Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Sidomonterat bakljus/regplåt

  1. #1
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68

    Sidomonterat bakljus/regplåt

    Ser många customs/bobbers med sidomonterat bakljus och regplåt. Vad gör folk inför besiktning? Återställer dem till original eller gör nån slags tillfällig lösning? Jag ska snart besikta och funderar på att bara köra ner och göra det och höra vad dem säger. Gillar dem inte det så får man väl lösa det och ombesikta. (Jag kör bobber xvs650 f.ö). Vad säger folk här?
    /Tack


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79

  3. #3
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg

    Jo, känner till det oxå. Men hur noga är dom i verkligheten? Jag menar, någon har väl besiktigat med sidomonterat bakljus? Är det ens lönt att försöka?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18
    Var och besiktigade min Transalp för ett tag sedan. Passade på att fråga samma sak då jag har sidmonterad nummerplåt på min caferacer som ska besiktigas i sommar.

    Fick svaret att bakljuset/en ska vara endera symetriskt monterat eller sitta centriskt bakpå hojen (vilket jag har). Angående nummerplåten fick jag inget riktigt svar, verkade som att det var lite upp till besiktningsmannen.

    Mvh Ronnie

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg
    Nu var du allt bra rolig, va?

    T o m jag som är rätt van att läsa sånt sen jobbtajm, tycker att den är fullkomligt otroligt svår att förstå..
    Reglerna i sig är oftast rätt klara och väl beskrivna, men, men, sen tillkommer en mängd undantag för div äldre årgångar och DET är inte kul att pussla ihop...

    ..och jag har nog läst minst 75% av de 190 sidorna...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ron Visa inlägg
    Var och besiktigade min Transalp för ett tag sedan. Passade på att fråga samma sak då jag har sidmonterad nummerplåt på min caferacer som ska besiktigas i sommar.

    Fick svaret att bakljuset/en ska vara endera symetriskt monterat eller sitta centriskt bakpå hojen (vilket jag har). Angående nummerplåten fick jag inget riktigt svar, verkade som att det var lite upp till besiktningsmannen.

    Mvh Ronnie
    Det är ju enkelt att säga. har du ett bakljus sidomomterat skall du ha ett på andra sidan.
    Har du bara ett skall det sitta mittpå.
    Detta gäller bara om nummerskyltsbelysningen inte lyser bakåt. Dvs är den belysningen kombinerad med bakljus skall det vara ett på andra sidan också.
    Problemet kan bli om provningen släpper igenom med ett bakljus och du hamnar i en flygande, som då kan beordra en ombesiktning.
    Som sagt. En jäkla djungel att hålla reda på.

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Som tidigare beskrivet. Så ska det vara symetriskt om du har fler än 1st baklyse.
    Vill minnas att den sidomonterade plåten ska sitta i "den bakre delen av fordonet". Ett riktmärke jag har blivit itutad är att plåten inte ska sitta längre fram än bakre hjulaxeln. Skylten ska även kunna ses rakt bakifrån men även i några graders vinkel från båda sidorna. Kommer inte ihåg exakt vad det var och när jag snackade om det med besiktningsgubben för att par år sedan så lät det som att bara den var synlig rakt bakifrån så var man grön.

  8. #8
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Här finns uppgifter om placering, vinklar och synbarhet för regskylten.

    http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...993L0094&rid=1
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Här finns uppgifter om placering, vinklar och synbarhet för regskylten.

    http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...993L0094&rid=1
    Om jag fattar rätt, så ät det omöjligt att montera skylten framme vid bakaxeln om man skall få en 30gradig synlighet bakifrån

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om jag fattar rätt, så ät det omöjligt att montera skylten framme vid bakaxeln om man skall få en 30gradig synlighet bakifrån
    Sannolikt korrekt, har också läst bestämmelserna på det sättet men besiktningspersonalen är inte perfekta/bryr sig inte eller så bes fordonet med skylten på "rätt" plats...

Liknande ämnen

  1. kombo bakljus
    Av racz i forum Mekhörnan
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 19:13
  2. kombinerat broms/blinkers/bakljus
    Av hocky62 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 06:11
  3. Bakljus
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 11:15
  4. Felande bakljus
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •