Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips på hoj för kort nybörjare!

  1. #1

    Tips på hoj för kort nybörjare!

    Hallå!
    Är nybörjare inom mc-kretsarna och funderar starkt på att ta kortet nu. Funderar ju lite på vad för slags hoj man ska satsa på. Gillar dom "nakna" hojarna i stil med Yamaha MT-07 mm.
    Kan tillägga att jag är en ganska kort kille på 168 cm (27 år), så tips på någon låg och lätt hoj önskas! Och är som sagt inne på dom "nakna" hojarna. Och vilken klass i kubik bör man sikta in sig på som nybörjare?

    Tack på förhand!

  2. #2
    500-600

  3. #3
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Vilken kubik kubik du bör sikta på beror på om du ska ta för tung eller inte. Själv är jag 164 och hade problem att hitta en lagom liten hoj som ändå går som tung mc. Men jag lyckades hitta en äldre Yamaha FZS 600 som är alldeles lagom i sitthöjden och ligger på ca 200 kg.
    Funkar kanon med min röda lilla räser. Nu när jag har kört lite så börjar den faktiskt kännas lite liten


    Lycka till!

  4. #4
    Har tänkt att ta tung isf. Var inne och kände lite på Yamaha MT-07 och den kändes grym när man satt på. Lätt och låg. Men är det en bra nybörjarhoj? Eller har någon något annat förslag på bra hojar i det stuket?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    MT-07 är utmärkt rookiehoj. Inte fullt så mycket doft av lågpris och cutting corners-detaljer som den annars kanske vanligaste förstacykeln, Kawas ER-6N.

    Bifogar den behändiga cycle-ergo-sajten så får du ett litet hum om hur du kommer uppleva att sitta på praktiskt taget alla, såväl möjliga som omöjliga hojmodeller. (Vill du istället ha metrisk skala så ändrar du det under options)


    http://cycle-ergo.com/

  6. #6
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tycker inte du ska hänga upp dej på längden så mycket,är själv 163 och kör goldwing 1500.Det går att anpassa det mesta.

  7. #7
    Tack för bra svar!
    Ja MT-07an verkar ju vara ett kap nästan enligt recensioner. Man blir ju mer och mer sugen på att skaffa kortet nu faktiskt

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Boden
    Inlägg
    4
    Jag håller på med körkortet nu (uppkörning 26/5 . Mäter in på 165cm och jag tycker inte min mt-09 är för hög.
    Den är också väldigt lättkörd tycker jag, har jag iofs inte kört speciellt många hojjar men lågfartsbanan är inga större problem. När jag var på risk tvåan fick jag provköra en mt-07:a och den var extremt smidig och lättkörd.

    Ska du köra upp för A och vill ha lite mera knuff än mt-07:an så kan jag inte annat än rekomendera mt-09:an det är en riktigt rolig/busig hoj och även lättkörd. Riktigt fint med dom olika körlägena speciellt om man är lite osäker i början men vill ha något att utvecklas på, i B läget är den väldigt mjuk och snäll och i A blir det en helt annan sak

    Men vill du komma lite billigare undan och kanske kör mer inne i stan o.s.v så är mt-07:an en kanon hoj, förvånansvärt bra fart i den också.

Liknande ämnen

  1. Tips på MC-kläder för nybörjare.
    Av NiclasB92 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-04-20, 13:20
  2. Nybörjare behöver tips
    Av Nobody81 i forum Street
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 10:45
  3. Tips om MC-kort och val av MC
    Av Juventino77 i forum MC-kort
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 13:44
  4. Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 08:45
  5. Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?
    Av Liez i forum MC-kort
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 05:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •