Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 161

Ämne: My Road to MC-kort

  1. #101
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Costanza Visa inlägg
    Du kommer aldrig klara av det. Fortsätt cykla, du.
    Tror att du har hamnat i helt fel forum. Finns nog någon sandlåda att härja i någonstans.

  2. #102
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Nu när trollet är borta...

    Jag gick tillbaka till skolan och körde manöverbanan igen, det känns bra men ändå inte eftersom jag har förfarande några brister, lågfarsbanan kändes nästan ok men för många fötter på marken för att kunna känna mig säkert, högfartsbanan behöver lite puts; fortfarande släpper lite på gasen vid undansmanöver + lite dåligt med att hålla jämt gas, men som sagt det är bara att köra på och hoppas att klara uppkörningen i andra försöket innan säsongen är slut.

    Den här Road to Mc-kort börjar att bli en Europa väg :-)


    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  3. #103
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Äntligen efter 39120 lektioner kändes det bra...

    Några har talang och andra är envisa.



    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  4. #104
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Och väldigt tjock plånbok





    //Janne

  5. #105
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Har läst hela tråden nu - mer spännande än vilken Netflix-serie som helst...

    Reggade mig också, för en gångs skull, bara för att kunna ge dig lite förtjänt pepp. Jag har gjort samma resa som du i år, började i april och tog kortet i juni. Blev väl uppemot 35 lektionstimmar totalt, så budgeten spräcktes ju med besked.

    Jag upplevde lågfartsprovet som största svårigheten - inte för att det nödvändigtvis är så jäkla komplicerat men för att nerverna spelar sån enorm roll. När man väl är ute och rullar i trafik är det lättare att låta rutinen ta över och tänka på trafik och annat. Jag klarade, som sagt, manöverprovet och fick köra ut med inte mindre än två kontrollanter (en som var under inlärning). Det gick riktigt hyfsat, tills jag in en korsning från grusväg ut på asfalt satte ner högerfoten i väääldigt mjukt vägrensgrus...och välte hojen, mig själv, kullerbytta ner i diket... Blev upphjälpt och kunde dock fortsätta helt ok.

    Var ju helt säker på att det var kört då, men till min enorma förvåning fick jag besked (som jag efter några minuter också lyckades förstå) att jag blivit godkänd. Eftersom killen som körde upp innan mig blivit kuggad hade jag svårt att jubla alltför högt där och då, men hade ett desto bredare flin på läpparna hela resten av veckan.

    Det enda handfasta tips jag kommer på är nog att under lågfarten ALLTID hålla blicken riktigt långt bort. Ju längre desto bättre i princip - använder fortfarande det "knepet" när jag rullar omkring i garage och liknande. Sen skulle jag inte träna på cykel - själv lät jag cykeln stå helt tills jag klarat provet, även om jag brukar cykla mycket inne i stan. Jag tycker att manövreringen på motorcykel i själva verket är totalt motsatt - du ska inte balansera hojen med kroppen! Sköt balansen med hjälp av styret och, framför allt, koppling/gas. Håll tajt kontakt med cykeln (lägg pungen på tanken, typ:-) och försök "bli ett" med den.

    Som uppmuntring kan jag bara tillägga att det inte spelar någon roll hur länge det krävs för dig att ta kortet - det kommer vara värt det! Jag har rullat över 900 mil i sommar, över i princip hela östra Svealand, och har aldrig varit med om något som skänkt mig så mycket intensiv lycka:-)

    Kämpa på (och fortsätt uppdatera oss här)!!!

    /Gustav

  6. #106
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av bajker Visa inlägg
    Har läst hela tråden nu - mer spännande än vilken Netflix-serie som helst...




    /Gustav
    Hej Gustav, kul att du läste hela Highway to MC-kort...

    Tack för uppmuntran, tips och för att du delar din erfarenhet med mig och de som läser forumet, jag vet att många som har varit i samma situation och det är många som kämpar i året.
    Jag förstod att idén om att träna med cykeln var inte den bästa det var en desperat försökt om att bli bättre Jag körde lite i helgen med min hoj och igår på lektionen kändes mycket bättre, jag tror att jag har mycket större chans att klara provet nu med ändå ska köra flera gånger till, när jag tog min B-kort hade jag kört mycket både i mitt hemland och här i Sverige och kände mig säkert, man vet vad man kan.

    Jag återkommer med fler uppdateringen om mina framsteg.

  7. #107
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av loquaz Visa inlägg
    Hej Gustav, kul att du läste hela Highway to MC-kort...

    Tack för uppmuntran, tips och för att du delar din erfarenhet med mig och de som läser forumet, jag vet att många som har varit i samma situation och det är många som kämpar i året.
    Jag förstod att idén om att träna med cykeln var inte den bästa det var en desperat försökt om att bli bättre Jag körde lite i helgen med min hoj och igår på lektionen kändes mycket bättre, jag tror att jag har mycket större chans att klara provet nu med ändå ska köra flera gånger till, när jag tog min B-kort hade jag kört mycket både i mitt hemland och här i Sverige och kände mig säkert, man vet vad man kan.

    Jag återkommer med fler uppdateringen om mina framsteg.
    Alla behöver lite stöd och uppmuntran ibland, så även du. Tror nog du klarar det här med glans. Ett tips jag skrev om till någon annan var ju att du skall glömma att det är koner på vägen. Dom står ju bara där för att visa den väg du skall köra. En del blir för fixerade av KONER. Bortse från dem och tänk bara på vägen du skall köra. Never giv up

  8. #108
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Alla behöver lite stöd och uppmuntran ibland, så även du. Tror nog du klarar det här med glans. Ett tips jag skrev om till någon annan var ju att du skall glömma att det är koner på vägen. Dom står ju bara där för att visa den väg du skall köra. En del blir för fixerade av KONER. Bortse från dem och tänk bara på vägen du skall köra. Never giv up
    Tackar.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  9. #109
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Jag körde igår min Dominator och det kändes superbra, jag önskar att jag kunde göra uppkörningen med den, jag sitter mycket bättre på den, har bättre balans och har mycket bättre kontroll över gas-kopplingen, men men jag ska försöka att överföra den kunskapen till den hojen som jag kör med på skolan.
    Idag ska jag övningsköra och även en gång till denna vecka
    Återkommer med kommentarer om hur det går senare.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  10. #110
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av loquaz Visa inlägg
    Jag körde igår min Dominator och det kändes superbra, jag önskar att jag kunde göra uppkörningen med den, jag sitter mycket bättre på den, har bättre balans och har mycket bättre kontroll över gas-kopplingen, men men jag ska försöka att överföra den kunskapen till den hojen som jag kör med på skolan.
    Idag ska jag övningsköra och även en gång till denna vecka
    Återkommer med kommentarer om hur det går senare.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
    Varför kan du inte ha din Dominator vid uppkörningen??

Liknande ämnen

  1. Road king
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 18:42
  2. Road to Älgafallet 121012
    Av Pronby i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 01:51
  3. 21-22 July ON THE ROAD IN SWEDEN
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:14
  4. Open road, Video
    Av Roadking i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 16:02
  5. Äntligen on the road
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 07:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •