Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 71

Ämne: Castrol GPS 10W-40 möjligtvis överreklamerad olja

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Castrol GPS 10W-40 möjligtvis överreklamerad olja

    jag satt och sökte lite på olika oljetrådar och helst då om skillnader på standard olja som väldigt många mc verkstäder i sverige använder, nämligen Castrol GPS röda, och oljor tänkta till som min Wildstar, stor luftkyld vtwin.
    snubblade då över den här studien som naturligtvis är publicerad av Amsoil, och då deras olja kommer 1:a overall såklart, även om den inte är bäst på alla tester. långt ifrån.
    studien är daterad 2006 så den är något gammal, men som sagt slänger ut den länken här i fall någon intresserad, och inte sett den förut olja är ju alltid intressant eller huuuuuur

    http://americasoil.biz/files/g2156_A...cycle_Oils.pdf

    min hoj har ju inte körts mycket sedan reparationen, men jag har tyckt den var svårväxlad och svårt att hitta N och lite sämre så än den brukade. så även om oljan nästan ny, släppte ut den blaskiga Castrol GPS och hällde på det jag brukar, Motul 5100 15W-50 och gick en ny hoj att köra i dag.
    Jag undrar bara något över det här med denna skitolja, då väldigt många verkstäder envisats med att köra det här blasket.... ! Castrol har verkligen lyckats med marknadsföringen i sverige iaf
    på varenda djävla mack ifrån ystad till haparanda står det Castrol


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.
    Är det inte Agrol?

  4. #4
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Till min BMW R1150RT rekomenderas Castrol 15W-50 men på BMW-klubbens forum vittnar många pm att det är bättre att använda en lite tjockare olja, 20W-50.

    Du säger att 10W-40 är blaskig, men den har ju också låg viskositet. Det handlar kanske mer om det än att det är Castrols oljor?
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2015-05-15 klockan 00:34.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Eftersom jag inte kör någon trimmad sporthoj eller liknande så håller jag mig tull Granngårdens universalolja när det gäller mc, bilar och traktorer. Tror det är Statoil. Brukar kosta ca 40 kr/l. per 20 l. dunk.
    Universalolja,, ? vågar man verkligen köra Mc på det,,? Tänker på våtkoppling o så?

  6. #6
    Inte vet jag, jag har kört dom senaste 15 åren i princip bara med Motul 5100 och Castrol GPS(dom har nytt namn under den tiden). Gillar båda oljorna. Dom senaste åren har det blivit bara Castrol. (....och jag har använt mina hojar)

    Båda har ju sina fördelar och vissa hojar har ju sina egenskaper. Kan säga i alla fall att, har man en ER-5:a så ska man inte köra Motulen.(kopplingen klibbar ihop). Har man en sen 90-tals ZX-9:, så är Motulen räddningen(om kopplingen släpper i topfart)

  7. #7
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Till min BMW R1150RT rekomenderas Castrol 15W-50 men på BMW-klubbens forum vittnar många pm att det är bättre att använda en lite tjockare olja, 20W-50.

    Du säger att 10W-40 är blaskig, men den har ju också låg viskositet. Det handlar kanske mer om det än att det är Castrols oljor?

    ja, du har helt rätt. jag formulärar mig lite fel. egentligen är det just Castrol GPS 10w-40 röda olja som jag upplever inte alls lämpar sig till vtwin hojarna iaf. Inte Castrol generellt.

    har inte testat andra Castrol oljor för att sån skillnad det blev när bytte till Motul 5100 15W-50 både i Rotaxen och Yamaha så kommer jag hålla mig till det om inte hittar erbjudande på Amsoil dvs

    Men i denna oljestudie som jag länkade till får Castrol GPS sämst betyg overall
    Men det kan vara så att de passar bättre i racinghojar, vad vet jag. Men defintivt inte i vtwin


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  8. #8
    Castrol 10w-40 GPS har funkat bra i alla mina V-twinnar, liksom Motul 5100.

    Kanske Wildstarens växellåda är lite risigt skuren från fabrik redan?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Universalolja,, ? vågar man verkligen köra Mc på det,,? Tänker på våtkoppling o så?
    Min förra Transalp 93:a slirade lite på kopplingen då den var kall, med syntetolja. Den nuvarande 98:a funkar ua. med Agrol Universal. Som sagt ca 40 kr/l i 20 l. dunk.

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Ni som har våtkopling kanske behöver massa jox i oljan. Ren mineral har alltid funkat bra i mina BMWar.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Vilken olja?
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 09:59
  2. Motul olja
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 13:16
  3. Ny olja och filter.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 19:53
  4. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •