Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Ansluta GPS:n

  1. #1
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96

    Ansluta GPS:n

    Hej !
    Har beställt en GPS, Garmin zumo 590.
    Anländer väl om några dagar, har mao inte sett den verkligheten och vet ej hur instruktioner/delar ser ut.
    Denna modell har enl beskrivning ett laddbart batteri som skall hålla i c:a 4 timmar.

    Min fundering och fråga till er som använder/har anslutit en GPS - hur har ni kopplat in den ?
    Var tar ni strömförsörjningen ifrån ? Direkt från batteriet, eller ni har ett "färdigt" 12-volts-uttag att koppla in i ?
    Eftersom denna GPS har inbyggt batteri, behöver inte strömförsörjning "utifrån" hela tiden, så kanske tanken att ström från något ställe som styrs av tändningen, vore en ide´ ?
    Vill ju inte att någon tjyvström tas från batteriet när tändningen är frånslagen.....

    Tacksam för lite input om detta !

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Koppla den till parkeringsljuset.
    Undvik direktkopling till batteriet.
    Inte bra att det ligger spänning på hela tiden, blir korrosion på kontaktbleck.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag tar ström direkt från batteriet till min TomTom. Helt enligt instruktionsboken från tillverkaren. Och den "tjuvar" faktiskt lite ström och tömmer batteriet på någon vecka. Kan inte se att jag gjort något fel i installationen. Slutsats ett: jag tar ur navigatorn när jag parkerar i garaget.

    Sen skriver många att man skall koppla den på ljuset, tutan eller annat. Men hur f-n skall man veta vad man gör bland alla mysko kablar och reläer? Krävs lite elkunskap för att lyckas med det tricket. Trots att jag hade femma i fysik i årskurs nio så gav jag mig inte på det själv...

    Dessutom, jag monterade navigatorn på min Triumph Sprint ST som har rediga kåpor. Hade förmodligen fått strippa den rejält från all plast för att komma åt ljus, tuta eller något annat. Mycke' jobb!

    Slutsats två: jag tog strömmen direkt från batteriet.

  4. #4
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Om du demonterar framlyset är det bara att koppla in sig på parkeringsljuset. Borde inte vara svårt alls att lokalisera just de (två) kablarna (svart & brun?) som går från just parkeringsljuset.
    För övrigt spelar det inte så stor roll om du är duktig på fysik när du håller på med el. Glöm bara inte att dra åt skruvarna för lyset så att inte jordens dragningskraft tar över, men det där kan du ju

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av sgte Visa inlägg
    Om du demonterar framlyset är det bara att koppla in sig på parkeringsljuset. Borde inte vara svårt alls att lokalisera just de (två) kablarna (svart & brun?) som går från just parkeringsljuset.
    För övrigt spelar det inte så stor roll om du är duktig på fysik när du håller på med el. Glöm bara inte att dra åt skruvarna för lyset så att inte jordens dragningskraft tar över, men det där kan du ju
    Varför, som en del här anser, medvetet bygga in ett problem genom att koppla direkt till batteriet?
    Särskilt när det faktiskt inte tar mycket längre tid att göra rätt än att göra fel...
    Hittar man inte p-ljuståtarna är det väl knappast svårt att hitta nån som hjälper till

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Det är lätt att sitta på höga hästar när man vet, gentemot den som inte vet.

    Nu är det inte så att jag anser att man medvetet skall göra fel. Utan jag gick bara på vad tillverkaren skriver i sin manual. Vidare hade jag kanske hittat rätt tåt under vad som känns som en kvadratmeter av kåpor. Och kunnat koppla in den på den tåten.

    Hur då? Vilken av tåtarna - svart, brun, annan färg? Spelar det någon roll? Klippa med avbitare bara? Skala? Eltape? Krymplast? Nån form av koppling?

    Jag har ingen aning. Och det finns många som jag... Så dissa mig inte alltför mycket för att jag följer tillverkarens manual för installation. Det är som sagt lätt att vara duktig när man kan.

  7. #7
    Tillverkaren anser troligen att det är enklast ett ange "koppla till batteriet" (förhoppningsvis med hängsäkring?) ger det minsta antalet (kopplingsfel)fel hos kunderna (och därmed mindre problem för tillverkaren..)
    "Batteri" har ju mkt synlig + resp -... Svårt att missa.
    "Koppla till p-ljus" kan ju kräva tillgång till multimeter och sen med dagens elektronikbestyckade fordon, KAN det ju bli fel..
    Och det blir det...
    Många bilar har idag prylar som går direkt på batteriet som om de hänger sig .. skapar problem
    Vilket en och annan parkerad på Arlanda långtids nogsamt påmints om.....


    Fö, inte ens jag klarar allt, har en Winge som stått sen 2007 pga elfel, men i år ska den rulla, eller i varje fall fungera...

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag har även en Zumo 590 på min Fjr.Kopplad direkt på batteriet och har så haft på alla hojar.Inga problem.Ingen ide att krångla till det.Kör på.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-04-15 klockan 19:47.

  9. #9
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag har även en Zumo 590 på min Fjr.Kopplad direkt på batteriet och har så haft på alla hojar.Inga problem.Ingen ide att krångla till det.Kör på.
    Måste nog säga att jag skulle också koppla på batteriet om de e lättåtkomligt....Om man vill kan man ju reläa kopplingen men Nääää..känns onödigt..

  10. #10
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag har även en Zumo 590 på min Fjr.Kopplad direkt på batteriet och har så haft på alla hojar.Inga problem.Ingen ide att krångla till det.Kör på.
    Ja, vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt en "självklar" möjlighet att koppla direkt till batteriet - sitter redan sladd o koppling till framtida batteriladdare, monterad. Monteras av handlaren på de hojar dom säljer.
    I sladden från GPS:n monteras samma typ av koppling som sitter på en batteriladdare. Och voalá - klart, eller ..... ?
    Och när tiden är kommen för en batteriladdare, ja då är det nog dags ändå för GPS:n att gå i vinteride. Koppla ur o lägg undan, till nästa säsong.

Liknande ämnen

  1. Går ej ansluta hemma!
    Av erkagn i forum Om hojen.nu
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •