyrelsen.
    Du betalar en avgift för att bli handledare.
    Du får ett handledarbevis
    om Transportstyrelsen godkänner dig som handledare.

    Regler för handledare:
    Du ska ha fyllt 24 år.
    Du ska ha körkort för det fordon
    som ni ska övningsköra med
    och du ska ha haft körkort sammanlagt minst fem år
    under de senaste tio åren.
    Ditt körkort får inte ha varit återkallat
    i mer än tre månader under de senaste tre åren.


    Du och din handledare ska också gå en introduktionsutbildning om du ska övningsköra med personbil.

    :-)
    Senast redigerat av loquaz den 2015-06-23 klockan 09:07.

  9. #19
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Helt riktigt..
    Behövs ingen kurs för att vara handledare på MC.
    Bara skicka in papperna och vänta.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #20
    Medlem Säterborns avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Hade gärna hjälpt till. Bor i Göteborg men jag har haft mitt kort för kort tid. Fick det för två veckor sedan.

Liknande ämnen

  1. Road king
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 18:42
  2. Road to Älgafallet 121012
    Av Pronby i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 01:51
  3. 21-22 July ON THE ROAD IN SWEDEN
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:14
  4. Open road, Video
    Av Roadking i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 16:02
  5. Äntligen on the road
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 07:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •