Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Ansluta GPS:n

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Tycker mest folk svär över sina Garmins. är det finesserna som gör att de svär
    Jag vet ej.Har aldrig haft nått problem med Garmin.Ofta handhavandefel.Bmw,s navigator V som sitter som extrautr på bla.Gsa 1200 är ju i grund och botten en zumo 590.Så dålig kan den ju då inte vara när dom väljer Garmin.Det är väl så att man skippat alla uttag på enhet,hållare och lagt dom på kabel istället.Usb,Aux,osv.Smart tanke igentligen.Man kan ju få uttagen i nått fack eller i en tankväska kanske.Jag nöjer mig med + och - direkt på batteriet.Usb och aux har jag redan.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-04-17 klockan 10:24.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag vet ej.Har aldrig haft nått problem med Garmin.Ofta handhavandefel.Bmw,s navigator V som sitter som extrautr på bla.Gsa 1200 är ju i grund och botten en zumo 590.Så dålig kan den ju då inte vara när dom väljer Garmin.Det är väl så att man skippat alla uttag på enhet,hållare och lagt dom på kabel istället.Usb,Aux,osv.Smart tanke igentligen.Man kan ju få uttagen i nått fack eller i en tankväska kanske.Jag nöjer mig med + och - direkt på batteriet.Usb och aux har jag redan.
    Min Garmin 550m la av , så jag köpte en TomTom Raider i stället. Mycker sämre användbarhet tycker jag. men en fråga. Om batteriet pajat på 550:n kan den då funka på hojen eller går den hela tiden på ett batteri som laddas kontinuerligt?

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Men stopp lite....? På vilket sätt skulle det vara ett större problem att koppla något direkt på batteriet om man kopplar ur (gps:en i det här fallet) det man har dragit fram kabeln till? Jag ifrågasätter inte någon, förstår bara inte...

  4. #24
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    De va just de misstänker jag.." Om man kopplar ur " annars förstår inte jag me..

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Om inte kretsen är sluten....?

  6. #26
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Kan bara svara utifrån egen erfarenhet av en säsong med TomTom Rider: tar jag ur gps:en ur sitt fäste så drar den förstås ingen ström. Problem solved!

    På resa är det självklart - man lämnar inte en lättstulen gps på styret. Vid parkering hemmavid på uppfarten - samma sak. Det är bara vid nattförvaring/veckoförvaring i garaget som frågan aktualiseras. Där skulle man ju i princip kunna lämna gps:en kvar i fästet. Om den inte hade dragit lite, lite ström och så sakta tömt batteriet....

  7. #27
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Kopplade en ciggkontakt med säkring på batteriet, så kan man underhållsladda batteriet via det hållet också. Rätt eller fel har jag inte funderat så mycket över. Jag tyckte det var smidigt och har haft det så nu i tre år utan att använda GPS'en en ända gång. Jag kör vilse ganska regelbundet istället Har förvisso laddat mobilen någon gång när jag kört.

    Däremot så underhållsladdar jag under vintern via kontakten
    Don't grow up, it's a trap!

  8. #28
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Markus så gjorde jag me, cigg uttag på en sladd med gummi huv ligger under sadeln
    där kan jag hämta ström eller ladda batteriet igenom funkar skit bra, hängsäkringen är på 5A så den går snabbt om det är nått som felar

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Min Garmin 550m la av , så jag köpte en TomTom Raider i stället. Mycker sämre användbarhet tycker jag. men en fråga. Om batteriet pajat på 550:n kan den då funka på hojen eller går den hela tiden på ett batteri som laddas kontinuerligt?
    Går väl att byta batteriet .Men svårt att få tag på delar kanske då den utgått.Borde väl funka med el ansluten,men inte säkert.Hade en Laptop som slutade fungera.Det var batteriet som var dött,funkade ej på el då heller.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av mel Visa inlägg
    Men stopp lite....? På vilket sätt skulle det vara ett större problem att koppla något direkt på batteriet om man kopplar ur (gps:en i det här fallet) det man har dragit fram kabeln till? Jag ifrågasätter inte någon, förstår bara inte...
    Har jag ju sagt hela tiden.Har alltid kopplat direkt på batteriet.MEN det KAN bli lite erg på stiften i laddaren/hållaren efter våta förhållanden,speciellt när inte gps,n sitter där.Den har ju en liten gummitätning som håller fukten borta liksom laddaren har en liten gummitätning man sätter dit när inte gps,n sitter där.Men den brukar ramla bort..Det ligger ju ström på därav grönt.Men man får vara med och smörja lite och hålla rent som allt annat.Men som du säger,drar ur batteriet gör det aldrig.

Liknande ämnen

  1. Går ej ansluta hemma!
    Av erkagn i forum Om hojen.nu
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •