Sidan 1 av 17 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 161

Ämne: My Road to MC-kort

  1. #1
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114

    My Road to MC-kort

    Hej alla glada MC entusiaster!

    Jag ska ta Mc-kortet i året och vill dela min erfarenhet med alla som orkar läsa den... Jag är en 45 år gammal man som kom till Sverige för 16 år sedan ( Ber om en ursäkt om mitt språk och hoppas att ni förstår om det är felstavad osv. dessutom blandat med engelska och spanska )

    Jag har B-kort och jag köpte en EU moped (skoter) förra året för att pendla till jobbet (1,5 mil enkelresa) det visa det sig att det var ganska roligt att köra moped och att filtrera genom Göteborgstrafik men när jag körde 70-väg då var det inte så roligt eftersom bilisterna blev stressad och vill köra om mig och straffa mig för att vara en *efterbliven-vuxen-mopedist genom att köra så nära mig så möjligt, jag kunde inte hänga med trafiken (moped ej trimmad och ej tänkbar alternativ) så vad gör jag nu? Nu vill jag köra 2 wheels... Yes: MC kortet är svaret, JA... Men vänta nu körkortstillstånd, Riskettan, Risktvåan, körskola, teoriprov, körprov... this is gonna cost lot of money and time...

    Biting the bullet (eller på svenska bita den sura äpplet)

    What do you need?
    • Tålamod --- Mycket --- Det tar tid, du måste lära dig mycket nytt, acceptera det! move on!
    • Money --- A lot
    • Humor: Du är inte bättre eller sämre än de andra. Ibland kör du fantastisk bra, nästa lektion: new rekord in Käringstop. Relax.
    • Take control, ta till dig alla goda råd, lyssna inte på negativa kommentarer. Planera. Read the freaking book! Kört hårt.


    Jag skaffade körkortstillstånd förra året på hösten och gjorde riskettan på en gång, gjorde det genom att jaga en plats genom mycket googling, med tålamod kommer man till rätt plats i rätt tid. betalade 300 kronor ( ordinarie 700-750).

    I år har jag registrerat mig på en Körskola och köpte ett startraket för 10 tusen kronor. that was painfull... Anyway I don´t regret, skolan är nice och proffsiga lärare.

    Nästa gång berättar jag om min första lektion... Hasta la vista!


    *efterbliven-vuxen-mopedist = That´s what many people think of you in Sweden if you ride a EU-moped and are older than 17
    Senast redigerat av loquaz den 2015-06-13 klockan 18:34.

  2. #2
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    First Ride Ever

    Maj 2015-05-28 - Första lektion - Test Lektion

    60 minuter test-lektionen startades kanon bra med en intervju med läraren där jag berättade mina förutsättningar och förväntningar. Jag får "låna" skyddsutrustningen från skolan (för 500 kronor) under hela utbildningen. Efter att kämpa i ett litet rum med skyddsutrustningen och andra elever och blir redan svettig medan man provade kläder, skor, hjälm osv. då var jag lite stressad, det fanns 2 korgar med nån sort huvudbonad man har under hjälmen, en med rena och en med "på väg till tvätten" gissa vilken tog jag? japp en som var på väg till tvätten, mums...

    Vädret var inte så bra (regnig, blåsig, helt enkel Göteborg-ish) Vi gick ut till Mc:n och tittade på den, och pratade om reglage och instrument och sådant, det gick alldeles utmärk eftersom jag har läst mycket och eftersom mycket var ungefär som på mopeden, även att sätta mc:n på centralstöd kräver lite teknik och jag klarade mig galant, Jag kände mig redan som en vinnare...

    Sen det var dags för att köra lite, jag hade aldrig kört en manual växlad MC och fick inte den att rulla mer än 5 mts i taget, läraren hade en stor tålamod och berättade för mig hur jag skulle göra flera gånger och på olika sätt men det hjälpte inte... På slutet fattade jag att jag hade för litet gas eller att jag släppte kopplingen för tidigt och när polletten började att trilla ner då var lektionen slut.

    Jag gick hem 930 fattigare och med en svettig hjässa (inte bara min svett) och helt förstört, det var en känsla som att detta kommer att ta 1 till 2 år och ungefär 60 tusen kronor i körlektioner...

    Men då var lektionen Nr 2 bokat och den skulle vara på 150 minuter.

    Det ska jag berätta lite senare.

    ...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kul när aspiranter talar om nerver osv. Något som jag själv inte har upplevt eftersom hojkortet kom med på köpet.
    Sitter handbromsen på vänster sida på en automatmoppe?
    Lycka till och försök att tänka, växel i, släpp kopplingen mjukt och gasa lite samtidigt, så funkar det .

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hej och välkommen till forumet!
    Det här blir ju roligt att följa, och stort lycka till!!

    Visst är det roligt?

  5. #5
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Hej Olle,
    På en automat moped sitter back bromsen på vänster hand och fram bromsen på höger hand.
    Tack för tipsen!

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  6. #6
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Hej och välkommen till forumet!
    Det här blir ju roligt att följa, och stort lycka till!!

    Visst är det roligt?
    Tack jrutgörs! Det är super roligt, vill bara gå ut och köra.

    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  7. #7
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    2015-06-01 I´m Ready to fly!

    Då var det dags för min andra lektion, i själva verket min första riktig lektion eftersom den första var halvkass. Lektionen började kl. 7 på morgonen, den var en fin dag solen sken och det var lagom varm, med kläderna på (rena och fräscha) gick ut och träffade en ny lärare, vi brukar att gå två elever med en lärare, vi kör till en plats där vi kan träna och då får varje elev en hoj. Vi gjorde en liten säkerhetskontroll på hojarna, det var självklart att den andra elev skulle köra en och jag skulle sitta som passagerare med läraren. Vi åkte till övningsbanan och då fick jag egen cykel, efter ungefär 20 minuter av start-stop-käringstop leken då fick jag en aha upplevelse och kunde äntligen starta mc:n och rulla fint... resten av lektionen var bra och jag tyckte att det blev bättre med varje varv, kände kraften av hojen för första gång, vi kör med en BMW 800GS, någon snabbare än min moped :-) Vi pratade lite om körställningen, och jag började att växla upp och ner och lektionen slutade med att jag skulle bli bättre på att gasa genom kurvorna.
    Lärarna som sagt är väldig kunniga och trevliga, innan jag satt foten på skolan hade jag mindre förväntningar och trodde att de är bara ute efter vår pengar, men jag har ändrat mig och tror att man för många tips och det kan vara en värdefull tid man tillbringar i lektionerna. Så klar det är your money your rules! och du måste vara aktiv, veta vad du Vill och Behöver träna på, planera och ställa krav. :-)

    Det var en steg framåt och en befrielse... Läraren frågade hur kändes det och Jag svarade "I´m Ready to fly" Jag hoppades att han skulle fråga mig om jag ville köra tillbaka till skolan, men det var lite för ambitiös.

    Kommer med uppdatering lite senare.
    Senast redigerat av loquaz den 2015-06-14 klockan 14:15.

  8. #8
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96

    Thumbs up

    Hej o Välkommen !

    Fortsätt gärna o berätta, kul o intressant läsning !
    Jag är också tämligen ny på hoj, tog lappen i okt i fjor.
    Skitkul att köra nu, lär sej något varje gång man sitter på hojen !

    Lycka till, håller tummarna !

  9. #9
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Hej o Välkommen !

    Fortsätt gärna o berätta, kul o intressant läsning !
    Jag är också tämligen ny på hoj, tog lappen i okt i fjor.
    Skitkul att köra nu, lär sej något varje gång man sitter på hojen !

    Lycka till, håller tummarna !
    Tack och tack!

    Roligt att du tog kortet, det måste kännas otroligt kul att bara köra när man vill, just nu letar efter en hoj för att köra privat också, och det är så krångligt eftersom jag kan inte testa den, och inte bara köpa och köra hem med den...
    Men jag vet att det är värt allt besvär för att jag har redan sugit på den karamellen.


    Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

  10. #10
    Medlem loquazs avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    2015-06-09 Hold your horses.

    Tredje lektion.
    Det gick som vanligt lite stressigt, varmt och trångt i omklädningsrummet, idag kör jag med ytterligare en lärare och en tjej som ska också ta kortet. Vi fick göra en broms kontroll på hojarna, sedan fick vi köra runt staden, hon fick träna på olika gator och tätort, jag fick nöja mig med att enjoy the view from the instructor passenger sit. Efter ett några varv runt den vackra Hisingen ö i Göteborg och med en fantastisk väder åkte vi till övningsbanan och då fick jag min egen hoj, yeah! nu ska jag köra wild... men det gick så där, det känns som att jag var inte i samma form som jag hade varit sista lektionen, hade lite problem med växling, det var inte mjuk och fint, och varje gång jag skulle visa lite för läraren "titta vad jag kan" gick det inte så bra, hamnade i neutral, glömde att "titta vad du ska" osv. jag fick också köra en lite zigzag och testa på balansen, det var inte så dåligt.

    När vi kom tillbaka till skolan då frågade tjejen den obligatoriska fråga: Hur känns det? jag sade att det kändes lite så där, att jag hade fått samma känsla som förut att det ska ta måååånga lektioner och att det kommer att kosta mycket, hon sade nånting som jag har tagit till mig, hon sade: "Jag har slutat att tänka så, i stället tänker jag så här, jag ska ta kortet punkt slut, ja ska inte tänka på pengar och lektionen utan bara köra på"

    Jag har bokat nästa lektionen och det ser jag fram emot.

    Sålde moped till en familj vars son ska ta AM kortet. Nu har jag platsen i Garaget ledigt till en Real deal Bike.
    Köpte en mc-jacka på Amazon och den var helt ok. betalade 780 riksdaler.

Liknande ämnen

  1. Road king
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 18:42
  2. Road to Älgafallet 121012
    Av Pronby i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 01:51
  3. 21-22 July ON THE ROAD IN SWEDEN
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:14
  4. Open road, Video
    Av Roadking i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 16:02
  5. Äntligen on the road
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 07:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •