Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    12

    XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!

    Hej!
    Jag har köpt på mig ett projekt (yamaha xj 900 -83), som möjligen är mission impossible. Det är så att motorn gick kasst, rasslade och lät inte alls bra. Jag är nybörjare men är villig att försöka lära mig skruva (därför jag köpte hojen). När jag lossade ventilkåpan så luktade det bensin där. antar att det inte ska göra det. Vid första anblicken ser allt okej ut.

    Vad är det som kan rassla onormalt mycket i en motor? Förra ägaren trodde det var nån ventiltätning som pajat men kunde inte riktigt se nått. Men eftersom det luktar bensin så skulle det ju kunna vara nått knas med någon av ventilerna på insugssidan?

    Någon som kanske har en aning? En Heynes bok kommer i veckan så jag är beredd att skruva ner hojen i rätt små delar i alla fall!

    Hojen har gått ca 3500 mil så den borde ju ha mer att ge om inget allvarligt har gått sönder…

    Jocke

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Hej

    Luktar det bensin där så gissar jag att bensin har blandat sig med oljan. Ja vet inte om det är sånna där vakuumbensinkranar på den där modellen som kan haverera. Är det manuella kranar så kanske ägaren helt enkelt glömt dem på och att en nålventil i nån av förgasarna läckt.

    Bensin smörjer dåligt så jag gissar att ett eller flera vevlager har havererat. Möjligen har även vevaxeln skadats av detta så att även den behöver bytas. Det är klyvning av motorn som krävs för denna operation så det handlar alltså om en fullständig isärplockning.

    Detta råkade iaf jag ut för på en XS750 men det behöver ju inte vara så illa i ditt fall. Plocka av cylindrarna och känn efter om det är nåt glapp i vevlagren.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort