Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Recension 1, DART Fly Screen

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Recension 1, DART Fly Screen

    Hej,

    Här kommer min första av två recensioner för Dart Fly screen som jag beställt och som jag monterat på min Triumph Speedmaster.
    Denna delen handlar om uppackning, kvalitet och montering.
    Den andra delen kommer handla om en fly screen egentligen gör någon nytta alls, vilket jag själv är ganska skeptisk till, med tanke på hur mycket en liten plastbit egentligen kan påverka.
    Man kan ju kanske ställa sig frågan, varför jag i sådant fall har skaffat den och det är i förhoppning om att den skall funka eftersom jag inte vill montera en stor vindruta på min hoj, men samtidigt så vill jag gärna bli av med lite av vinden jag får rakt i bröstet.
    Man kan kanske säga att jag vill ha kakan och äta den .
    Jag förstår att en ruta kan ta bort mer vind, men jag vill bara ha bort lite, och ändå ha känslan kvar av en ”öppen” hoj.

    Så här kommer som skrivet ovan, den första delen.

    Dart Fly Screen för Triumph America/Speedmaster tom årsmodell 2011
    Pris: ca 1100 Kr
    Beställd direkt från Darts Hemsida

    Recension 1 - Uppackning och montering

    Så kom mitt paket ca. en vecka efter beställning.
    Allt var packat i en mycket gedigen förpackning, som gav en känsla av gedigen kvalitet.
    Efter uppackningen så var även varje detalj av hög kvalitet.
    Rutan var tjock med rundade kanter, skruvarna var torx, och fästena sannolikt laserskurna.
    Fästena hade kanske något vassa kanter, men det är väl mer en tillverkningsprocess fråga än ett ”kvalitetsissue”.
    Fästena är också anpassade efter den cykel som man beställt till så det behövdes ingen anpassning eller något hemma meck för att att montera utan bara att skruva på i redan befintliga hål i styrkronan.

    Montering
    För en person som har kännedom om vilket håll en normal bult vrides för fastsättning skulle jag uppskatta att hela processen med uppackning och montering tar ca 5-10 minuter
    Det är en bult per fäste som monteras i kronan, och fyra skruvar som håller fast skärmen




    Jag kommer att återkomma med den andra recensionen om en vecka eller två när jag kört lite.
    Jag hoppas att mina erfarenheter skall bidraga till att du kan göra rätt val, ifall du funderar på en Fly Screen från Dart till din hoj.

    Tack för att du läst!

    // Janne
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Ser bra ut. So far so good!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Riktigt fint.
    Då får jag väl också recensera min Puig när den dyker upp.
    Using Tapatalk

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Så här ser samma produkt ut på en Thruxton. Jag körde med Dart säsongen 2013.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tack för positiva kommentarer!
    Krokmark - tycker jag..

    T Max - alltså, den hojen är en de snyggaste enligt min smak..
    Vad tyckte du om fly screen på den?
    Och har du tagit bort den efter 2013?


    //Janne

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag har kört med olika varianter. Först några år med Triumph original fly screen, sedan en säsong med Dart. Mest för att variera mig lite. Därefter två säsonger helt naket. Kul att göra olika mellan åren.

    Just nu är jag i en "naken period" men jag lurar på att sätt dit min första fly screen igen. I kombo med ny singelsadel utan kutskåpa (2014) och ny baklykta/blinkers (2014) kan det bli en fin linje från framlyktan till sadelns avslutning. Får se hur jag gör - det kan bli ett försommarfix...

    Har gjort rent estetiskt motiverade ändringar, alltså. Jag kör i numera inte så långt och snabbt att fly screen är så motiverat för att ta bort vind. Långa resor görs med min Sprint 955:a. Det kan bli någon gång under sommaren då min Thruxton rullar uppåt 100 mil på en helg, men oftast är turerna kortare än så (15-20-30 mil).

    Fast fly screen var bra att ha på autobahn under 2011 års tur i Tyskland, tog i vart fall bort liiite vind!

    Bild 1: ny "häck". Bild 2: med fly screen i Norge 2008.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-04-25 klockan 17:44.

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Grym lampa! Härligt retro..Är det original?
    Jaha, det låter ju lovande att den tog bort liiite vind i alla fall :-)
    Men det är klart, förarpositionen är lite annorlunda på en Thruxton och en Speedmaster, så kanske är funktionen olika på dessa båda..återstår att se.

  8. #8
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Inte original. Retro-kopia på hur det såg ut "förr". Finns här: http://newbonneville.com/html/comple...light_kit.html

    Men kan även köpas här http://www.squaredeals-ltd.co.uk/ (inom EU - ingen tull!)

    Finns många varianter på s k Lucas-bakljus, med blinkers eller utan. (Blinkers separat då, med annan placering)
    Bara att googla eller söka på www.ebay.co.uk (Bra Ebay-sida, inom EU. Hittar ibland bra grejor på www.ebay.de också.)
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-04-25 klockan 20:54.

Liknande ämnen

  1. Recension 2.0, Dart Fly screen
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-11, 18:07
  2. Recension 1,5- DART Fly Screen Körning
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-26, 21:06
  3. Recension: Mc - så klart!
    Av pewa i forum Recensioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 10:55
  4. Recension: GPS-larm
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 15:52
  5. Recension: Kawasaki GTR1400
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •