Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: El-motorcyklarna blir allt effektivare

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
    Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.
    Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
    Jag tror att den tillverkas för under 40.000
    Ursäkta?
    Vadå ingen motorstyrning?
    Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

    Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

    Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

    Visst är priset lite högt...
    Using Tapatalk

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Som det är idag så hör jag knappt motorn när jag åker, pluggar i öronen samt hjälm som stänger ute en hel del. Det som hörs/störs mest är vindbruset. Jag har en lite ruta på min och tyvärr så styr den upp luftströmmen precis i huvudhöjd. Har sett andra rutor med uppböjning för att styra om luften, men jag tycker att de är för fula för att sitta på. Även om jag förespråkar funktion före form så är de i en klass för sig. Så elcyklar skulle funka. Men samtidigt tar det för lång tid att tanka.
    /Erik

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Ursäkta?
    Vadå ingen motorstyrning?
    Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

    Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

    Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

    Visst är priset lite högt...
    Och en ecu till en ice måste inte hålla reda på varvtal, bränsle/luftblandning samt ett otal parametrar? En elmotor kräver i princip ett variabelt motstånd och så har den ju ingen karaktär, som att dricka koffeinfritt kaffe.

    Hur länge håller batteriet, när börjar det ge 90% av effekten och vad kostar det att byta. Vad är körstil? Är räckvidden baserad på 70 km/h konstant och vid vilken temperatur? När börjar motorn ge mindre, vid 20% laddning eller 10%. Måste man rulla den sista milen?

    Mycket säljsnack från ett företag som vill framstå som grönt.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Verkar vara en trevlig hoj. Bra komplement till harleyn om man vill smyga runt tyst och vibrationsfritt.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Ursäkta?
    Vadå ingen motorstyrning?
    Den är nog bra mycket mer avancerad än den som sitter på en förbränningsmotor.

    Den övervakar varje battericell, styr kraftförsörjningen till motorn, regenererar rörelseenergi vid inbromsning och motorbroms för att tillföra energi.

    Man kan inte ge en elmotor obegränsad kraft utan måste styra det så det ökar stegvis, annars skulle den leverera 144 nm momentant vid gaspåslag, kanske inte så lyckat.

    Visst är priset lite högt...
    144 nm från start,respekt,häftigt

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Då får man hålla i sig...
    Using Tapatalk

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    om jag skulle vara intresserad så måste den bli bra mycket bättre
    vill kunna köra 200mil om dagen istället för 20
    144Nm är nog inget för mina nuvarande nästan 600Nm
    att den är tyst är väl trevligt för vissa men jag fortsätter nog att lyssna på min V8
    tycker också att priset är fortfarande för högt, men så är det ofta med prototyper
    utseendet är dock acceptabelt om man ska hitta nåt positivt och sopparäkningen är kanske mindre än mitt nuvarande

  8. #18
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    om jag skulle vara intresserad så måste den bli bra mycket bättre
    vill kunna köra 200mil om dagen istället för 20
    144Nm är nog inget för mina nuvarande nästan 600Nm
    att den är tyst är väl trevligt för vissa men jag fortsätter nog att lyssna på min V8
    tycker också att priset är fortfarande för högt, men så är det ofta med prototyper
    utseendet är dock acceptabelt om man ska hitta nåt positivt och sopparäkningen är kanske mindre än mitt nuvarande
    X 2 där.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Pja, lite laddstolpar utmed vägarna och den antika, mossiga förbränningsmotorn är snabbt goodbajs.
    Bara att gilla läget!

    Delikat bekymmer sedan för de trafikvårdande myndigheterna med att sätta gränsvärden för hur tyst en mc får bli. Och får den låta på precis vilket sätt som helst? Typ, som en taggad skallerorm? Hemglassbilen? En vinkelslip? Eller kommer bara det allra vackraste av motorljud godkännas? Alltså, det från Hondas VTR1000 Sp2 med akra-pipor, såklart.

  10. #20
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    skulle onekligen va kul att provköra en sån där elmoppe,jag skulle aldrig vilja ha en men för att testa känslan bara...

Liknande ämnen

  1. Säger väl allt ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-07-03, 23:17
  2. Som hojåkare får man vara beredd på allt...Allt!!!
    Av Månne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 20:44
  3. mer fart på motorcyklarna
    Av veteranmc i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 19:12
  4. Nytt på allt
    Av OneKiwi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 20:42
  5. De 10 bästa motorcyklarna någonsin
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •