Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: El-motorcyklarna blir allt effektivare

  1. #1

    El-motorcyklarna blir allt effektivare



    El-motorcyklarna blir allt effektivare
    Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
    Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

    Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
    Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
    Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
    67hk och hela 144Nm vridmoment.

    Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
    på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

    När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

    Läs mer på zeromotorcycles.com
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Toppen tycker jag. Motorcykel som går tyst!

    Räckvidd och laddningstid kan vara problem för några men de flesta kör nog inte så många mil per dag så det skulle nog klara sig för dem. Att batterierna mattas efter många laddningscykler stämmer nog men jag ser på min, nu tre år gamla robotgräsklippare som går in och laddar efter en timmas körning och har nu laddats för mig oräkneligt antal gånger, den är fortfarande pigg som en yngling.

    Utvecklingen går framåt och det är bra, gamla Ottomotorn från 1870-talet kan snart gå i pension på lämpligt museum.
    Ove

  3. #3
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Toppen tycker jag. Motorcykel som går tyst!

    Räckvidd och laddningstid kan vara problem för några men de flesta kör nog inte så många mil per dag så det skulle nog klara sig för dem. Att batterierna mattas efter många laddningscykler stämmer nog men jag ser på min, nu tre år gamla robotgräsklippare som går in och laddar efter en timmas körning och har nu laddats för mig oräkneligt antal gånger, den är fortfarande pigg som en yngling.

    Utvecklingen går framåt och det är bra, gamla Ottomotorn från 1870-talet kan snart gå i pension på lämpligt museum.
    De e ju just Motorn som gör Hojen...annars skulle åtminstone inte Jag åka hoj....de e ju samma med V 8:an i bil...mycket speciell,den känslan går inte att ersätta med nåt elektriskt Trams som surrar å fiser..
    Blir ju en hel livsstil som försvinner..!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vi är olika.. Jag vill gärna uppleva njutningen av att köra utan att störas av onödigt oljud. Det vinandet som hörs på lika videos bedömer jag som helt acceptabelt och ljudmässigt blir som att köra cykel i brant utför men med bättre stabilitet + att jag har tillgång till en jäddra potent drivkälla - perfekt enligt mig.
    Ove

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg


    El-motorcyklarna blir allt effektivare
    Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
    Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

    Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
    Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
    Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
    67hk och hela 144Nm vridmoment.

    Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
    på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

    När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

    Läs mer på zeromotorcycles.com
    Nää ointressant

  6. #6
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vi är olika.. Jag vill gärna uppleva njutningen av att köra utan att störas av onödigt oljud. Det vinandet som hörs på lika videos bedömer jag som helt acceptabelt och ljudmässigt blir som att köra cykel i brant utför men med bättre stabilitet + att jag har tillgång till en jäddra potent drivkälla - perfekt enligt mig.
    Tillbaka på platsen där vi konstaterar att vi har olika åsikter om saker...de håller människan vid liv tror jag...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Tillbaka på platsen där vi konstaterar att vi har olika åsikter om saker...de håller människan vid liv tror jag...
    Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
    Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.
    Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
    Jag tror att den tillverkas för under 40.000

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vore nog lite opraktiskt för mig i alla fall. OK med småsvängar på lite drygt 20 mil, men sedan dåååå.
    Som pendlarhoj och caféracer kanske den passar för några.
    Instämmer, och samma gäller för mig för tar man ut hojen blir det gärna några mil utöver vad dom klarar i nuläget. Hybrid, när kommer den?

    Fattar inte att den blir så jäkla dyr. Finns ju ingen motorstyrning och liknande. Ett batteri och elmotor hm................
    Jag tror att den tillverkas för under 40.000
    Stämmer nog bra. Även gammaldags hojtyper ökar i pris något hiskeligt från att dom lämnar fabriken fram till kunden. Hörde en siffra en gång och reagerade med att så många tusen procent finns det bara inte...
    Ove

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    De e ju just Motorn som gör Hojen...annars skulle åtminstone inte Jag åka hoj....de e ju samma med V 8:an i bil...mycket speciell,den känslan går inte att ersätta med nåt elektriskt Trams som surrar å fiser..
    Blir ju en hel livsstil som försvinner..!

  10. #10
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg


    El-motorcyklarna blir allt effektivare
    Elektriska motorcyklar har, trots att de funnits ett tag, haft svag försäljning.
    Framförallt beroende på begränsad effekt/räckvidd och högt pris.

    Utvecklingen går dock framåt och kanske börjar det närma sig något hållbart.
    Senaste flaggskeppet bland el-hojar är 2015 års ZERO SR från Zero Motorcycles.
    Grundpriset ligger på ca 145.000kr och för det får man ett batteri som levererar
    67hk och hela 144Nm vridmoment.

    Med en extra "Power Tank" uppges räckvidden vara mellan 185-227km, beroende
    på körsätt såklart. Laddar gör den på mellan 5-9 timmar.

    När skulle el-motorcyklarna bli intressanta för dig?

    Läs mer på zeromotorcycles.com
    spännande med alternativ, eldrivna fordon kommer vi säkert se mer av i framtiden. Förhoppningsvis kommer laddningstiden att kortas. Som pendlingsfordon kan eldrivna fordon användas idag, det behövs uppställningsplatser med laddningsmöjligheter under arbetstiden.
    Senast redigerat av pewa den 2015-05-14 klockan 00:45.

Liknande ämnen

  1. Säger väl allt ?
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-07-03, 23:17
  2. Som hojåkare får man vara beredd på allt...Allt!!!
    Av Månne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 20:44
  3. mer fart på motorcyklarna
    Av veteranmc i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 19:12
  4. Nytt på allt
    Av OneKiwi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 20:42
  5. De 10 bästa motorcyklarna någonsin
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •