Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Då får det vara bra skick på dem än så länge och gissar att det inte är kedjan som rasslar… Bara gräva vidare

  2. #22
    Kopplingen ???

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Tjo!
    Mekar vidare här med min motor. tog loss vevlagren från ena halvan. Kan man utläsa något av slitaget på dessa? Har ju sett värre, tex om man googlar på bilder. Kan de vara dessa som gör att det rasslar. Nu har det gått rätt lång tid så har nästan glömt hur missljudet lät..

    Har inte kommit så jag kan ta bort vevaxeln helt än men om man känner på vevstakarna så glappar de lite i sidled. ska dom verkligen kunna göra det? kan missljudet komma här ifrån?

    Kanske kan vara kopplingen som rasslar. Men när jag tog isär den så kunde inte jag se nått fel. Lameller osv såg helt okej ut.. tror jag i alla fall!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #24
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av xj900projekt Visa inlägg



    Kanske kan vara kopplingen som rasslar. Men när jag tog isär den så kunde inte jag se nått fel. Lameller osv såg helt okej ut.. tror jag i alla fall!




    Hur ser kopplingskorgen ut?


    //Janne

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Vad är det som kan vara fel med kopplingskorgen? Jag ska fota vid tillfälle!
    Annars nu när motorn är isär så lär man väl byta alla lager, Kolvringar och givetvis alla packningar.
    Vad mer bör man göra med en motor när den ändå är helt isärskruvad?
    Kedjor osv ser ju bra ut, men kanske ska jag ta med dem till någon erfaren mekaniker som kan bedöma skicket.

  6. #26
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av xj900projekt Visa inlägg
    Vad är det som kan vara fel med kopplingskorgen?

    Den kan rassla, och ofta kan man ser på korgen om den har skador på piggarna som styr lamellerna..
    Behöver inte vara något farligt, men kan orsaka rassel som man får lära sig att leva med


    //Janne

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Ok. Till saken hör att jag är nybörjare och kanske har svårt att bedöma skicket på de olika delarna men med mina ögon så ser allt ut att vara nära nyskick faktiskt. Kan inte hitta nått som ser misstänkt slitet ut.
    Däremot tyckte jag att den här hy-vo kedjan kändes slapp, om man jämför med kamkedjan. Hy-vo kedjan heter den i HaynesBoken. Om jag inte misstar mig så går den till generator. startmotorn är med där på ett hörn också. Är det nån som vet om den ska vara slapp? Den ser inte ut som en vanlig kedja, skickar med en bild så man kanske kan se vilken jag menar
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #28
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har inte läst hela tråden, men han har en miljard bilder på när han plockar isär den. Det är dock en 750, men konstruktionen verkar vara väldigt lik.

    Kolla den här tråden, finns en jämförelse på ny och gammal sån där kedja.

    Är nästan helt säker på att det som är bakom din hand på din bild är startkopplingen, den som hugger i när man ska starta.

    http://xjbikes.com/forums/threads/xj...ictures.38545/
    /Erik

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköpiung
    Inlägg
    2
    Hej, Har en Yamaha 900XJ. 85.
    De4n startar ibland, men ibland inte. Ljudet tyder på att det är Startkopplingen. Vad kan jag köpa en sådan? En det någon som har bytt den Startkopplingen till denna Mc?
    /Mario

Liknande ämnen

  1. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  2. Vad kör ni med för bensin?
    Av Fredd i forum Mekhörnan
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 08:39
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:05
  4. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22
  5. Allvädersställ, bra eller kasst?
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •