Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12

    XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

    Hej!
    Jag har köpt på mig ett projekt (yamaha xj 900 -83), som möjligen är mission impossible. Det är så att motorn gick kasst, rasslade och lät inte alls bra. Jag är nybörjare men är villig att försöka lära mig skruva (därför jag köpte hojen). När jag lossade ventilkåpan så luktade det bensin där. antar att det inte ska göra det. Vid första anblicken ser allt okej ut.

    Vad är det som kan rassla onormalt mycket i en motor? Förra ägaren trodde det var nån ventiltätning som pajat men kunde inte riktigt se nått. Men eftersom det luktar bensin så skulle det ju kunna vara nått knas med någon av ventilerna på insugssidan?

    Någon som kanske har en aning? En Heynes bok kommer i veckan så jag är beredd att skruva ner hojen i rätt små delar i alla fall!

    Hojen har gått ca 3500 mil så den borde ju ha mer att ge om inget allvarligt har gått sönder…

    Jocke

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Hej

    Luktar det bensin där så gissar jag att bensin har blandat sig med oljan. Ja vet inte om det är sånna där vakuumbensinkranar på den där modellen som kan haverera. Är det manuella kranar så kanske ägaren helt enkelt glömt dem på och att en nålventil i nån av förgasarna läckt.

    Bensin smörjer dåligt så jag gissar att ett eller flera vevlager har havererat. Möjligen har även vevaxeln skadats av detta så att även den behöver bytas. Det är klyvning av motorn som krävs för denna operation så det handlar alltså om en fullständig isärplockning.

    Detta råkade iaf jag ut för på en XS750 men det behöver ju inte vara så illa i ditt fall. Plocka av cylindrarna och känn efter om det är nåt glapp i vevlagren.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    En film där man hör missljudet skulle underlätta diagnosen för oss här på forumet.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Ok tackar för det snabba svaret! tyvärr har jag ingen film. Men jag får ta isär motorn och försöka leta mig fram. Och återkomma här på forumet när jag kommit längre.
    Det är nån form av vakumstyrning på tanken men det finns även ett läge där inget vakumsug krävs (pri). Han jag köpte av sa att den läckt soppa och han bytt tätning i soppakranen. Men förmodligen har han ställt kranen så den bara runnit på och då har allt svämmat över.

    Men jag är försiktigt optimistisk och ser detta som att jag får lära mig nått!

    Vad kostade din renovering ett ungefär? Alternativet är ju att köpa en hoj som fungerar, haha!

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Japp,
    Renoverade egen xj650 förra sässen.
    Det rinner ner bensin i oljan när flotörerna har hängt sig.
    Du behöver således ta ner förgasarna och gå igenom och rengöra.
    Vanligt är också att kamkedjan rasslar, vilket kan justeras eller beroende på miltal kanske måste bytas..

    E ru me?


    //Janne

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Tjena janne!
    Ja precis förgasarna ska göras rent. Tror ändå jag ger mig på att ta isär motorn. Har alltid velat se hur en motor ser ut innuti så att säga. Men Kan ju hoppas att det bara är kamkedjan då som behöver sträckas eller bytas men den kändes spänd under ventilkåpan, om man nu kan avgöra det bara genom att dra i den där...? Kanske inte säger så mycket om skicket på den...

    Motorn är redo att tas ur ramen nu i alla fall men det blir nog nästa helgs jobb!

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    En sak som är svår för dig att kontrollera nu då du mekat isär en massa är startkopplingen. Den sitter mitt i motorn, den jag har rappar över den del och jag skulle egentligen vilja fixa det. Kanske nästa vinter.

    Se den här tråden.

    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8737
    /Erik

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    ok. Nej kan inte komma ihåg att det lät vid själva startandet. Det är först när motorn är igång det rasslar och låter illa.
    Får försöka göra några överväganden vad som man kan tänkas behöva byta när man ändå rivit isär motorn. kanske ett ekonomiskt problem. kollade lite delar, tex isnugsgummi mellan förgasaren och motorn, 913 kr styck hos lelles.. inte billigt att renovera… har några ytliga sprickor i dessa, de måste kunna gå att täta till på nått sätt..

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tyvärr för Lelles så skiljer det alldeles för mycket för att köpa här i Sverige. Vill handla inrikes, men inte när det kostar 500% mer här. 770 kr för 4 st.

    http://yambits.co.uk/xj900-carb-inle...s-p-45725.html
    /Erik

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12
    Se där ja! Tack för tipset!

Liknande ämnen

  1. Orustvägar-fin miljö-kasst underlag
    Av jrutgers i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 23:28
  2. Vad kör ni med för bensin?
    Av Fredd i forum Mekhörnan
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 08:39
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 19:05
  4. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22
  5. Allvädersställ, bra eller kasst?
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •