Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tyvärr för Lelles så skiljer det alldeles för mycket för att köpa här i Sverige. Vill handla inrikes, men inte när det kostar 500% mer här. 770 kr för 4 st.

    http://yambits.co.uk/xj900-carb-inle...s-p-45725.html
    Gäller även andra delar. Det kan löna sig väldigt bra att kolla olika leverantörer.
    Ett annat exempel för två veckor sedan. Bromsbackar till mitt släp 1500 :- original.
    Samma fabrikat från Danmark ALKO 650 :- ink frakt. Biltema 499 :-

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Kolla även Ebay, där kan du hitta både nya och begagnade reservdelar till bra priser.

    Om det är samma typ av vakuumkranar som till min xs så är det ren skit som kan börja läcka även genom vakuumslangarna och då hjälper det inte om förgasarna håller tätt. Jag bytte till manuella kranar på min för att slippa den oron.

    Min renovering gick väl på 2-3000 i delar och jag skruvade själv.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Ja de gäller att veta lite olika företag. Inte alltid man hittar på google.

    Ja kan jag få en slutnota på 2-3000 så skulle det vara grymt.

    till helgen hoppas jag börja skruva isär motorn. Ni som gjort detta tidigare..har ni några erfarenheter av nybörjarmisstag som bör undvikas? Eller några bra tips så man så småningom underlättar när man ska sätta ihop allt igen? Att stuva isär är förmodligen lätt.. men när allt ska ihop igen så antar jag att det är allt annat än lätt. Alla tips är välkomna.

    Ska söka på forumet om tips och trix men kanske finns det nån som just jobbat isär en xj 900 och har bra erfarenheter?

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har bara haft av toppen på min, så mer erfarenhet har jag inte. På xjbikes finns en massa guider, kolla runt där.
    /Erik

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Personligen så skruvar jag ogärna utan en ordentlig servicemanual och en sån borde du väl kunna googla fram? Bara att följa instruktionerna sen så det är svårt att misslyckas.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Ett tips är ju att fota placering av kablar och annat smått, bra att kunna gå tillbaka och kolla på bilderna hur det satt

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Ett tips är ju att fota placering av kablar och annat smått, bra att kunna gå tillbaka och kolla på bilderna hur det satt
    Ja precis, bra förslag.....man tror man kommer ihåg men.......

    Speciellt slangdragning är ett helsike när hojarna börjar närma sig 2000-talet. Fotar alltid en massa innan och emellanåt allt eftersom

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Precis. Foto är ju ett måste. Hittade en bra länk här någonstans till massa sprängskisser. dessutom har jag heynes boken nu också. så förutsättningar finns.

    Men sen gäller det ju att hitta nått fel också! För nått fel är det.. kanske är minst lika svårt som själva isär och ihopsättandet!? Haha

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Liten bit har jag kommit på väg neråt i motorn. Men hur ser man om kamkedjan med kuggar ska bytas? Är det på samma sätt som med ett drivpaket? Om jag försöker dra kedjan från kuggen som på en av bilderna så rör den sig inte en mm, utan sitter riktigt tajt mot kugghjulet.

    På en Bild kan jag dra i kedjan så den lättar ca en cm från plastbiten mellan kugghjulen.

    känns som allt är i bra skick men vad vet jag!?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ser ut som det gjorde i min motor, men om det är rätt eller inte vet jag inte med säkerhet, men jag anser att det är rätt.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  2. Vad kör ni med för bensin?
    Av Fredd i forum Mekhörnan
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 08:39
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:05
  4. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22
  5. Allvädersställ, bra eller kasst?
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •