Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Ryckig gång Triunph Thunderbird 900

  1. #21
    Tänkte att ifall någon annan får samma problem och hittar den här gamla tråden så ska jag berätta hur jag löste det.
    Efter att problemet blev värre och värre med tiden, fick skruva upp tomgången till 2000 rpm för att den inte skulle stanna, började jag läsa lite i brittiska forum. Det visade sig snart att det här var ett inte så ovanligt problem på äldre 3 pipiga 900, experterna var också ganska överens om att det är tändnings relaterat. Antingen är det någon av tändspolarna som börjar ge upp (originalen är tydligen av tveksam kvalitet) eller så är det spolen i tändläges givaren. Alla verkar vara överens om att högeffektsspolarna från tyska PVL inte bara är billigare utan även håller en betydligt högre kvalitet än originalet. Beställde 3 st PVL spolar från triumphparts.co.com, kostade 165£ inklusive frakt från England (original 2700 kr/st i Sverige). 7 dagar senare sitter dom nya spolarna monterade på hojen, märkte direkt när jag startat att den gick annorlunda. Jämn och fin tomgång, kunde skruva ner den till 1200 varv igen när motorn blivit varm. Tyvärr var det några dagar regn efter bytet men vid första turen ett par dagar senare kändes det som en helt annan hoj att köra. Inte en tendens till att hacka eller gå ojämnt, nu går det att smyga på femman under 2000 varv utan några problem.
    Varför har jag inte gjort det här tidigare?

  2. #22
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    ja, man lär så länge man lever, som svar på varför inte gjort detta tidigare
    jag undrade samma sak här om dagen med en väldigt enkel och dessutom i det fallet helt gratis åtgärd på ett väldigt känt problem.. och undrade också varför ingen talat om att man kunde göra så.... kört hoj i 40 år.... lär så länge man lever, så är det bara


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem Thunderbird
    Av ping67 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-04-17, 10:56
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 16:20
  3. Thunderbird LT
    Av engström67 i forum Custom
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 14:31
  4. Ojämn, ryckig gång M1800 -09
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 08:48
  5. Ryckig gång på låga varv
    Av tmytmy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •