Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dioder har slocknat i hastighetsmätaren

  1. #1

    Dioder har slocknat i hastighetsmätaren

    Hej alla!

    Just fått körkort och äntligen har jag fått börja köra med min Yamaha xtr 660. Mcn är en 2013 och har rullat ca 350 mil, så ganska ny.

    Idag när jag åkte hem från jobbet upptäckte jag att flera dioder slocknat i hastighetsmätaren. Vad sjutton, på en så pass "ny" hoj?

    Provade att koppla ur batteriet men det hjälpte inte. Ska detta kunna hända på en två år gammal mc?

    Kanske går på garantin, men om inte, vad kan man göra åt det?

    /Magnus

  2. #2
    Finns garanti - använd den...
    Sen, som vanligt utan att veta ( men är en god gissning) troligen ett lödfel nånstans.
    Går grejerna att ta isär utan att skada något?
    Isf, låt nån lödkunnig titta på prylarna...

  3. #3
    Detta är konstigt. Åkte till jobbet imorse, då lös inte alla dioder. Åtta tim senare åker jag hem, då fungerade det. Men när jag hade ca 500 meter kvar till hemmet slocknade samma dioder igen. Skumt.

    Känns ju som glapp. Ringde återförsäljaren. Dom på rak arm inte visste vad det kunde bero på. De blev tvungna att felsöka. Hojen ska ändå in på års service snart så de får kolla upp det då. Hoppas verkligen att vad det än är att de går på garantin. Yamaha skryter ju om fem års garanti, upp till bevis.

  4. #4
    Som LowTeck skrev ! Säkert någon lödnings fel

  5. #5
    Går inte ens få isär mätarpaketet. Iaf inte med de verktyg jag har hemma. Tror allt är limmat. Yamaha affären sa att det inte gick att tex byta en trasig knapp, man blev tvungen att köpa en helt ny mätare och allt som ingår i det, för den nätta summan 5000kr. Som sagt, hoppas verkligen på garanti.

  6. #6
    Med inlägg #3 i åtanke, nu ännu säkrare...
    Nästan säkert ett lödfel...

    Du får hoppas på garantin..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Med inlägg #3 i åtanke, nu ännu säkrare...
    Nästan säkert ett lödfel...

    Du får hoppas på garantin..
    Ja det hoppas jag verkligen på. Men ni tror lödfel. Kan fukt spöka i elektroniken?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mange76 Visa inlägg
    Ja det hoppas jag verkligen på. Men ni tror lödfel. Kan fukt spöka i elektroniken?
    Det är problem med modern ytmontering och användning av Pb-fria tillsatsmedel..
    Det har visat sig att det inte är så bra som man trodde och det ställer stora krav på vibrationsfri upphängning. Sen finns det ju resonansproblen etc...
    Så, knappast fukt, lödfel...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Det är problem med modern ytmontering och användning av Pb-fria tillsatsmedel..
    Det har visat sig att det inte är så bra som man trodde och det ställer stora krav på vibrationsfri upphängning. Sen finns det ju resonansproblen etc...
    Så, knappast fukt, lödfel...
    Tack för dina kommentarer.

    Kanske fungerar det imorgon. Sen kanske det inte fungerar imorgon eftermiddag.

  10. #10
    Garantin brukar innefatta 5 års garanti på motor, växellåda samt elektronik. Med elektronik innefattas givetvis inte lampor osv.

    Solklar garanti. Så, peta inte i nåt så det ser ut som att du varit och sabbat nåt själv. Funkar som det ska/eller att dom testat det när det är dags att visa och dom "hittar inget fel" .....ge dig inte, utan stå på dig.

Liknande ämnen

  1. LED-dioder
    Av parjohanandersson i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 15:27
  2. VN800 - Hastighetsmätaren slutat fungera
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •