Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Motorn "missar" "dör" vid gaspådrag och drar mycket bensin

  1. #1

    Lightbulb Yamaha DT125X "missar" "dör" vid gaspådrag och drar mycket 2-takt

    Hej
    Har ett problem som vi inte riktigt löser.. sonen har en Yamaha DT125X -05:a som vi köpte förra året. Nu har han tagit körkort och har börjat köra. Han märkte tidigt att motorn "dog" vid gaspådrag, den går bra vid högre varvtal, men precis när man går från låga varv och drar på fullgas, tappar den kraft och ibland "dör", oftast kommer den förbi och går upp på högre varvtal. Den verkar går bra på höga varv, tappar ingenting i toppfart. Den verkar även dra mer än vad den borde, typ 0,6l/mil. Han har lämnat in den på verkstad, men de verkar inte lyckats lösa problemet. Vi har själva rivit förgasaren ett gäng gånger, hittar inget att anmärka på, kört med lacknafta i soppan, förgasarrengöring, startgas för att leta ev. läckage, bytt tänsstift, nytt batteri, kollat funktion på nålventiler, rengjort igen, kollat flottören- riktat den, allt verkar vara i sin ordning...och vi löser inte problemet. jag har sett trådar med personer som haft samma problem, men aldrig sett deras lösning. Finns det någon som vet vad felet är/haft samma symptom?
    Tacksam för hjälp
    Senast redigerat av Aqua_66 den 2015-06-02 klockan 09:44. Anledning: Förtydligande

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hur är det med filtret? Urblåst?


    //Janne

  3. #3
    Rengjort och kört utan...

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ok, st nu att jag (min telefon) skrivit urblåst, men jag ville egentligen skriva utblås..
    Hur är utblåset? Hela varma sidan?

    Tändspole/tändkablage


    //Janne

  5. #5
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Har du prövat höja / sänka nålen.

  6. #6
    Har den vart sån hela tiden så är den väl felbestyckad !
    Prova blandskruven först

  7. #7
    Låter intressant med tändspole, det är något jag funderat på, dålig gnista...kan man typ ohm mäta den?

    Utblåset är ok, ivarjefall avgasröret, tillomed slipat lite svetsskarvar...
    Höja/sänka nålen... Bad sonen att kolla om det gick, han sa nej..ska kolla detta själv i helgen..
    Bestyckning, skall ta ner förgasaren i molekyler i helgen - rengöring i diesel, ska samtidigt investera i nya munstycken/nålventil, får se om det hjälper

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det finns en grej som heter reedventil i cylindern på eran hoj. Googla på det, Finns en hel del info. Jag kan inte så mycket om den, men vet att feljusterad kan ställa till problem.

  9. #9
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Aqua_66 Visa inlägg
    Hej
    Har ett problem som vi inte riktigt löser.. sonen har en Yamaha DT125X -05:a som vi köpte förra året. Nu har han tagit körkort och har börjat köra. Han märkte tidigt att motorn "dog" vid gaspådrag, den går bra vid högre varvtal, men precis när man går från låga varv och drar på fullgas, tappar den kraft och ibland "dör", oftast kommer den förbi och går upp på högre varvtal. Den verkar går bra på höga varv, tappar ingenting i toppfart. Den verkar även dra mer än vad den borde, typ 0,6l/mil. Han har lämnat in den på verkstad, men de verkar inte lyckats lösa problemet. Vi har själva rivit förgasaren ett gäng gånger, hittar inget att anmärka på, kört med lacknafta i soppan, förgasarrengöring, startgas för att leta ev. läckage, bytt tänsstift, nytt batteri, kollat funktion på nålventiler, rengjort igen, kollat flottören- riktat den, allt verkar vara i sin ordning...och vi löser inte problemet. jag har sett trådar med personer som haft samma problem, men aldrig sett deras lösning. Finns det någon som vet vad felet är/haft samma symptom?
    Tacksam för hjälp
    Du skriver att du kollat flottören...men har du kollat flottörnivån?
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Du skriver att du kollat flottören...men har du kollat flottörnivån?
    Kan också vara att soppan inte rinner till tillräckligt fort. Om då nivån är lite låg så blir det problem.
    Kan ge ett exempel. Min bil har ju en dator som läser av soppaförbrukning i realtid. Om man ger fullgas, så drar den ju mycket mer/km än om du håller hög hastighet.
    Teorin är då att soppan inte hinner rinna till ordentligt. Kan vara i så fall igentäppt lite grann någonstans.
    Hade själv en hoj som var igensatt i ett filter som finns inuti tanken ovanför soppakranen, som alltså fick tas bort.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 15:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •