Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

  1. #11
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

    Du kan ju flytta spolen till en annan cylinder.. För att se om du flyttar problemet..
    Du kan också mäta upp motstånd i alla spolar för att se om det är avvikelser i någon av dem..

    Skall ligga på ca 0.6 Ohm på primärsidan och ca 2'5 kohm på sekundärsidan..

    Är det då em avvikelse på någon av spolarna är det fritt fram att anta att den är slut.

    Om då är fallet, ta artikel numret och hojta till, för jag har nog liggandes som kan passa..



    //Janne
    Senast redigerat av jrutgers den 2015-05-07 klockan 10:34.

  2. #12
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Jättebra. Då ska jag prova att mäta.

  3. #13
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Janne: Jag har skickat dig ett PM

  4. #14
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du har fått svar..


    //Janne

  5. #15
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Idag fick jag tummen ur. Vill passa på att tacka alla som har tipsat och framförallt Jannes tips.
    Jag har mätt både tändspolar och tändhattar och hittade inget fel på dessa. Då var det dags att byta insugsgummit (3st) Jag kunde se små sprickor på ovansidan men det visade sig vara stora sprickor på undersidan som man inte kan se.


    Bytte alla insugsgummin och drog iväg på en 5 min tur och hojen går som en "gud" igen..

    Hoppas denna tråd kan hjälpa nåon annan i framtiden.

    Tack

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Det var roligt att höra att du fått ordning på den.



    Då sparade du några kr till gummin också


    //Janne

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6
    Hej. Var ett tag sedan det var inlägg i denna tråd.Har en Thunderbird 2004. Har haft den inne hos JE68 i Lödde, som trots att dem är märkesverkstad, inte löst problemet fullt ut.
    Men men. De har haft nere förgasaren två gånger och rengjort. Hojen går bättre nu men problemet kvarstår när den blir riktigt varm. Då hugger och rycker den främst på låga varv. När jag skall starta från stillastående så är problemen än större. Ofta med motorstopp som följd. Får slira på kopplingen och ge mycket gas då kommer jag iväg men med hugg och ryck. Vill påtala att den är endast när den är riktigt varm. Fram till dess går den hur fint som helst. Några tips?!?
    Senast redigerat av ping67 den 2018-10-18 klockan 17:48.

  8. #18
    Medlem kinesens avatar
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    12
    Tack för att denna tråd kom upp. . Efter jag har haft på min på service och pröjsat 15" så har jag fått lägga ner 20 " för att se om någon kan lösa detta problem. Varm motor och hackar kolla så du har rätt stift. När du har kört mc så stanna den och vänta så den blir kall och kolla därefter de 3 stiften om dem är chokladbruna. Är dom det så är bensinblandningen rätt. Kolla spolarna Dom kan vara lite luriga när det blir varm. Man kan som i tråden mäta dem . För att emmulera värmen så kan man blåsa på den med varmluftspistol så dom blir varma och se om värdena ändras. I mitt fall har jag lämnat in MC på en vinterverkstad och mitt sista är att jag lägger 5 k på den sen åker den till skroten. Lite synd Motorn har bara gått 1000 mil.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av ping67 Visa inlägg
    Vill påtala att den är endast när den är riktigt varm. Fram till dess går den hur fint som helst. Några tips?!?
    Citat Ursprungligen postat av kinesen Visa inlägg
    Kolla spolarna Dom kan vara lite luriga när det blir varm.
    (klipp)
    Lite synd Motorn har bara gått 1000 mil.
    Låter som tändfel, brukar stanna när det blir varmt. Hade samma fel på min Scrambler.

    Det finns en kontakt som sitter mot veven på högersidan. Om den är inställd på 1,0–1,1 står den fel och bränner spolarna. Jag har bytt min kontakt på min Scrambler, gapet ska vara 0,8min men era kanske har ett annat gap som ska vara korrekt inställt. Jag gissar att det är denna kontakt som orsakat att spolarna går varma och stannar pga det.

    Triumph hade en återkallning tidigare på vissa trajor, vet inte vilka modeller men jag vet att Scrambler från -06 och lite senare berördes. Min hann gå 1050 mil så brändes till slut spolarna.

    Kabeln som går fram till kontakten är lurig att få ut och dessutom att få dit en ny. Den sitter mellan kontakten under sadeln och går ner till veven.

    Gör så här:
    1) Börja med att köpa hem en generatorkåpspackning. Den behövs sen.
    2) Lossa på generatorkåpan på höger sida.

    Kontakten sitter upptill åt vänster till, se inringat (rött, bilden till vänster).
    Mät med bladmått, gärna av plast så veven inte repas och orsakar okontakt/misständning. Gapet mellan klacken på veven och kontakten, man får vrida runt motorn lite så kontakten hamnar ovanför en klack så kan man mäta där (bild till höger visar både kontakt och klack).

    Grönt inringat är en tätning så det inte läcker ut olja.

    Kan se lite annorlunda ut på andra hojar men principen är densamma.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Nina den 2018-10-22 klockan 15:19. Anledning: Tillägg

  10. #20

    Samma problem här också

    Dags att återuppliva denna tråden igen, det har ju gjorts några gånger tidigare...
    Jag har en gammal Triumph Legent TT som jag försöker hålla vid liv, motorn är ju samma som på Thunderbirden så mitt problem passar bra in här. Förra säsongen började jag märka av problemen som beskrivs i denna tråden, motorn går ryckigt under 3000 rpm men är även ojämn på tomgång vilket ingen annan beskrivit här. Jag läste i den här tråden om spruckna insugsgummin och hittade samma fel på mina, beställde nya från England och bytte under hösten. Det blev bara några korta provturer innan vintern men den gick betydligt bättre så jag trodde problemet var löst. Vid första turen under våren i år var dock samma problem tillbaka, den hackade och ryckte så det knappt gick att köra på låga varv. jag tänkte att det kanske blivit kondens i tanken under vintern (var bara 1/2 full), köpte en flaska k-sprit och öste på och efter 10 minuter på tomgång gick motorn nästan perfekt igen. Men glädjen var kortvarig, några dagar efter nästa tankning började problemen igen så jag öste på ytterligare en flaska sprit. Samma sak upprepas, motorn går bra ett litet tag men börjar sedan hacka igen. Nu kan det knappast varit något vatten kvar i bränslesystemet så jag öste istället på en flaska av Biltemas förgasarrengöring i tron att det var beläggningar i förgasarna som ställer till det. Delade upp flaskan till två tankningar och nu gick den faktiskt riktigt bra en period tills allt var som vanligt igen. Resten av denna sommaren har jag kört utan att göra några andra ätgärder och konstaterat att problemet kommer och går utan att jäg ändrar eller tillför något. Den kan gå nästan perfekt några dagar, men nästa morgon hackar den och rycker igen på lågvarv så det knappt går att köra under 3000 rpm. Jag har funderat och försökt komma på något samband med t.ex väderlek eller tankvolym men inget går att hitta. Att det skulle vara en eller flera tändspolar som det är fel på känns lite långsökt då inte problemet är konstant, dessutom varför går den då klockrent mellan 3000 och 8000 varv? Jag ska naturligtvis mäta upp dom någon dag för att kunna utesluta den felorsaken, men jag har inga stora förhoppningar. Problemet med ojämn tomgång har förresten börjat för 2-3 veckor sedan, tidigare var det bara vid gaspådrag up till 3000 varv som den hackade.

Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem Thunderbird
    Av ping67 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-04-17, 10:56
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 16:20
  3. Thunderbird LT
    Av engström67 i forum Custom
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 14:31
  4. Ojämn, ryckig gång M1800 -09
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 08:48
  5. Ryckig gång på låga varv
    Av tmytmy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •