Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

  1. #1
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32

    Question Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

    Sista turen jag körde ifjol tyckte jag hojen var lite ryckig i låga varv. När man skulle iväg ifrån ett rödljus kunde hojen bluddra och rycka vid gaspådrag. Upplevelsen var som att soppan höll på ta slut så jag tänkte inte så mycket på det innan jag ställe av den för vintern. Nu har dock problemet fortsatt denna säsong och det är något som är knas.

    Vad skulle ni rekomendera att börja felsöka? Förgasare, tändstift eller tjuvluft?
    Det är en 3-cylinder hoj med förgasare. Problemet uppstår tills motor passerar 3000 varv.
    Gasar jag lugnt är det inte ett jätteproblem men drar jag på så bluddrar den och rycker ordentligt innan det går över.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

    Hej,
    Jobbigt fel det där.. Kan ju vara lite olika faktorer som orsakat detta.
    Du nämner själv några ovan.
    Det låter ju Som om flottörnivån i förgasarna är för låg.
    Vet inte hur mycket du mekar själv, men om nivån är för låg, så får motorn för lite bränsle på lägre varv när Suget är lägre, men på högre varv så ökar suget och motorn får tillräckligt med bränsle för att gå bra/ok.
    Det kan också vara insugsgummina (heter det så . Dom kanske är spruckna och släpper in tjuvluft.
    Personligen skulle jag i detta fallet börja med att kolla, stift, gummin och sist flottörnivån.

    Sök på Youtube för tips hur du justerar flottörnivån om du inte vet hur det går till..

    Kanske är förgasarna ur synk, men de känns nog mer långsökt eftersom det inte borde bli så dramatiskt så snabbt utan komma mer successivt..?
    Men man vet ju aldrig...

    Hoppas du hittar felet..




    //Janne
    Senast redigerat av jrutgers den 2015-04-18 klockan 19:28.

  3. #3
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Tjena,

    Jo det är ett fel som suger och kan vara 74 olika anledningar.
    Gick ut i garaget och plockade bort tanken och när jag inspekterar insugsgummi på cyl 3 så ser jag en spricka på gummit men det ser ändå ut att vara tätt eftersom det sitter bra bit ovanför klammer men det kan vara felet. Är glad att jag hittade något. Sedan när jag skulle kolla stiften så märker jag att tändhatten till cyl 2 är helt lös. Så just nu har jag 2 olika alt och det är bara hoppas att det är något av dessa. Ska ta en sväng imorgon och kolla hur den går.

    Om den skulle gå bra beställer jag nytt insugsgummi iallafall så kan jag byta det efter säsongen om det skulle visa sig vara tändhatten.

    Tack för tipsen.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Modoit Visa inlägg
    Tjena,

    Jo det är ett fel som suger och kan vara 74 olika anledningar.
    Gick ut i garaget och plockade bort tanken och när jag inspekterar insugsgummi på cyl 3 så ser jag en spricka på gummit men det ser ändå ut att vara tätt eftersom det sitter bra bit ovanför klammer men det kan vara felet. Är glad att jag hittade något. Sedan när jag skulle kolla stiften så märker jag att tändhatten till cyl 2 är helt lös. Så just nu har jag 2 olika alt och det är bara hoppas att det är något av dessa. Ska ta en sväng imorgon och kolla hur den går.

    Om den skulle gå bra beställer jag nytt insugsgummi iallafall så kan jag byta det efter säsongen om det skulle visa sig vara tändhatten.

    Tack för tipsen.
    Som vanligt, så köp en flaska STP förgasarrengöring och häll i tanken. Brukar i mång fall lösa upp ev. pålagringar och du får då en hoj som funkar bra. Häll i hela flaskan!!!!!
    Min egen hoj började gå lite bluddrigt i våras , men efter en flaska var den ok igen.
    Om tändhattar och stift inte är ok så hjälper det naturligtvis inte.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt, så köp en flaska STP förgasarrengöring och häll i tanken. Brukar i mång fall lösa upp ev. pålagringar och du får då en hoj som funkar bra. Häll i hela flaskan!!!!!

    Min egen hoj började gå lite bluddrigt i våras , men efter en flaska var den ok igen.

    Om tändhattar och stift inte är ok så hjälper det naturligtvis inte.

    Inget dumt tips..


    //Janne

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt, så köp en flaska STP förgasarrengöring och häll i tanken. Brukar i mång fall lösa upp ev. pålagringar och du får då en hoj som funkar bra. Häll i hela flaskan!!!!!
    Min egen hoj började gå lite bluddrigt i våras , men efter en flaska var den ok igen.
    Om tändhattar och stift inte är ok så hjälper det naturligtvis inte.
    Efter dagens STP-reparation som jag beskrev i 60+tråden så kan jag inget annat än instämma av hela mitt hjärta!
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag testar för tillfället att köra igenom en flaska Slick50 Fuel System Cleaner och hoppas på bättre och jämnare gång i min gamla Suzuki...
    Tycker mig märka en viss skillnad efter lite mer än en halv tank, startar lättare och lite jämnare gång även om det fortfarande är lite tveksamt ibland.
    Using Tapatalk

  8. #8
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Och en liten uppdatering.

    Imorse gick hojen som en "gud" när den var kall. Den gick bättre än före helgen.
    Självklart så är en lös tändhatt var en del av problemet men när hojen var varm så började problemet igen. Notera att det gäller bara låg fart och under 3000 varv. När jag stannade och skulle tanka så köpte jag STP förgasarrengöring som jag hällde i. Startade hojen och innan jag skulle åka iväg så varvade jag lite samtidigt som jag kollade på förgasarna. Vid grasprådrag så rör sig hela motorn (Helt naturligt) så ser jag sprickor i insugsgummit runt klammer som vidgas när jag gasar.

    Med största sannolikhet har jag hittat felet där. Har precis beställt nya insugsgummin av Worldoftriumph.

    Uppföljning kommer senare i veckan.

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Så bra att det börjar lösa sig


    //Janne

  10. #10
    Medlem Modoits avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Jaha, här var det tänkt att det skulle vara eb uppdatering..

    Har fått insugsgummit och det ska bytas i helgen. MEN jag funderar om det inte är en tändspole som jävlas. Hur ska jag kunna felsöka vilken tändspole som kan vara paj? (Har 3st.)

    Ska inte måla fan på väggen men har känslan att insugsgummit är bara en del av problemet.

    Efter jag hade beställt insugsgummit så pratade jag med Triumph och mekaniker sa att det 3 vanligaste felen brukar vara. Membranet i förgasaren, insugsgummit eller tändspole.

    Nu har jag insugsgummit och det ska bytas först.
    Förgasarna hade jag upp förra året och dom såg ok ut då.
    När det gäller tändspole så sa mekanikern att ibland kan dom ladda för lite på låga varv vilket gör att maskinen går orent.

Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem Thunderbird
    Av ping67 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-04-17, 10:56
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 16:20
  3. Thunderbird LT
    Av engström67 i forum Custom
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 14:31
  4. Ojämn, ryckig gång M1800 -09
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 08:48
  5. Ryckig gång på låga varv
    Av tmytmy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •