Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 73

Ämne: Honda Africatwin

  1. #1
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    Honda Africatwin

    Ser spännande.Hoppas på MINST 120hk för att möta konkurrensenhttp://www.hojen.nu/forum/attachment...1&d=1431421056
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Nej, några 120 hästar lär inte nya AT:n leverera men kan nog bli konkurrenskraftig ändå om man bara kan hålla vikten nere. Ännu ett blysänke i äventyrssegmentet kan det omöjligt finnas plats för…

    Hejåhå!


    http://world.honda.com/news/2015/215...win/index.html

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Nej, några 120 hästar lär inte nya AT:n leverera men kan nog bli konkurrenskraftig ändå om man bara kan hålla vikten nere. Ännu ett blysänke i äventyrssegmentet kan det omöjligt finnas plats för…

    Hejåhå!


    http://world.honda.com/news/2015/215...win/index.html
    Nej håller med dig till en del.Men blysänke,nja dom är ju populärast även om dom är jobbiga att bära.Kanske hamnar i ett nytt fack.Mera grusmaskin än alla dom andra stora maskiner.Men i tanke på 1000cc så kan man ju fundera på var det är tänkt till.En typ 690cc är ju lättare och snabbare i skogen än en 1200,a.Dom stora äventyrsmaskinerna säljer ju bäst idag och Hondas Crosstourer är ju ingen hit.Säljer riktigt dåligt.Ska bli kul att se vad AT ska jämföras med.Troligtvis inte med dom andra äventyrarna för då förlorar ju den på motorn precis som Superteneren.Vill man ha en dräpare på grusvägen så köper man nog hellre en Ktm 1190 R än en AT med 90-100 hk.Och tror knappast Hondan blir så mycket lättare än den.Om man inte har satsat mer åt endurohållet med Affen,men den då blir det ju ingenting att packa och åka långt med.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nej håller med dig till en del.Men blysänke,nja dom är ju populärast även om dom är jobbiga att bära.Kanske hamnar i ett nytt fack.Mera grusmaskin än alla dom andra stora maskiner.Men i tanke på 1000cc så kan man ju fundera på var det är tänkt till.En typ 690cc är ju lättare och snabbare i skogen än en 1200,a.Dom stora äventyrsmaskinerna säljer ju bäst idag och Hondas Crosstourer är ju ingen hit.Säljer riktigt dåligt.Ska bli kul att se vad AT ska jämföras med.Troligtvis inte med dom andra äventyrarna för då förlorar ju den på motorn precis som Superteneren.Vill man ha en dräpare på grusvägen så köper man nog hellre en Ktm 1190 R än en AT med 90-100 hk.Och tror knappast Hondan blir så mycket lättare än den.Om man inte har satsat mer åt endurohållet med Affen,men den då blir det ju ingenting att packa och åka långt med.

    Jag tror och hoppas att Honda lärde sig något av Varaderon som ju var lite av en dräpare på asfalt men bra kass utanför den. Är rätt bergis på att Honda faktiskt tänkt gå hela vägen för att skapa just en ”true adventure.” Bra på allt: på, och en bra bit vid sidan om landsvägen. Hur dom sedan löser problemet med att få exempelvis ett redigt offroad-däck att fungera bekvämt och smidigt på landsväg, återstår väl att se. Kanske någon superflexibel justering av fjädringen…? Är det någon som ska lyckas med ekvationen så är det väl just Honda? Jäkligt spännande att se, ska det bli…

    Fast att just vikten obegripligt nog tycks vara en icke-fråga för många köpare av just äventyrshojar tror jag beror på att en väldig majoritet av dessa aldrig sätter däcken utanför asfalten…Strange but true, är jag rädd. Då tycker man ju att en vanlig landsvägstourer skulle vara ett bättre alternativ?

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
    Men inte bara dom; det finns många fler

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
    Men inte bara dom; det finns många fler
    Det där har nog vänt. Du skulle bli förvånad hur många som kör grus med sina stora Äventyrshojar.
    Jan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det där har nog vänt. Du skulle bli förvånad hur många som kör grus med sina stora Äventyrshojar.
    Jag håller nog med dig. någon var skeptisk mot Varadero och grus. Det beror på vem som kör. Hade en medresenär på färd i Norge, han hanterade sin Varadero som om det var en mycket mindre hoj.
    Tycker att ett lämpligt koncept för nya AT borde vara ca 200 kg och 80-90 hästar.
    En del vill ju ha 120 hästar och köra grus, men varför??? Om du utnyttjar över 80-90 hästar, så är det inte åkning längre utan då är det bus.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Pratade med min handlare idag som säljer ca 1000 fordon per år om just Hondan.Hur mycket effekt frågade jag..150hk sade han.Närå men besviken om det blir för lite sade han.Honda själva påstår att det blir en bomb??.Den är sen pga att dom ångrat sig lite och lättat den ytterligare..Det är en gatmaskin vi pratar om som även funkar på grus.Ska bli spännande.Alla AT hängare som tuggar om vikt minns väl den trötta gamla TUNGA modellen.Kan ju bara bli bättre.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Alla dessa äventyrshojar är enligt min mening i mångt o mycket, en "mode-grej"
    Men inte bara dom; det finns många fler
    Mode grej...nä håller inte med.Det mest ultimata vill jag påstå.Funkar bra på alla underlag,god komfort och kan köra ifrån sporthojar med om man känner för det.En ren landsvägshoj är ju ingenting.Därför dom inte säljer lika bra.Tunga stabila och snabba välutrustade touringmaskiner är rätt intressanta.

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hojåkarna har blivit äldre å kräsna. Att mata mil med en lång tung torped är inte så kul mer. Äventyret lockar. 100 mil hemifrån börjar äventyret på småvägarna (ofta grus). Naturligtvis ska man ha komfort till äventyret å det ska funka bra när man är där. Så enkelt är det.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •