Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: BYTE AV BLINKERS, HUR?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrbottens län
    Inlägg
    5

    BYTE AV BLINKERS, HUR?

    Hej.
    Jag har en Yamaha xv1900a -08. Jag hittade några blinkers på nätet som jag beställde och skulle vilja byta till. Inga stora summor så gör väl inget om jag inte lyckas byta till dem. Men jag har lite funderingar på hur jag går till väga, jag har kollat runt lite på nätet och det verkar inte så svårt att byta. Men problemet är att fästet är runt på de nya och ovalt på original. Förstår inte hur jag ska montera dem på ett bra och snyggt sätt. Är det någon som har en idé?
    Jag lägger upp bild på dem som sitter på hojen samt dem jag köpt så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.

    Original (bästa bilden jag hittade):



    De som jag beställt:




  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    coola saker, förmodar att dom svarta blir fram och dom kromade bak. Om dom nya är inte E-märkta så kan du vara tvungen att montera original tillbaks inför besiktning, tänk även på att det är bestämmelser om minimiavstånd mellan blinkerser, tror det var 18cm bak och 23cm fram. Tror dom svarta är med led, så där måste du montera motstånd för att klara blinkfrekvensen.
    Montera bort dom gamla och se hur håligheterna ser ut, brukar vara mycket mindre än själva fästet. Täcker inte dom nya allting snyggt så får du tillverka en bricka som gör det, en tunn rostfri plåt blir blank och fin, går även att polera upp aluminium,så det går med.
    Lycka till
    Lägg upp bild när du monterat bort original om du har mer frågor.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrbottens län
    Inlägg
    5
    Tack för svaret.
    Du förmodar helt rätt
    Jag misstänker nog att dem inte är e-märkta, men är två år till nästa besiktning så tar och byter tillbaka då. Visste inte om det med måtten däremot. tack för att du sa det.
    Jag är inte så kunnig i det hela, men vad är det för motsånd du tänkt dig och vart ska det lödas dit?
    Jo, har funderat på något rostfritt eller kanske göra någon snygg gummilist. får se vad det blir när dem dyker upp.
    Dem borde komma om 2-3 veckor, jag hör av mig om det blir några konstigheter. annars så kan jag nog sätta upp en bild när det är klart för att skryta lite ändå haha

    tack igen.

  4. #4
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av MrDrewOne Visa inlägg
    Tack för svaret.
    Du förmodar helt rätt
    Jag misstänker nog att dem inte är e-märkta, men är två år till nästa besiktning så tar och byter tillbaka då. Visste inte om det med måtten däremot. tack för att du sa det.
    Jag är inte så kunnig i det hela, men vad är det för motsånd du tänkt dig och vart ska det lödas dit?
    Jo, har funderat på något rostfritt eller kanske göra någon snygg gummilist. får se vad det blir när dem dyker upp.
    Dem borde komma om 2-3 veckor, jag hör av mig om det blir några konstigheter. annars så kan jag nog sätta upp en bild när det är klart för att skryta lite ändå haha

    tack igen.
    Kolla här..finns lite olika Watt...jag har precis dom på min intruder..

    http://www.tradera.com/item/302260/2...nd-20w-6-8-ohm

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    man behöver en motstånd per ledblinkers, har använt Biltemas till olika varianter, funkar bra, kostar ca 35:- styck
    Du monterar motståndet mellan ledblinkers + och - ledning
    Senast redigerat av klaus den 2015-06-15 klockan 19:44.

  6. #6
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    man behöver en motstånd per ledblinkers, har använt Biltemas till olika varianter, funkar bra, kostar ca 35:- styck
    Beror lite på hur det är kopplat...jag har Två st motstånd i framlyset och dom täcker upp alla fyra ledblinkers..

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    i det här fallet var två av blinkerserna led och två inte, så räcker med två motstånd, var man vill placera dom får man kolla lite hur det är med varje hoj

  8. #8
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    i det här fallet var två av blinkerserna led och två inte, så räcker med två motstånd, var man vill placera dom får man kolla lite hur det är med varje hoj
    Såg det nu ...läste ..ett motstånd till varje och tänkte genast 4 blinkers..Nåja så kan de bli..!

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Såg det nu ...läste ..ett motstånd till varje och tänkte genast 4 blinkers..Nåja så kan de bli..!
    Olika på hojar.Monterade led blinkers på min Explorer med 4 motstånd,funkade ej.Tog bort två motstånd,funkade perfekt???

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    coola saker, förmodar att dom svarta blir fram och dom kromade bak. Om dom nya är inte E-märkta så kan du vara tvungen att montera original tillbaks inför besiktning, tänk även på att det är bestämmelser om minimiavstånd mellan blinkerser, tror det var 18cm bak och 23cm fram. Tror dom svarta är med led, så där måste du montera motstånd för att klara blinkfrekvensen.
    Montera bort dom gamla och se hur håligheterna ser ut, brukar vara mycket mindre än själva fästet. Täcker inte dom nya allting snyggt så får du tillverka en bricka som gör det, en tunn rostfri plåt blir blank och fin, går även att polera upp aluminium,så det går med.
    Lycka till
    Lägg upp bild när du monterat bort original om du har mer frågor.
    Har 40cm mellan blinkersen fram på min Fjr orginal så kan nog variera lite.

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med elen vid byte av blinkers.
    Av Roanie i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 01:44
  2. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  3. Laddning - byte av kol
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:32
  4. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •